|
NORWESKA KRONIKA MNICHA TEODORYKA
RUTKOWSKI R. wydawnictwo: WYD UMK , rok wydania 2019, wydanie Icena netto: 51.30 Twoja cena 48,74 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Norweska kronika Mnicha
Teodoryka
Północna
tradycja historyczna wprowadzona w nurt dziejów powszechnych
(koniec XII wieku)
Z
kroniki Mnicha Teodoryka nie dowiemy się, co mógł myśleć
„przeciętny wiking”. Próżno szukać w
niej odwołań do przedchrześcijańskiej kultury czy mitologii,
postrzeganych inaczej niż przez pryzmat interpretatio Christiana. Samo
posługiwanie się łaciną pociągało za sobą rozmaite konsekwencje w
treści i konstrukcji wypowiedzi. Jako autor Teodoryk z pewnością
ustępuje pod względem rozmachu intelektualnego swoim sławniejszym
kolegom po piórze – Saksonowi i Snorriemu. Wszakże
ukończona w latach 1177–1188 Historia de antiquitate regum
Norwagiensium konkuruje o zaszczytne miano najstarszej norweskiej
kroniki – i już choćby z tego powodu powinna zostać uznana za
dzieło dla rodzimej kultury fundamentalne. Teodoryk podjął w niej
pionierską próbę skonstruowania norweskich
dziejów, począwszy od zjednoczenia kraju do
czasów niemal sobie współczesnych. Przekonywał w
niej, że Norwegowie, mając własną historię, nie są już ludem
barbarzyńskim, tylko pełnoprawnym członkiem cywilizowanej ekumeny. W
sukurs szły mu erudycja, zdobyta prawdopodobnie w paryskim opactwie św.
Wiktora, wiedza uzyskana od Islandczyków, a także
niewątpliwe atuty rodzimej historii, z Olafem Świętym na czele.
Wstęp
/ 7
Rozdział 1. Autor
i jego dzieło / 21
1. Tradycja rękopiśmienna kroniki Teodoryka / 21
2. Co wiadomo o Teodoryku i o jego erudycji? / 37
3. Kiedy została spisana kronika Teodoryka? / 55
4. Tytuł kroniki Teodoryka / 59
5. Kronika Teodoryka a inne islandzko-norweskie dzieła historyczne z
XII wieku / 64
Rozdział 2. Narracje
o władcach norweskich w synoptykach
/ 81
1. Kronika Teodoryka: historia kościelna czy historia
królów? / 81
2. Narracja Teodoryka a pozostałe norweskie synoptyki / 118
Rozdział 3. Szczególna
pamięć platońska, boecjańskie zapomnienie i starożytne pieśni
/ 163
1. Uwagi wstępne / 163
2. Teodoryk o klęskach żywiołowych następujących co piętnaście tysięcy
lat / 169
3. Islandczycy i egipscy kapłani, Norwegowie i Ateńczycy / 181
4. Scriptorum inopia przyczyną zapomnienia. Pamięć a sukcesja
dynastyczna / 195
5. Antiqua carmina jako gwarancja trwania pamięci o dawnych
wydarzeniach / 214
6. Podsumowanie / 233
Rozdział 4. Chrzest
Olafa świętego: analogia lokalnego bohatera z powszechnodziejowym
herosem / 237
1. Uwagi wstępne / 237
2. Autorytet Hieronima / 244
3. Teodoryk i XII-wieczna dyskusja nad Donatio Constantini / 247
4. Olaf Święty jako Nowy Konstantyn? / 253
5. Czy Norwegowie mają swoją własną historię? / 256
6. Podsumowanie / 265
Rozdział 5. Męczeństwo
św. Olafa i topos mroźnej północnej Norwegii
/ 267
1. Uwagi wstępne / 267
2. Teodoryk o męczeństwie Olafa / 269
3. Norwegia jako kraina północna – przykłady
porównawcze / 279
4. Podsumowanie / 293
Zakończenie / 297
Bibliografia / 301
Summary / 337
Indeks osobowy / 341
378
stron, Format: 148 x 210 mm, oprawa twarda z obwolutą
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|