|  | 
 DYLEMATY MÓZGU POZNANIE I EMOCJE W PROCESACH OCENY MORALNEJ
 GOŁOTA S.wydawnictwo: WYD UMK , rok wydania 2019, wydanie Icena netto: 43.20Twoja cena  41,04 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Dylematy mózguPoznanie
i emocje w procesach oceny moralnejPrzestrzenie
wiedzy zarezerwowane dotąd dla humanistów są
współcześnie coraz odważniej eksplorowane przez
przedstawicieli neuronauki. Do śmiałych przedsięwzięć tego typu należy
odkrywanie procesów, jakie zachodzą w mózgu
człowieka podczas odróżniania dobra od zła.
 
 Monografia ks. dr. Szymona Gołoty, psychologa z Katedry
Neuropsychologii Klinicznej Collegium Medicum im. Ludwika Rydygiera w
Bydgoszczy Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu, podejmuje właśnie
to zagadnienie. Autor pokazuje, jak bogata wiedza filozoficzna,
biologiczna i psychologiczna na temat procesów oceniania
moralnego kształtuje się w dwa odrębne nurty –
racjonalistyczny i emotywistyczny. Ponadto podejmuje polemikę z modelem
łączącym rozumowanie i emocje na zasadach konfliktu. Wreszcie proponuje
własny, oparty na kooperacji, hipotetyczny model relacji pomiędzy
procesami rozumowania i emocji w ocenie moralnej.
 
 Książka nie tylko porządkuje wiedzę na temat procesów oceny
moralnej, ale także wskazuje nowe możliwości i kierunki dalszych badań.
Ostatecznie sugeruje  własne rozwiązanie problemu
procesów poznania i emocji w ocenie moralnej. Proponuje, by
procesy racjonalne i emocjonalne procesy oceny moralnej opisać w ramach
kooperacyjnego modelu sądów moralnych.
 
 Wstęp
/ 13
 
 ROZDZIAŁ PIERWSZY. Przyjęta perspektywa
teoretyczna / 17
 Wprowadzenie / 17
 1. Określenie problemu / 18
 2. Kontekst filozoficzny / 22
 2.1. „Dialog” filozofów i
naukowców / 22
 2.2. Przyjęte założenia naturalistyczne / 24
 2.2.1. Naturalizm / 24
 2.2.2. Granice wnioskowania naturalistycznego / 29
 2.2.3. Natura człowieka / 30
 2.2.4. Wyjątkowość człowieka / 32
 3. Terminologia / 36
 3.1. Moralność i etyka / 36
 3.2. Ocena moralna / 39
 3.3. Dylemat moralny / 41
 Podsumowanie / 43
 
 ROZDZIAŁ DRUGI. Biologiczne podstawy
moralności / 45
 Wprowadzenie / 45
 1. Ewolucja moralności / 47
 1.1. Ujęcie darwinowskie / 47
 1.2. Ujęcie socjobiologiczne / 49
 1.3. Współczesne kontrowersje wokół ewolucji
moralności / 57
 2. Neurobiologia moralności / 59
 2.1. Problem wolnej woli / 59
 2.2. Podstawy empatii / 62
 2.3. Neuronalne korelaty moralności / 67
 Podsumowanie / 71
 
 ROZDZIAŁ TRZECI. Psychologiczne koncepcje
procesów oceny moralnej
/ 73
 Wprowadzenie / 73
 1. Paradygmat racjonalistyczny / 76
 1.1. Rozwój poznania moralnego według Piageta i Kohlberga /
78
 1.2. Nurt neo-kohlbergowski – propozycja Jamesa Resta / 90
 2. Paradygmat emotywistyczny / 95
 2.1. Kwestionowanie podejścia racjonalistycznego w psychologii / 97
 2.2. Przełom emotywistyczny Haidta / 103
 2.3. Zmysł moralny według Hausera / 105
 3. Emocje moralne / 107
 Podsumowanie / 110
 
 ROZDZIAŁ CZWARTY. Relacje pomiędzy poznaniem
i emocjami w procesach oceny moralnej
/ 113
 Wprowadzenie / 113
 1. Konflikt pomiędzy poznaniem a emocjami w ocenie moralnej / 115
 2. Wątpliwości wokół konfliktu pomiędzy poznaniem a emocjami
– badanie własne / 127
 2.1. Tło teoretyczne / 127
 2.2. Pytanie badawcze i hipotezy / 130
 2.3. Pomiar zmiennych / 131
 2.3.1. Pomiar kontroli poznawczej w zakresie hamowania dominującej
reakcji / 131
 2.3.2. Pomiar kontroli poznawczej w zakresie przełączania pomiędzy
równoległymi zadaniami / 132
 2.3.3. Pomiar czasu oceny moralnej / 133
 2.4. Procedura i organizacja badań / 136
 2.5. Opis badanej grupy / 137
 2.5.1. Miejsce i specyfika pracy / 137
 2.5.2. Wiek / 138
 2.5.3. Lata edukacji i poziom wykształcenia / 138
 2.6. Metody analizy statystycznej / 139
 2.7. Wyniki badań / 140
 2.7.1. Czas oceny moralnej / 140
 2.7.2. Sprawność kontroli poznawczej / 145
 2.8. Weryfikacja korelacji pomiędzy kontrolą poznawczą a czasem oceny
moralnej / 149
 3. W kierunku Kooperacyjnego Modelu Oceny Moralnej – dyskusja
badania własnego / 151
 3.1. Omówienie wyników / 151
 3.1.1. Pielęgniarki jako grupa osób badanych / 151
 3.1.2. Czas oceny moralnej u pielęgniarek / 152
 3.1.3. Sprawność kontroli poznawczej u pielęgniarek / 156
 3.1.4. Czas oceny moralnej a sprawność hamowania dominującej reakcji /
157
 3.1.5. Czas oceny moralnej a sprawność przełączania pomiędzy
równoległymi zadaniami /158
 3.2. Wnioski / 160
 3.2.1. Zakwestionowanie relacji konfliktu / 160
 3.2.2. Kooperacyjny Model Oceny Moralnej / 162
 Podsumowanie / 164
 
 Zakończenie / 167
 Przypisy / 171
 Bibliografia / 177
 
 198
stron, Format: 15.0x21.0cm, oprawa miękka
 
Księgarnia nie działa. Nie odpowiadamy na pytania i nie realizujemy zamówien. Do odwolania !.   |