|
DOSTOJNY UNIWERSYTET?
ŚLIZ A. SZCZEPAŃSKI M.S. RED. wydawnictwo: OFICYNA NAUKOWA , rok wydania 2014, wydanie Icena netto: 28.49 Twoja cena 27,07 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Dostojny uniwersytet?
Książka
Dostojny uniwersytet? jest niezwykle ważna z punktu widzenia
współczesnego systemu szkolnictwa wyższego, który
przeżywa kryzys. Jest on, ze zrozumiałych względów,
szczególnie odczuwany w Polsce, gdzie błędy w zarządzaniu
systemem edukacji wyższej z przełomu XX i XXI wieku skutkują dzisiejszą
trudną sytuacją, która jest widoczna zwłaszcza w dziedzinie
nauk humanistycznych i społecznych. Wspomniany kryzys nie tylko dosięga
polskie uczelnie, ale dotyka również wielu krajów
Europy, nawet tych, w których uniwersytety zapisały się
piękną tradycją.
Prezentowane
studium jest interesujące w swojej problematyce ze względu
zarówno na jej doniosłość społeczną, jak i aktualność.
Powinno więc zostać udostępnione szerokiemu kręgowi
odbiorców. To ważna praca także ze względu na małą liczbę
publikacji o zbieżnej tematyce. Po lekturze książki mam głęboką
nadzieję, że stanie się ona ważnym przyczynkiem do rozważań nad
kondycją współczesnej nauki w Polsce i wywoła dyskusję nie
tylko w kręgach pracowników naukowych i
studentów, ale także wśród przedstawicieli
różnych szczebli władzy w Polsce.
Z
recenzji prof. Jacka Wodza
Słowo
przedwstępne / 9
20 lat Uniwersytetu Opolskiego: Mowa JM Rektora prof. Stanisława
Sławomira Niciei na uroczystym posiedzeniu Senatu z udziałem wszystkich
rektorów uniwersytetów polskich oraz władz
regionu w dwudziestą rocznicę powołania uniwersytetu w Opolu / 11
Anna Śliz, Marek S. Szczepański
Od
Akademii do Uniwersytetu XXI wieku /
16
Ikoniczna instytucja i jej powinności / 16
Filozofia grecka i Akademia / 17
Universitas — kolejne kartki z historii / 20
Uniwersytet wielopojawieniowy — od średniowiecza do XXI wieku
/ 21
Magna Charta Universitatum — uniwersytecka
współczesność Europy / 25
Punkty, parametry i usługi naukowe — szkolnictwo wyższe w
transformacyjnej RP / 28
O niedostojeństwie uniwersytetu — słowo o przyszłości
szkolnictwa wyższego w Polsce / 32
Literatura / 33
Aleksander Kwiatek
Wokół
lwowskiego wykładu profesora Kazimierza Twardowskiego z 1932 roku
„O dostojeństwie uniwersytetu”
/ 35
Literatura / 53
Jacek Nowak
Uniwersytet
na nowe czasy / 56
Szkoły wyższe a region / 59
Szkoły wyższe w Małopolsce / 66
Zakończenie / 72
Literatura / 73
Janusz Mucha
Europejskie
uniwersytety w kryzysie? / 76
Problematyka badawcza, wykorzystane materiały, metodologia / 76
Zalety Procesu Bolońskiego. Dobre strony obecnych przemian / 80
Wady obecnej sytuacji. Kryzys uniwersytetów / 81
Protesty / 93
Zakończenie / 96
Lista przywoływanych wypowiedzi / 98
Andrzej Radziewicz-Winnicki
Odcienie
dekadencji w uczelniach wyższych w dobie zmieniającej się
współczesności /
100
Uniwersytet — tradycja a współczesność / 102
Bieżące uprawianie nauki w szkole wyższej w ocenach
ekspertów / 108
Zakończenie / 114
Literatura / 117
Kazimierz Z. Sowa
Ponadczasowość
i autonomia vs przedsiębiorczość uniwersytetu
/ 119
Istota uniwersytetu / 119
Unikatowość uniwersytetu jako instytucji społecznej / 121
Dwie funkcje uniwersytetu — poznawcza i kulturowa / 121
Trzy składniki misji uniwersytetu / 122
Elementy konstytutywne uniwersytetu / 123
Autonomia uniwersytetu / 126
Kilka uwag o współczesnym kryzysie uniwersytetów
/ 129
Czy tzw. uniwersytet przedsiębiorczy jest nową szansą? / 133
Zakończenie / 137
Literatura / 138
Arkadiusz Jabłoński
Uniwersytet
w Polsce — od „sukcesu” ilości do
„sukcesu” jakości
/ 140
Trendy zmian szkolnictwa wyższego / 140
Uniwersytet klasyczny wobec zmian / 143
Inwestycje a inwestowanie w szkolnictwo wyższe / 146
„Jakość” kształcenia a kształcenie ludzkich
osób / 149
Zakończenie / 153
Literatura / 154
Krzysztof Frysztacki
„Spoglądając”
na amerykańskie uczelnie / 156
Zewnętrzny świat amerykańskich uczelni / 156
Różnorodność amerykańskich uczelni / 158
Edukacja i badania / 161
Wybrane zasady funkcjonowania / 163
Zakończenie / 166
Literatura / 166
Viera Zozul’akova, Monika Štrbova, Denisa Selicka
Quality
of Education in Slovakia (University education)
/ 168
The Bologna Process and tuning of European educational structures
(important international project “Tuning educational
structures in Europe”) / 168
University education in Slovakia / 172
Constantine the Philosopher University in Nitra / 179
Faculty of Natural Sciences (FPV) / 179
Faculty of Social Sciences and Health (FSVaZ) / 180
Faculty of Central European Studies (FSŠ) / 180
Faculty of Arts (FF) / 181
Faculty of Education (PF) / 181
Measuring the quality of education at the UKF in Nitra / 183
Conclusion / 184
References / 184
Słowo na zakończenie / 186
Noty o autorach / 188
Indeks osób / 192
Contents / 196
Summaries / 198
204
strony, Format: 13.0x21.0cm, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|