ksiegarnia-fachowa.pl
wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   0 zł   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki

DOSTOJNY UNIWERSYTET?


ŚLIZ A. SZCZEPAŃSKI M.S. RED.

wydawnictwo: OFICYNA NAUKOWA , rok wydania 2014, wydanie I

cena netto: 28.49 Twoja cena  27,07 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

Dostojny uniwersytet?


Książka Dostojny uniwersytet? jest niezwykle ważna z punktu widzenia współczesnego systemu szkolnictwa wyższego, który przeżywa kryzys. Jest on, ze zrozumiałych względów, szczególnie odczuwany w Polsce, gdzie błędy w zarządzaniu systemem edukacji wyższej z przełomu XX i XXI wieku skutkują dzisiejszą trudną sytuacją, która jest widoczna zwłaszcza w dziedzinie nauk humanistycznych i społecznych. Wspomniany kryzys nie tylko dosięga polskie uczelnie, ale dotyka również wielu krajów Europy, nawet tych, w których uniwersytety zapisały się piękną tradycją.

Prezentowane studium jest interesujące w swojej problematyce ze względu zarówno na jej doniosłość społeczną, jak i aktualność. Powinno więc zostać udostępnione szerokiemu kręgowi odbiorców. To ważna praca także ze względu na małą liczbę publikacji o zbieżnej tematyce. Po lekturze książki mam głęboką nadzieję, że stanie się ona ważnym przyczynkiem do rozważań nad kondycją współczesnej nauki w Polsce i wywoła dyskusję nie tylko w kręgach pracowników naukowych i studentów, ale także wśród przedstawicieli różnych szczebli władzy w Polsce.

Z recenzji prof. Jacka Wodza

Słowo przedwstępne / 9

20 lat Uniwersytetu Opolskiego: Mowa JM Rektora prof. Stanisława Sławomira Niciei na uroczystym posiedzeniu Senatu z udziałem wszystkich rektorów uniwersytetów polskich oraz władz regionu w dwudziestą rocznicę powołania uniwersytetu w Opolu / 11

Anna Śliz, Marek S. Szczepański
Od Akademii do Uniwersytetu XXI wieku / 16

Ikoniczna instytucja i jej powinności / 16
Filozofia grecka i Akademia / 17
Universitas — kolejne kartki z historii / 20
Uniwersytet wielopojawieniowy — od średniowiecza do XXI wieku / 21
Magna Charta Universitatum — uniwersytecka współczesność Europy / 25
Punkty, parametry i usługi naukowe — szkolnictwo wyższe w transformacyjnej RP / 28
O niedostojeństwie uniwersytetu — słowo o przyszłości szkolnictwa wyższego w Polsce / 32
Literatura / 33

Aleksander Kwiatek
Wokół lwowskiego wykładu profesora Kazimierza Twardowskiego z 1932 roku „O dostojeństwie uniwersytetu” / 35

Literatura / 53

Jacek Nowak
Uniwersytet na nowe czasy / 56

Szkoły wyższe a region / 59
Szkoły wyższe w Małopolsce / 66
Zakończenie / 72
Literatura / 73

Janusz Mucha
Europejskie uniwersytety w kryzysie? / 76

Problematyka badawcza, wykorzystane materiały, metodologia / 76
Zalety Procesu Bolońskiego. Dobre strony obecnych przemian / 80
Wady obecnej sytuacji. Kryzys uniwersytetów / 81
Protesty / 93
Zakończenie / 96
Lista przywoływanych wypowiedzi / 98

Andrzej Radziewicz-Winnicki
Odcienie dekadencji w uczelniach wyższych w dobie zmieniającej się współczesności / 100

Uniwersytet — tradycja a współczesność / 102
Bieżące uprawianie nauki w szkole wyższej w ocenach ekspertów / 108
Zakończenie / 114
Literatura / 117

Kazimierz Z. Sowa
Ponadczasowość i autonomia vs przedsiębiorczość uniwersytetu / 119

Istota uniwersytetu / 119
Unikatowość uniwersytetu jako instytucji społecznej / 121
Dwie funkcje uniwersytetu — poznawcza i kulturowa / 121
Trzy składniki misji uniwersytetu / 122
Elementy konstytutywne uniwersytetu / 123
Autonomia uniwersytetu / 126
Kilka uwag o współczesnym kryzysie uniwersytetów / 129
Czy tzw. uniwersytet przedsiębiorczy jest nową szansą? / 133
Zakończenie / 137
Literatura / 138

Arkadiusz Jabłoński
Uniwersytet w Polsce — od „sukcesu” ilości do „sukcesu” jakości / 140

Trendy zmian szkolnictwa wyższego / 140
Uniwersytet klasyczny wobec zmian / 143
Inwestycje a inwestowanie w szkolnictwo wyższe / 146
„Jakość” kształcenia a kształcenie ludzkich osób / 149
Zakończenie / 153
Literatura / 154

Krzysztof Frysztacki
„Spoglądając” na amerykańskie uczelnie / 156

Zewnętrzny świat amerykańskich uczelni / 156
Różnorodność amerykańskich uczelni / 158
Edukacja i badania / 161
Wybrane zasady funkcjonowania / 163
Zakończenie / 166
Literatura / 166

Viera Zozul’akova, Monika Štrbova, Denisa Selicka
Quality of Education in Slovakia (University education) / 168

The Bologna Process and tuning of European educational structures (important international project “Tuning educational structures in Europe”) / 168
University education in Slovakia / 172
Constantine the Philosopher University in Nitra / 179
Faculty of Natural Sciences (FPV) / 179
Faculty of Social Sciences and Health (FSVaZ) / 180
Faculty of Central European Studies (FSŠ) / 180
Faculty of Arts (FF) / 181
Faculty of Education (PF) / 181
Measuring the quality of education at the UKF in Nitra / 183
Conclusion / 184
References / 184

Słowo na zakończenie / 186
Noty o autorach / 188
Indeks osób / 192
Contents / 196
Summaries / 198

204 strony, Format: 13.0x21.0cm, oprawa miękka

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. 2012-2024