|
DZIECIĘCE DOŚWIADCZENIA ADHD ETNOGRAFIA SPORNEJ JEDNOSTKI DIAGNOSTYCZNEJ TOM 1-2
WITESKA-MŁYNARCZYK A. wydawnictwo: OFICYNA NAUKOWA , rok wydania 2019, wydanie Icena netto: 42.70 Twoja cena 40,57 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Dziecięce doświadczenia ADHD
Etnografia
spornej jednostki diagnostycznej
Tom
1-2
Na
kartach tej książki nie znajdziemy stwierdzeń w rodzaju „ADHD
nie istnieje”, „lekarze z premedytacją
farmakologizują dzieci” czy „ADHD to wymysł
koncernów farmaceutycznych”. Dużą rolę odegrała
tutaj, jak sądzę, etnografia. Wgląd w świat przeżywany pozwala bowiem
za jednym zamachem uchwycić realność i problematyczność ADHD. W
narracji Autorki ADHD jest problematyczną jednostką diagnostyczną, ale
jest jednocześnie czymś realnie istniejącym w praktykach społecznych,
doświadczeniach, codziennych zmaganiach.
Książka
jest zarazem oryginalna i inspirująca. ADHD jest w niej fenomenem
niejednoznacznym, płynnym, wymagającym nieustannej pracy, a zarazem
zaskakującym i niezwykle ciekawym. Czytając ją, mamy bowiem
przekonanie, że nawet tak oklepany medialnie temat, jak nadpobudliwe
dzieci, może ukazać swoje nieznane oblicze. Jest to zasługa
głównie drobiazgowej pracy etnograficznej, która
ujawniła nieznane aspekty życia z ADHD.
Z
recenzji Michała Wróblewskiego
Podziękowania
/ 7
Obsada / 10
O książce / 16
Etnografia
życia społecznego spornej jednostki diagnostycznej
/ 18
Tam, gdzie żyją dzikie stwory 18; Teraz do psychiatry 19; ADHD
— krajobraz polski 21; Medykalizacja dzieciństwa 28; Akt
nazwania a proces diagnostyczny 34; ADHD jako sporna jednostka
diagnostyczna 38; Psychiatryzacja dzieci 46; Układy, asamblaże,
stawanie się 50; Autoetnograficzne inspiracje 54; Gdy dzieci są
traktowane poważnie 56
Usytuowanie.
Refleksje na temat metodologii /
59
Malden 59; Podejście metodologiczne 62; Zgody 64; Miejsca i metody 66;
Gra w niewypowiedziane 88
Broszury
jako nośnik wiedzy i praktyki biopsychiatrycznej
/ 93
Broszury 94; „ADHD. Razem przeciwdziałamy”
— kontury sojuszu 96; Farmakoterapia 98; Plakat i jego
przemieszczenie — krótka opowieść etnograficzna
100; Etnograficzne obserwacje: niepewność i farmaceutyki 102; Pomiędzy
„ulepszaniem” i „leczeniem”
106; „Mniej pewne” i „bardziej
pewne” formy terapii 108; Aby tylko uniknąć kolejnych
zaburzeń 111; Nieustający superbohaterowie 114; Refleksyjność
neurologiczna 117; Negocjować niepewność i pomieścić więcej 123
Opowieść
pierwsza. Złoty Wilk / 127
Świat Złotego Wilka 128; Rodzina 130; Diagnoza 135; Wrogie środowisko
147; Leki 152; Zmiana 157; Gdzie to ADHD 160
Infrastruktura
ADHD w Malden. Tarcia i współistnienie
/ 161
Naturalistyczna koncepcja ADHD dociera do Polski 161; Dziecko z ADHD
nie powinno siedzieć przy oknie 163; Uprawiać grunt zastany (przy
udziale farmaceutyków) 171; Centrum i peryferia wiedzy
psychiatrycznej w Polsce 176; Dużo porządniejsza diagnoza 180; Zawiła
kolonizacja 184; Tarcia i współistnienie 195; Rozmyte
granice, ambiwalencje diagnostyczne i stabilność układu 200
Opowieść
druga. Miron / 201
Słaby, cichy głos 202; „Bo żeby było dobrze, to chciałam
spróbować wszystkiego” 206; "Ale nie mogę tylko to
dziecko chwalić" 213; Jak dziecku pomóc? 217; „Pan
Bóg musiał jakiś cel mieć w tym wszystkim,
prawda?” 221; Witaj w klubie 223; Rower 227
ADHD
głosami dzieci / 229
Dziecięce definicje ADHD 232; Zastane światy moralne i szukanie w nich
własnego miejsca 244; Definicja w działaniu —
„zapożyczone ADHD” i gender 251; Dyskurs medyczny w
rozmowach dzieci 256
Kruche dzieci / 267
Bibliografia / 276
Indeks osób / 290
Table of contents / 294
Obsada
Akcja toczy się w latach 2015–2018 w Malden, średniej
wielkości polskim mieście, które istnieje naprawdę, ale jego
nazwa została zmieniona.
ZŁOTY
WILK I RODZINA WILKÓW
Około czterdziestoletni rodzice z dwoma synami. Mieszkają w bloku
wybudowanym w latach dziewięćdziesiątych, w spokojnej dzielnicy, w
trzypokojowym mieszkaniu. Oboje pochodzą z Malden, tutaj też mieszkają
ich rodzice. Złoty Wilk — jedenastoletni chłopiec²
— lubi grać na komputerze, jeździć na rowerze i na nartach.
Maciek, jego dziewiętnastoletni brat, niechętnie uczestniczy w życiu
rodzinnym, zaczął studia informatyczne. Kasia — mama
chłopców, pracuje w hurtowni odzieży, prowadzi ją razem z
kolegą. Artur — tata chłopców, pracuje jako trener
w dużej sieci sklepów spożywczych, często wyjeżdża, pracuje
poza domem.
MIRON
I RODZINA SADOWSKICH
Młode małżeństwo z dwójką dzieci. Mieszkają w wynajętych
mieszkaniach — wcześniej w jednym pokoju, dzieląc kuchnię z
właścicielką, obecnie opiekują się piętrem domu (dwa pokoje i kuchnia);
jest też mały ogródek. Miron — dziesięcioletni
chłopiec — jest uzdolniony plastycznie, piecze smaczne
ciasta, lubi robić sałatki. Martyna, mama Mirona, wcześniej pracowała w
masarni, potem w kiosku, obecnie przebywa na urlopie wychowawczym.
Grzegorz, tata Mirona, jest kierowcą MPK. Kacper, dwuletni brat Mirona,
cierpi na alergie.
STEFAN
I RODZINA CELEWICZÓW
Rozwiedzeni rodzice z dwójką dzieci. Monika, mama Stefana, z
dziećmi wyprowadziła się z domu i wynajmuje dwupokojowe mieszkanie.
Stefan, dziesięcioletni chłopiec, marzy o tym, by grać w
koszykówkę w drużynie szkolnej, jest towarzyski, lubi
przebywać z ludźmi, często się wygłupia. Nadia, piętnastoletnia siostra
Stefana, śpiewa w zespole, interesuje się modą i uwielbia nietypowe
rękawiczki. Dużo się uczy. Monika pracuje w centrum edukacyjnym,
które organizuje zajęcia pozalekcyjne dla dzieci oparte na
pedagogice zabawy. Zajmuje się marketingiem. Marcin, tata Stefana, jest
właścicielem wytwórni soków owocowych. Spędza z
dziećmi niektóre weekendy (dzieci przyjeżdżają do niego).
PIOTREK
I RODZINA TOKARSKICH
Rodzice z dwoma synami w wieku wczesnoszkolnym. Przeprowadzili się do
Malden z Warszawy, kiedy chłopcy byli w wieku przedszkolnym. W toku
moich badań podjęli decyzję o kolejnej przeprowadzce i nie
wrócili już do Warszawy. W Malden mieszkali w dwupokojowym
mieszkaniu pracowniczym, w dzielnicy oddalonej od centrum. Piotrek,
ośmioletni chłopiec, bardzo bystry, szybki, przenikliwy, uwielbia
klocki lego ninjago. Inne dzieci zabiegają o jego względy, chociaż on
wydaje się raczej niepewny. Wiktor, starszy brat, lubi grać w teatrze
szkolnym. Agnieszka, mama chłopców, zajmuje się
oprogramowaniem przeznaczonym dla firm handlowych. Bogumił, tata
chłopców, pracuje dla policji. Dzieli się obowiązkami
związanymi z opieką nad dziećmi, współuczestniczy w
procesach diagnozy i terapii. Często wyjeżdża. Kiedy rodzina mieszkała
w Malden, dziećmi zajmowała się opiekunka, Beata, kobieta około
czterdziestoletnia.
LEO
I RODZINA MESSICH
Młode małżeństwo z dwoma synami. Mieszkają w nowo wybudowanym domu
jednorodzinnym w rozwijającej się dzielnicy na obrzeżach Malden. Leo ma
siedem lat, nosi okulary, uwielbia grać w piłkę zarówno na
boisku, jak i na konsoli X-box. Jest wrażliwy, szczególnie
na zaczepki innych. Ma rocznego brata Michała. Agda, mama Lea, z
wykształcenia jest pielęgniarką. Paweł, tata Lea, pracuje jako
przedstawiciel handlowy w firmie zajmującej się maszynami używanymi w
przemyśle spożywczym. Często wyjeżdża służbowo.
JANEK
I RODZINA WOLAŃSKICH
Młode małżeństwo z dwójką dzieci. Wynajmują dwupokojowe
mieszkanie w bloku, w robotniczej dzielnicy miasta. Janek,
trzynastoletni chłopiec, jest dzieckiem z poprzedniego związku matki;
lubi grać w gry strategiczne, ubierać się w stroje militarne, chodzić
na mecze piłki nożnej. Chce zostać żołnierzem. Jest silnie związany z
dziadkami, rodzicami mamy. Chciałby dużo podróżować. Jego
kilkumiesięczna siostra przyrodnia ma na imię Tosia. Alicja, mama
Janka, operatorka wózka widłowego w hurtowni ogrodniczej,
swobodnie opowiada o trudnych sprawach rodzinnych. Marek, ojczym Janka,
nie ma obecnie stałego zatrudnienia.
DANIEL
I RODZINA STRUGÓW
Rodzice z dwójką dzieci. Mieszkają w małym mieście oddalonym
o 10 kilometrów od Malden. Daniel, jedenastoletni chłopiec,
uwielbia piłkę nożną, gra w drużynie piłkarskiej. Jest zakochany w
Anecie, która czasem nie akceptuje jego impulsywnych
zachowań. Siostrę Natalię znam tylko z opowieści. Iza, mama adopcyjna
dzieci, jest pedagożką. Tomek, tata adopcyjny dzieci, jest urzędnikiem
w gminie, w wolnym czasie ćwiczy sztuki walki. Babcia Marta, mama
Tomka, angażuje się w pomoc rodzinie, zna dobrze problemy Daniela.
KAMIL
I RODZINA MASŁOWSKICH
Rodzina z siedmiorgiem dzieci. Mieszka w bloku w centrum miasta. Kamil,
dziewięcioletni chłopiec, astmatyk, ma problemy kardiologiczne. Często
wydaje się smutny, ale bardzo dobrze myśli o dorosłych, ufa im. Edyta,
mama Kamila, niska, szczupła kobieta o zachrypniętym głosie. Często
bywa w szkole. Ma poważne problemy zdrowotne. Mariusz, tata Kamila,
niski mężczyzna, chodzi szybkim krokiem. Rodzina korzysta z pomocy
społecznej.
DAREK
I RODZINA MODZELEWSKICH
Para z wyższym wykształceniem, po trzydziestce. Karolina pracuje na
uczelni w administracji. Jarek jest zatrudniony w firmie graficznej.
Dziesięcioletni Darek jest jedynakiem, rozwija talent muzyczny (gra na
saksofonie), lubi jeździć na quadzie.
KRIS
I RODZINA SZARAWSKICH
Para w związku nieformalnym. Mama Renata nie pracuje, wychowuje
kilkumiesięczną dziewczynkę — przyrodnią siostrę Krisa,
który ma dwanaście lat. Kris jest bardzo związany z mamą.
Lubi grać na komputerze. Tata Krisa jest w więzieniu. Z partnerem mamy
Kris ma słaby kontakt. Chłopiec chodzi do szkoły dla dzieci zagrożonych
niedostosowaniem społecznym. Mama Krisa miała sprawę w sądzie po tym,
jak Kris miał wypadek na deskorolce — wjechał w
samochód. Boi się, że straci prawa do opieki nad dzieckiem.
ANNA
WITESKA-MŁYNARCZYK
Antropolożka zainteresowana praktykami psychiatrii dzieci i młodzieży
oraz metodologią badań z dziećmi. Mieszka w domu w zabudowie szeregowej
z mężem Marcinem, który pracuje jako psychoterapeuta,
dwójką dzieci w wieku szkolnym (Jurek) i przedszkolnym
(Lena) oraz z psem Babim. Sama jako dziecko spotykała się przez pewien
czas z psycholożką, która miała jej pomóc w
przełamaniu lęku scenicznego — bez powodzenia.
METYLOFENIDAT
— związek chemiczny
o działaniu stymulującym układ nerwowy, stosowany jako lek (w postaci
tabletek) w terapii ADHD u dzieci; w Polsce dostępny jako preparat pod
nazwą Concerta i Medikinet.
ATOMOKSETYNA
— związek chemiczny zwiększający ogólną ilość
neuroprzekaźników noradrenaliny i dopaminy, w postaci
tabletek stosowany jako lek w terapii dziecięcego ADHD; w Polsce
dostępny jako preparat pod nazwą Strattera. Eye Q — suplement
diety polecany jako preparat poprawiający koncentrację; kapsułki
zawierają m.in. oleje z ryb i z wiesiołka, witaminy.
ADHD
(ATTENTION DEFICIT HYPERACTIVITY DISORDER)
— stosowana w psychiatrii i psychologii nazwa jednostki
chorobowej odnosząca się do długotrwałego i zakłócającego
codzienne funkcjonowanie dziecka występowania objawów na
trzech osiach: zaburzeń koncentracji uwagi, nadruchliwości, nadmiernej
impulsywności.
DSM
(DIAGNOSTIC AND STATISTICAL MANUAL OF MENTAL DISORDERS)
— klasyfikacja zaburzeń psychicznych Amerykańskiego
Towarzystwa Psychiatrycznego.
PORADNIA
NA BAŚNIOWEJ —
jedna z publicznych poradni psychologiczno- pedagogicznych (PPP) w
Malden, w której grupa osób wyspecjalizowała się
w diagnozowaniu ADHD.
Ponadto: SZKOŁY PUBLICZNE, PORADNIE PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNE,
GABINETY PSYCHIATRYCZNE, A TAKŻE TECHNOLOGIE ORAZ METODY DIAGNOSTYCZNE
I TERAPEUTYCZNE.
Liczba
stron: t. 1 – 296; t. 2 – 52, format 130 x 208 mm,
kolorowe ilustracje w obu tomach, oprawa broszurowa
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|