|
DZIECI I ZDROWIE WSTĘP DO CHILDHOOD STUDIES TOM 1/2
RADKOWSKA-WALKOWICZ M. REIMANN M. RED. wydawnictwo: OFICYNA NAUKOWA , rok wydania 2018, wydanie Icena netto: 42.70 Twoja cena 40,57 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Dzieci i zdrowie
Wstęp
do childhood studies
Tom
1/2
Opowieści dzieci o
zdrowiu, chorobie i cielesności mówią jednocześnie o tym,
jak postrzegają one inne kategorie społeczne świata dorosłych
– kiedy na przykład dyskurs o zdrowym człowieku łączy się w
dziecięcych opowieściach z dyskursem moralnym: człowiek zdrowy to
człowiek dobry.
"Dyskurs
publiczny, mimo deklaratywnych postulatów uznania wartości
dzieci jako pełnoprawnych członków społeczności, w praktyce
nieustannie sprowadza je raczej do biernych odbiorców
dorosłej wiedzy, opieki i władzy. Prowadzenie badań z dziećmi w duchu
childhood studies to obok etycznej uważności również kwestia
przyjęcia perspektywy dziecięcego sprawstwa, uznania dzieci za
kompetentnych aktorów społecznych, ekspertów w
światach swoich codziennych doświadczeń, aktywnych w procesach
nadawania znaczeń i eksplorowania społecznej rzeczywistości. Przyjęcie
perspektywy childhood studies oznacza nie tylko wiarę w sprawczy
potencjał dzieci uznanych za aktywnych aktorów społecznych,
ale także idący za nią nakaz etyczny takiego prowadzenia badań,
które dziecięce refleksje i doświadczenia stawia w centrum".
Z
recenzji Mai Brzozowskiej-Brywczyńskiej
Dzieci i zdrowie.
Wprowadzenie (Magdalena
Radkowska-Walkowicz, Maria Reimann) / 9
Część 1 Metodologie
Kodeks
dobrych praktyk w badaniach z dziećmi, prowadzonych z perspektywy nauk
społecznych (Ewa
Maciejewska-Mroczek, Magdalena Radkowska-Walkowicz, Maria Reimann, Anna
Witeska-Młynarczyk, współpraca: Zofia Boni, Anna Krawczak) /
27
Badanie
grupowe z udziałem dzieci. Aspekty etyczne i praktyczne
(Ewa Maciejewska-Mroczek) / 35
Etyka
dnia codziennego w badaniach etnograficznych z dziećmi z diagnozą ADHD.
Opis warstwowy (Anna
Witeska-Młynarczyk) / 61
Codzienne
praktyki w zdrowiu i chorobie. Metodologiczne rozważania nad
kompetencjami dzieci (Anna
Rosa Favretto, Stefania Fucci, Francesca Zaltron) / 80
Część 2 Z dziećmi
Rola
kultury materialnej w wytwarzaniu ciała dziecka
(Nicoletta Diasio) / 103
Gruby
i chudy, czyli o tym, jak dzieci wyobrażają sobie zdrowego i
niezdrowego człowieka (Maria
Reimann) / 138
„Źle
się czuję!”. Narracje dzieci na temat cierpienia
(Araceli Muñoz) / 150
Negocjowanie
„zdrowego jedzenia” w warszawskich rodzinach (Zofia
Boni) / 172
Ważne
i nieważne sekrety. Dziecko, rodzice i doświadczenie choroby (Anna
Krawczak) / 196
Część 3 O dzieciach
Termoaktywna
bielizna, waleczne limfocyty i podróże w nieznane, czyli o
ciele i zdrowiu w książkach dla dzieci (Magdalena
Radkowska-Walkowicz) / 225
Dziecko-pacjent
i jego prawa (Michał
Kubalski) / 252
Projektowanie
przestrzeni szpitali pediatrycznych z uwzględnieniem potrzeb dzieci (Magdalena
Jamrozik-Szatanek) / 271
Nigdy
do końca zdrowi, nigdy dość chorzy. Doświadczenia rodziców
dzieci chorych na LCHADD (Anna
Chowaniec-Rylke) / 288
Podmienione,
podrzucone. Niepełnosprawność dziecięca w demonologii i badaniach
etnograficznych (Kaja Kojder)
/ 309
Noty o autorach / 328
Podziękowania / 332
Indeks rzeczowy / 333
Indeks osób/ 338
Table of contents / 347
Liczba stron: t. 1 – 348; t. 2 – 52, Format 130 x
208 mm, kolorowe ilustracje w obu tomach, oprawa broszurowa
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|