|

UWOLNIĆ SZKOŁĘ OD SYSTEMU KLASOWO-LEKCYJNEGO
ŚLIWERSKI B. PALUCH M. wydawnictwo: IMPULS , rok wydania 2021, wydanie Icena netto: 68.00 Twoja cena 64,60 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Uwolnić szkołę od systemu
klasowo-lekcyjnego
Nie
pisalibyśmy tej książki, gdybyśmy byli przekonani, że rozwój
polskiej edukacji zmierza w dobrym kierunku. Niestety, już nawet
najlepsi nauczyciele, najbardziej oddani kształceniu dzieci i/lub
młodzieży mają poczucie straconych kilkudziesięciu lat własnej pracy,
zaangażowania i poświęcenia. Uczniom szkoła kojarzy się z nudą,
straconym czasem, poczuciem bezsensu, promowaniem konformizmu i
oportunizmu. Są też tacy, którzy przywykli traktować szkołę
jako konieczność, którą trzeba zaliczyć i szybko o niej
zapomnieć. Poczucie bezsilności towarzyszy również rodzicom,
którzy pytając swoje dzieci o to, co było w szkole, często
słyszą – jakże wymowne – NIC!
Do tego głosu dołączają również naukowcy, nie wahając się
przed użyciem zdecydowanych metafor nazywających polski system edukacji
rzeczywistością: „pozorów”,
„iluzji”, „sprawców i
ofiar”, a czas spędzony w szkole porównując do
„spania w szafie na stojąco” (Dudzikowa i
Knasiecka-Falbierska, 2013). Szkoła pojawia się również
jako: „fabryka”, „klasztor”,
„więzienie”, „wojna”,
„wolny rynek” (Dudzikowa i Czerepaniak-Walczak,
2010); rozumienie procesu kształcenia to „Taniec św.
Wita” (splątanie umysłowe) (Klus-Stańska, 2009); na widok
czego „ręce opadają” (Klus-Stańska, 2014); Dominuje
„chaos w dydaktyce”, „pop i folk
dydaktyka” (Klus-Stańska, 2010); brak refleksyjności
dydaktycznej grozi: „Pasywizmem i dominacją zjadaczy
chleba” (Rutkowiak, 2012); codziennością klasowo lekcyjną są:
„szkolne blokady rozwoju mówienia”,
„treningi schematyzacji myślenia”, a atmosferę w
klasie oddaje apodyktyczne: „Nie mówić, nie
słuchać, nie myśleć” (!) (Klus-Stańska i Nowicka, 2014).
Wszystkie przywoływane pojęcia definiują typ „osobowości
autorytarnej”, jako intra i interpersonalnej (de)formacji
psycho-społecznej rozwijanej i faworyzowanej wśród
nauczycieli i uczniów polskiej szkoły od wielu już dekad.
Bezkrytyczne podporządkowywanie się systemowi, manifestowanie uniżenia
wobec silniejszych, nie ujawnianie własnego „ja” i
stygmatyzacja myślących inaczej, to wciąż – mimo
dojrzewającej demokracji – norma kulturowa definiująca
szkolne role społeczne nauczyciela, ucznia i rodzica, wikłając je w
patologiczne zależności. Podobną zależność zaobserwować można w
„folwarcznej” relacji pracodawcy –
pracownika, polityka – wyborcy, a nawet przedstawicieli kleru
i wiernych. Jeśli można mówić o jakiejkolwiek demokratyzacji
relacji międzyludzkich w naszej współczesnej historii, to
bynajmniej nie zawdzięczamy tego rodzimej kulturze szkolnej i
akademickiej. Dlaczego tak się dzieje?
I czy jesteśmy w stanie się z tego wydobyć?
Powodów jest wiele i zapewne nie wszystkie zdołamy tu
poruszyć. Dlatego książka składa się z dwóch niezależnych od
siebie, ale uzupełniających się części, otwierających serię wydawniczą,
która w formie kolejnych tomów powinna uchwycić
problem inercyjności polskiej szkoły możliwie całościowo – a
przynajmniej w perspektywie, jakiej do tej pory nie uwzględniano.
Pierwsza część niniejszego tomu poświęcona jest próbie
wieloaspektowego zilustrowania stanu badań rzeczywistości
klasowo-lekcyjnej, ze szczególnym uwzględnieniem jej uwikłań
politycznych i środowiskowych. W drugiej części wracamy do
źródeł, a miejscami pra-źródeł aktów
poznawania i doznań z tym związanych, aby odtworzyć czym w istocie było
nauczanie i między kim zachodziło. Tak opracowany materiał pozwolił nam
zakreślić tworzone pole badawcze, którego granice i
pogranicza oddajemy w formie następujących pytań:
Jak bardzo oddaliliśmy się od witalnego źródła dzielenia się
wiedzą, w tym udzielania się własną osobowością? Jak bardzo spłyciliśmy
poziom uczestnictwa we własnym i wzajemnym człowieczeństwie? Jak
krzywdzące dla całych społeczeństw jest skoszarowanie kolejnych pokoleń
w systemach klasowo-lekcyjnych? Jakie dewiacje osobowościowe mogą
wyrastać na gruncie zaburzonej relacyjności między- i wewnątrz
ludzkiej, utrzymującej się przez całe lata w toku
„kariery” edukacyjnej? I w końcu, skąd się wziął
system klasowo-lekcyjny i do jakich celów
społeczno-politycznych był i jest wykorzystywany?
Wprowadzenie
do serii wydawniczej „Drogowskazy (w)
Edukacji”
Wstęp
Bogusław Śliwerski
CZĘŚĆ 1. OD ZNIEWOLENIA DO EDUKACJI
W WOLNOŚCI
Rozdział 1.
KRYTYKA SYSTEMU KLASOWO-LEKCYJNEGO
1. Nienaruszalność systemu klasowo-lekcyjnego
2. Klasa szkolna jako cela
więzienna
3. Dyrektywne/autorytarne podejście do nauczania dzieci i
młodzieży
4. Znaczenie miejsca i czasu uczenia się
5. System klasowo-lekcyjny w prawie oświatowym
6. Toksyczność i reprodukcja totalnej edukacji
7. Ideologiczne władztwo oświatowe
Rozdział 2.
BADANIA NAD KLASĄ SZKOLNĄ
1. Impulsy z nauk pogranicza
2. System klasowo-lekcyjny w teorii wielostronnego
kształcenia Wincentego Okonia
3. Behawioralna teoria kształcenia Bolesława
Niemierki
4. Miejsce uczenia się w świetle badań
etnopedagogicznych
5. Architektoniczny gorset systemu klasowo-lekcyjnego
6. Klasa szkolna jako środowisko proksemiczne
7. Fenomen dzwonka szkolnego
8. Ławki szkolne
9. Komunikacyjne doświadczenia uczniów w czasie
lekcji
10. Kultura i klimat klasy szkolnej
11. Pozór wychowawczej i dydaktycznej spójności
klasy szkolnej
12. Celowy dobór czy selekcja?
Rozdział 3. WYJŚCIE
POZA DOSTARCZONE (NARZUCANE) SYSTEMOWE RYGORY
1. (Nie-)pożądana przez władze III RP edukacja autorska w szkołach
publicznych
2. Klasa autorskiej edukacji
3. Wyspy transformatywnego oporu edukacyjnego
4. Jest taka szkoła, w której wcale nie chodzi o szkołę
5. Może Johannes Sturm przejdzie wreszcie w Polsce na dydaktyczną
„emeryturę”?
6. Samokontrola i samoocena uczącego się w modelu edukacji hybrydowej
Zakończenie jako wprowadzenie do kolejnej części analiz
Bibliografia do części 1
Michał Paluch
CZĘŚĆ 2. POWRÓT DO
ŹRÓDEŁ
Rozdział 1. „Czuły narrator”
w społeczności klasowo-lekcyjnej
Rozdział 2. „Pierwotna
samotność” nauczyciela w drodze na lekcję
Rozdział 3.
„Oiketa” wchodzi do
klasy
Zakończenie 3
Bibliografia do części 2
356
stron, A5, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|