|

ZARZĄDZANIE W OŚWIACIE PODRĘCZNIKOWY ZARYS PROBLEMATYKI
GAWRECKI L. wydawnictwo: IMPULS , rok wydania 2021, wydanie Icena netto: 59.80 Twoja cena 56,81 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Zarządzanie w oświacie
Podręcznikowy
zarys problematyki
Systematyka
– praktyka – rekomendacje
Zarządzanie
to szczególnie istotny czynnik efektywnego funkcjonowania
całego systemu oświaty zarówno w państwie, jak i w
poszczególnych placówkach edukacyjnych,
tworzących ten system.
We
współczesnej polskiej literaturze pedagogicznej problem ten
jest opisywany na ogół przyczynkarsko, w odniesieniu do
pojedynczych zagadnień. Brakuje natomiast opracowań całościowych i to
zarówno w ujęciu teoretycznym, jak i praktycznym. Chodzi o
publikację o charakterze podręcznikowym, ujmującą syntetycznie
podstawowe zagadnienia dotyczące zarządzania w oświacie. Jednocześnie
jednak taką, która zainteresuje liczną rzeszę
osób pełniących funkcje kierownicze w oświacie i nie będzie
„teorią dla teorii”.
Pisząc
tę publikację, przyjąłem następujące cele:
-
zebrać i uporządkować wiedzę dotyczącą zarządzania w oświacie;
-
uświadomić różnorodność rozwiązań w tym zakresie na tle
porównawczym;
-
wskazać tendencje i kierunki zmian w zarządzaniu systemem edukacji i
poszczególnymi placówkami tworzącymi ten system;
-
zarekomendować własne propozycje zmian w niektórych
obszarach dotyczących podjętego tematu. Są to oczywiście tylko
założenia, zasygnalizowanie kierunków zmian. Opracowanie
pełnej, szczegółowej -koncepcji wymaga pogłębionej pracy
wielu osób znających tę problematykę.
Wstęp
- od Autora
Wstęp
Część pierwsza Zarządzanie –
systematyka i praktyka
1. Początki
i rozwój nauki o zarządzaniu w oświacie
2. Współczesne
kierunki rozwoju nauki o zarządzaniu oświatą
2.1. Próby tworzenia pedagogiki zarządzania jako
subdyscypliny naukowej
2.2. Konteksty badawcze w XXI wieku
3. Zarządzanie
organizacją
3.1. Organizacja – interpretacje
definicyjne
3.2. Zarządzanie – aspekty systemowe, socjologiczne i
prakseologiczne
4. Zarządzanie
systemem oświaty
4.1. Cechy systemu oświaty
4.2. Cele i struktura systemu oświaty
4.3. Zarządzanie oświatą jako działalność regulacyjna
4.4. Centralizm i decentralizm w zarządzaniu oświatą
5. Menedżerskie
zarządzanie oświatą samorządową
5.1. Organizacja i funkcjonowanie struktur
samorządowych
5.2. Uprawnienia samorządu w zakresie oświaty
5.3. Współczesne problemy zarządzania lokalną
oświatą
5.4. Menedżerskie działania samorządu i kierownika
oświaty
5.4.1. Umiejętności techniczne
5.4.2. Umiejętności społeczne
5.4.3. Umiejętności koncepcyjne
5.4.4. Kompetencje oświatowego samorządowca
5.5. Warunki efektywności działań menedżera oświaty
samorządowej
6. Rodzice
w systemie zarządzania oświatą
6.1. Podstawy prawne oddziaływania rodziców na instytucje
edukacyjne
6.2. Uprawnienia rodziców wobec instytucji
edukacyjnej
6.2.1. Prawa jednostkowe
6.2.2. Prawa zbiorowe
6.3. Udział polskich rodziców w zarządzaniu instytucją
edukacyjną
6.3.1. Rada rodziców w placówce
edukacyjnej
6.3.2. Udział rodziców w radach
oświatowych
7. Zarządzanie
placówką oświatową jako
organizacją
7.1. Szkoła jako organizacja społeczna
7.2. Zarządzanie a kierowanie organizacją edukacyjną
7.3. Wolny rynek w oświacie
7.3.1. Pojęcie rynku i jego uwarunkowania w
oświacie
7.3.2. Elementy wolnego rynku w polskiej oświacie
7.3.3. Niebezpieczeństwa wolnego rynku w
oświacie
7.3.4. Wnioski dla dyrektora-menedżera oświaty
8. Szkoła
jako placówka usługowa
8.1. Usługa jako czynność międzyludzka
8.2. Wspieranie rozwoju jednostki jako główny cel usługi
edukacyjnej
8.3. Usługi edukacyjne jako produkt działania
szkoły
9.
Dyrektor-humanistyczny menedżer oświaty
9.1. Ewolucja pozycji dyrektora placówki
edukacyjnej
9.2. Menedżer oświaty – czyli kto?
9.3. Humanistyczny menedżer oświaty
9.4. Kompetencje dyrektora-humanistycznego menedżera
placówki edukacyjnej
9.4.1. Pojęcie i rodzaje kompetencji
9.4.2. Kompetencje twarde (bazowe)
9.4.3. Kompetencje miękkie
(interpersonalne)
9.4.4. Wiedza niezbędna do opanowania kompetencji
menedżerskich
9.5. Mistrzostwo w zakresie zarządzania
szkołą
9.6. Predyspozycje kierownicze
9.7. Tworzenie koncepcji rozwoju placówki
oświatowej
9.7.1. Diagnozowanie pracy szkoły jako całości oraz
poszczególnych jej
elementów
9.7.2. Tworzenie i realizowanie autorskiej koncepcji działalności
szkoły
10.
Doskonalenie kierowniczej kadry oświaty w Polsce powojennej
10.1. Doskonalenie okazjonalne (do roku 1972)
10.1.1. Prymat przygotowania ideologicznego
(1945–1956)
10.1.2. Próby kształcenia merytorycznego od 1957
roku
10.2. Kształcenie w ramach systemu IKN
(1972–1990)
10.2.1. Geneza koncepcji studiów podyplomowych organizacji
i zarządzania oświatą
10.2.2. Organizacja studiów
podyplomowych
10.2.3. Programy nauczania
10.2.4. Wymagania i wykładowcy
10.3. Menedżerskie doskonalenie kierowników oświaty po
zmianach ustrojowych
Część druga REKOMENDACJE –
CO I JAK ZMIENIĆ?
11.
Założenia PROJEKTU PERMANENTNEGO DOSKONALENIA MENEDŻERA
OŚWIATY-PRZYWÓDCY
11.1. Współczesne tendencje w doskonaleniu kierowniczej
kadry oświaty
11.2. Doskonalenie zawodowe dyrektorów polskich
placówek oświatowych w świetle badań
11.3. Zasady doskonalenia menedżerów oświaty
11.4. System wieloszczeblowego doskonalenia
12. DYLEMATY
POLSKIEJ SZKOŁY XXI WIEKU – PRÓBA DIAGNOZY I
REKOMENDACJE
12.1. XIX-wieczne korzenie edukacji początków XXI
wieku
12.1.1. Jaki świat XXI wieku?
12.1.2. Jak zmieniać szkołę?
12.2. Niezależna szkoła, uwolniony nauczyciel
12.2.1. Wyzwolić inicjatywę nauczycieli
12.2.2. Przekazać szkoły podmiotom społecznym i
nauczycielom
12.2.3. Jaka rola państwa?
12.2.4. Szkoła uwolniona lepsza!
12.2.5. Refleksja odautorska
13. JAK
KSZTAŁCIĆ KREATYWNEGO NAUCZYCIELA KREATYWNEJ SZKOŁY?
REKOMENDACJE
13.1. Jakie założenia kształcenia nauczycieli? Rekomendacje
treściowe
13.2. Rekomendacje dotyczące form kształcenia
nauczycieli
13.3. Rekomendacje dotyczące organizacji kształcenia pedagogicznego
13.4. Powrócić do sprawdzonych idei –
rekomendacje historyczne
13.5. Refleksja końcowa
BIBLIOGRAFIA
180
stron, A5, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|