ksiegarnia-fachowa.pl
wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   0 zł   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki

ZWOLNIENIA PRACOWNIKÓW A POLITYKA PERSONALNA ORGANIZACJI


SIDOR-RZĄDKOWSKA M. RED.

wydawnictwo: WOLTERS KLUWER , rok wydania 2020, wydanie III

cena netto: 82.80 Twoja cena  78,66 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

Zwolnienia pracowników a polityka personalna organizacji


W książce omówiono kwestie zarówno zwalniania pracowników przez pracodawcę, jak i ich odchodzenia z własnej woli. Procesy te są ważnym elementem polityki personalnej, a ich jakość – sprawdzianem kultury organizacji.

W czasach kryzysu tematyka ta nabiera szczególnej aktualności.

 Autorka skupia się na następujących zagadnieniach:

  • zjawisko redukcji zatrudnienia – przebieg, rozwiązania alternatywne, kryteria wyboru osób do zwolnienia;
  • wpływ formy zwalniania na wizerunek organizacji;
  • zasady prowadzenia rozmów ze zwalnianymi pracownikami;
  • outplacement i związane z nim korzyści;
  • zwolnienia spowodowane negatywną oceną pracy;
  • sposoby zapobiegania odchodzeniu wartościowych pracowników;
  • wykorzystanie informacji zwrotnej od odchodzących pracowników.

Rozważania poparte są licznymi wynikami badań oraz przykładami z praktyki. Książka wzbogacona jest także o materiał Pawła Gniazdowskiego, dyrektora polskiego oddziału Lee Hecht Harrison DBM, który dzieli się niezwykle interesującymi i aktualnymi informacjami na temat procesów restrukturyzacji zatrudnienia w Polsce.

Publikacja skierowana jest do menedżerów wszystkich szczebli oraz dyrektorów i pracowników działów zasobów ludzkich. Zbiór wartościowych wskazówek znajdą tu również osoby rozstające się z organizacją.

O autorce
Wstęp

CZĘŚĆ I. ZARZĄDZANIE PROCESEM ODCHODZENIA PRACOWNIKÓW Z ORGANIZACJI SPRAWDZIANEM KULTURY ORGANIZACYJNEJ FIRMY

Rozdział 1. Zwalnianie pracowników a wizerunek przedsiębiorstwa
Firma w oczach byłych pracowników - rys historyczny
Trwała (?) zmiana podejścia do redukcji personelu
Jaka będzie "nowa normalność"? Pandemia COVID-19 a problem zwalniania pracowników

Rozdział 2. Przegląd najczęściej występujących przyczyn odchodzenia pracowników z organizacji
Zwolnienia spowodowane przyczynami organizacyjnymi
Zwolnienia spowodowane negatywną oceną pracy
Zwolnienia z inicjatywy pracownika

CZĘŚĆ II. GDY DECYZJĘ PODEJMUJE PRACODAWCA

Rozdział 3. Restrukturyzacja organizacji a redukcja zatrudnienia
Pojęcie restrukturyzacji
Restrukturyzacja zatrudnienia jako nieodzowny element restrukturyzacji przedsiębiorstwa
Przebieg procesu restrukturyzacji zatrudnienia
Znaczenie komunikacji
Pojęcie planu społecznego
Próba podsumowania

Rozdział 4. Redukcja zatrudnienia a dalsze funkcjonowanie organizacji
Syndrom "tych, co przeżyli"
Sposoby przeciwdziałania negatywnym skutkom redukcji

Rozdział 5. Sposoby przeciwdziałania przerostowi zatrudnienia
Planowanie zatrudnienia
Wprowadzanie elastycznych form zatrudnienia
Praca zdalna - pojęcie i podstawowe warunki efektywności

Rozdział 6. Rozwiązania alternatywne wobec redukcji zatrudnienia
Zachęcanie do dobrowolnego odejścia z organizacji połączone z systemem odpraw
Zaproponowanie pracownikom urlopów bezpłatnych (lub częściowo płatnych)
Obniżka wynagrodzeń osób zatrudnionych w firmie

Rozdział 7. Podejmowanie decyzji dotyczących wyboru osób przeznaczonych do zwolnienia w ratnach redukcji
Kryterium stażu pracy (LIFO i FIFO)
Kryterium społeczne
Kryterium efektywnościowe

Rozdział 8. Przekazywanie pracownikom informacji o podjętych decyzjach
Utrata zatrudnienia jako poważny problem psychologiczny
Kto powinien przekazywać informację o zwolnieniu?
Zasady prowadzenia rozmów ze zwalnianymi pracownikami

Rozdział 9. Outplacement
Czym jest outplacement?
Rodzaje outplacementu
Dlaczego organizacje decydują się na zastosowanie outplacementu? Trudności związane z prowadzeniem programów outplacementu w Polsce
Jak mierzyć efektywność outplacementu?

Rozdział 10. Zwolnienia spowodowane negatywną oceną pracy
Najczęstsze przyczyny niewłaściwego wykonywania zadań
Zagadnienia, które należy rozważyć przed podjęciem ostatecznej decyzji
Informowanie pracownika o zwolnieniu spowodowanym negatywną oceną pracy

CZĘŚĆ III. GDY DECYZJĘ PODEJMUJE PRACOWNIK

Rozdział 11. Powody odchodzenia dobrych pracowników z organizacji
Brak realistycznego obrazu przyszłej pracy
Zatrudnianie osób ze zbyt wysokimi kwalifikacjami
Niewłaściwy przebieg okresu adaptacyjnego
Niesatysfakcjonujący poziom wynagrodzeń

Rozdział 12. Jak zatrzymać wartościowych pracowników w organizacji?
Program działań długofalowych
Przestrzeganie najważniejszych zasad efektywnego kształtowania systemów motywacyjnych
Właściwe kształtowanie polityki szkoleniowej
Stwarzanie pracownikom możliwości awansu
Programy zarządzania talentami

Rozdział 13. Rozmowa z odchodzącym pracownikiem źródłem informacji o polityce personalnej organizacji
Sygnały świadczące o zamiarze odejścia
Czy warto nakłaniać pracownika do pozostania?
Exit intewiew - wywiad z odchodzącym pracownikiem
Zasady prowadzenia rozmów z odchodzącymi pracownikami 
Exit interuiew jako element standardów zarządzania zasobami ludzkimi w służbie cywilnej

Rozdział 14. Odejść z klasą. Kilka słów do rozstających się z firmą pracowników
Rozstanie z pracodawcą jako naturalny etap życia zawodowego
Jak przewidzieć zwolnienie?
Wskazówki dla odchodzących

Aneks. Kontynuacja czy przełom? Praktyki restrukturyzacji zatrudnienia w opinii Pawia Gniazdowskiego, dyrektora polskiego oddziału Lee Hecht Harrison DBM
Trendy dotyczące restrukturyzacji zatrudnienia przed pandemią
Wyzwania okresu pandemii

Bibliografia
Indeks

232 strony, Format: 17.0x24.0cm, oprawa miękka

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. 2012-2024