ksiegarnia-fachowa.pl
wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   0 zł   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki

BHP W OŚWIACIE


ABRAMOWSKI M. WÓJCIK ST.

wydawnictwo: C.H.BECK , rok wydania 2020, wydanie II

cena netto: 189.90 Twoja cena  180,41 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

BHP w oświacie


Kompleksowe opracowanie zagadnienia bezpieczeństwa i higieny w szkołach i placówkach oświatowych ze szczególnym omówieniem zmian wprowadzony rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z 31 października 2018 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach (Dz.U. poz. 2140). To rozporządzenie wprowadziło wiele nowych obowiązków i zadań do wdrożenia głównie dla dyrektorów szkół.

Jedną z tych nowości jest program szkolenia w zakresie udzielania pierwszej pomocy przedlekarskiej, a także poprawione dokumenty powypadkowe i karty oceny ryzyka zawodowego oraz zmienione wymagania dla pracowni szkolnych.

Obecnie nie ma na rynku takiej pozycji książkowej, która całościowo interpretuje przepisy bhp w placówkach oświatowych. A w związku z dynamicznie zmieniającymi się przepisami prawa w zakresie oświaty, zebranie w jednym miejscu wszystkich informacji jak przygotować szkołę pod kątem bezpieczeństwa uczniów i nauczycieli jest wyjątkowo potrzebne. Dlatego każdy dyrektor szkoły a także organ prowadzący powinien zaopatrzyć się w prezentowaną publikację. Tu znajdzie nie tylko opis zadań jakie musi wdrożyć, ale objaśnienie jak je poprawnie zinterpretować, co więcej otrzymuje szereg praktycznych podpowiedzi w postaci przykładów i tabel oraz co kluczowe wzory dokumentów.

Jedną z głównych wartości prezentowanej książki są wzory, odnoszące się do najważniejszych zakresów:

  • Wzory związane z wypadkami, w tym wzór protokołu powypadkowego ucznia, wzory informacji zebranych od świadków wypadku.
  • Wzory związane z przeglądem warunków bhp w szkole (budynki i teren).
  • Wzory i listy kontrolne wypełnienia obowiązków wynikających z przepisów bhp przez placówkę.

W tym:

  • Ramowy program instruktażu ogólnego,
  • Ramowy program instruktarzu stanowiskowego,
  • Program szkolenia nauczyciela,
  • Karta szkolenia wstępnego w dziedzinie bhp,
  • Ramowy program szkolenia okresowego pracodawców i innych osób kierujących pracownikami,
  • Ramowy programu szkolenia okresowego pracowników zatrudnionych na stanowiskach robotniczych,
  • Ramowy program szkolenia okresowego pracowników zatrudnionych na stanowiskach administracyjno-biurowych oraz pracowników, o których mowa w § 14 ust. 2 pkt 6 rozporządzenia określonego w części V załącznika 1 do SzkolBHPR,
  • Protokół z przebiegu egzaminu,
  • Zaświadczenie o ukończeniu szkolenia w dziedzinie bhp,
  • Wzór skierowania na badania lekarskie,
  • Terminarz badań lekarskich pracowników,
  • Protokół kontroli obiektów szkoły pod kątem zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków pracy i nauki,
  • Zawiadomienie o wypadku złożone przez poszkodowanego,
  • Zawiadomienie o wypadku złożone przez osobę trzecią,
  • Powołanie w szkole zespołu powypadkowego,
  • Powołanie pracownika zadań służby bhp na członka zespołu powypadkowego,
  • Powołanie społecznego inspektora pracy/ przedstawiciela pracowników szkoły do konsultacji w zakresie bhp na członka zespołu powypadkowego,
  • Wniosek o wydanie opinii o urazie,
  • Zgoda poszkodowanego na ujawnienie opinii o doznanym urazie,
  • Protokół ustalenia okoliczności i przyczyn wypadku przy pracy,
  • Karta wypadku,
  • Zawiadomienie o wypadku w drodze do/z pracy złożone przez poszkodowanego,
  • Zawiadomienie o wypadku w drodze do/z pracy złożone przez członka rodziny.
  • Kolejna ważna kwestia opisana w publikacji to zasady prowadzenia szkoleń bhp w tym informacje do przeprowadzenia obowiązkowego szkolenia z zakresu udzielania pierwszej pomocy. Dla zwiększenia bezpieczeństwa dzieci i młodzieży przebywających w szkole, wszyscy pracownicy powinni być przygotowani do udzielania pierwszej pomocy. W sytuacjach zagrożenia zdrowia lub życia, gdzie liczy się czas udzielenia poszkodowanemu pomocy, ważne jest, by każdy z pracowników, który znajdzie się najbliżej osoby potrzebującej pomocy, umiał zareagować w danej sytuacji. To nowy obowiązek, który musi zorganizować dyrektor szkoły.

Nabywając publikację otrzymują Państwo:

  • zebrane w jednym miejscu informacje o najważniejszych zmianach w przepisach o szkoleniach z zakresu bhp, w tym o szkoleniu wszystkich pracowników placówki oświatowej w zakresie praktycznych umiejętności udzielania pierwszej pomocy we wszystkich najczęstszych „szkolnych" przypadkach,
  • praktyczną pomoc w interpretacji przepisów rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 31 października 2018 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach,
  • wskazanie sposobów rozstrzygnięć w postaci licznych przykładów.

Najważniejsze zalety prezentowanej książki, dzięki którym szybciej wykonają Państwo swoje obowiązki i rozwiążą problemy z interpretacją przepisów prawa to:

  • zbiór ponad 20 praktycznych rozwiązań i przykładów w postaci gotowych wzorów,
  • dokładne i przejrzyste prezentowanie poszczególnych zagadnień,
  • wyróżnienie w treści zagadnień ważnych i nowych,
  • uwzględnienie najnowszych zmian w prawie.

W książce znajdziecie Państwo odpowiedzi na następujące pytania:

  • Jak należy sporządzać ocenę ryzyka zawodowego nauczyciela?
  • Jak prowadzić dokumentację powypadkową ucznia?
  • Co powinno znaleźć się programie szkoleń nauczycieli?
  • W jakiem terminie należy przeprowadzić szkolenia okresowe a w jakim wstępne?
  • Jak kara grozi dyrektorowi za nieterminowe szkolenia z zakresie bhp pracowników?

O autorach
Wstęp
Wykaz skrótów

Rozdział I. Obowiązki z zakresu ochrony zdrowia i życia pracowników szkoły i uczniów (Stanisław Wójcik)
1. Obowiązki dyrektora szkoły jako pracodawcy i sprawującego opiekę nad uczniami w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy oraz nauki
2. Prawa pracownika szkoły
3. Obowiązki pracownika szkoły
4. Obowiązki ucznia
5. Obowiązki osób kierujących pracownikami
6. Odpowiedzialność dyrektora szkoły
7. Odpowiedzialność porządkowa pracowników
8. Odpowiedzialność dyscyplinarna nauczycieli
9. Odpowiedzialność ucznia

Rozdział II. Organizacja wykonywania zadań służby bhp w szkole (Stanisław Wójcik)
1. Zadania służby bhp w szkole
2. Kwalifikacje potrzebne do wykonywania zadań służby bhp

Rozdział III. Szkolenie w dziedzinie bhp (Michał Abramowski, Stanisław Wójcik)
1. Ogólny cel szkolenia
1.1. Podstawowe reguły ujęte w Kodeksie pracy
1.2. Szczegółowe zasady szkolenia w dziedzinie bhp
1.2.1. Cel szkolenia
1.2.2. Formy prowadzenia szkoleń
1.2.3. Organizacja szkolenia
1.2.4. Program szkolenia
2. Program szkolenia wstępnego ogólnego - instruktażu ogólnego w dziedzinie bhp
2.1. Informacje ogólne
2.2. Wyjaśnienia do wzoru, program szkolenia
2.2.1. Istota bezpieczeństwa i higieny pracy
2.2.2. Prawa i obowiązki w zakresie bhp oraz odpowiedzialność za naruszenie przepisów i zasad bhp
2.3. Zasady poruszania się na terenie szkoły
2.4. Zagrożenia wypadkowe i zagrożenia dla zdrowia występujące w szkole - podstawowe środki zapobiegawcze
2.5. Podstawowe zasady bhp związane z obsługą urządzeń technicznych oraz transportem wewnątrzzakładowym
2.5.1. Obsługa maszyn, narzędzi i innych urządzeń technicznych
2.5.2. Przemieszczanie ciężarów
2.6. Zasady przydziału odzieży i obuwia roboczego oraz środków ochrony indywidualnej
2.7. Porządek i czystość w miejscu pracy - ich wpływ na zdrowie i bezpieczeństwo pracownika
2.8. Profilaktyczna opieka lekarska - zasady jej sprawowania
2.9. Podstawowe zasady ochrony przeciwpożarowej oraz postępowania w razie pożaru
2.10. Postępowanie w razie wypadku, w tym organizacja i zasady udzielania pierwszej pomocy
2.11. Obowiązek szkolenia w dziedzinie umiejętności udzielania pierwszej pomocy
2.11.1. Rodzaje wypadków, zajęcia i miejsca niebezpieczne
2.11.2. Pierwsza pomoc - podstawowe zasady
2.11.3. Złamania
2.11.4. Zwichnięcia i skręcenia
2.11.5. Stłuczenia i skaleczenia
2.11.6. Urazy głowy
2.11.7. Krwotoki
2.11.8. Oparzenia
2.11.9. Zatrucia
2.11.10. Zadławienia
2.11.11. Omdlenia
2.11.12. Porażenie prądem elektrycznym
2.11.13. Udar słoneczny, odmrożenia
2.11.14. Pokąsanie przez owady
3. Program szkolenia wstępnego na stanowisku pracy - instruktaż stanowiskowy, zasady ogólne
3.1. Wstęp, program szkolenia
3.2. Cel szkolenia
3.3. Uczestnicy szkolenia
3.4. Sposób organizacji szkolenia
4. Program instruktażu stanowiskowego - nauczyciel przedmiotów ogólnych oraz moduły dla nauczycieli fizyki, chemii i wychowania fizycznego
4.1. Wstęp
4.2. Podstawy opracowania programu
4.3. Cel szkolenia
4.4. Uczestnicy szkolenia
4.5. Forma i czas trwania szkolenia
4.6. Warunki środowiska pracy
4.6.1. Pracownie chemiczne
4.6.2. Zajęcia fizyki
4.6.3. Zajęcia wychowania fizycznego
4.7. Wypadki na terenie szkoły
4.7.1. Wypadki przy pracy
4.7.2. Wypadki uczniów
4.8. Choroby zawodowe
4.9. Ryzyko zawodowe związane z wykonywaną pracą
4.9.1. Zagrożenia wypadkowe
4.9.2. Zagrożenia chorobowe
4.9.3. Zagrożenia w pracowniach chemicznych
4.9.4. Zagrożenia podczas zajęć z fizyki
4.9.5. Zagrożenia podczas zajęć wychowania fizycznego i zajęć sportowych
4.10. Środki ochrony stosowane w procesie pracy
4.10.1. Środki ochrony indywidualnej nauczyciela chemii
4.10.2. Ochrony indywidualne i odzież nauczyciela fizyki
4.10.3. Ochrony indywidualne, odzież i obuwie nauczyciela wf
4.11. Pokaz instruktora dotyczący sposobu wykonania pracy
4.12. Próbne wykonanie pracy pod nadzorem instruktora
4.13. Samodzielne wykonanie pracy pod nadzorem instruktora
4.14. Omówienie i ocena przebiegu wykonywania prac przez pracownika
5. Karta szkolenia wstępnego w dziedzinie bhp
5.1. Wzór karty szkolenia wstępnego
5.2. Jak wypełnić kartę szkolenia wstępnego?
6. Szkolenie okresowe
6.1. Zasady prowadzenia szkolenia okresowego
6.2. Pierwsze szkolenie okresowe
6.3. Programy szkoleń okresowych
6.3.1. Szkolenie okresowe pracodawców i innych osób kierujących pracownikami
6.3.2. Szkolenie okresowe pracowników zatrudnionych na stanowiskach robotniczych
6.3.3. Szkolenia okresowe pracowników, o których mowa w § 14 ust. 2 pkt 6 SzkolBHPR
6.4. Egzamin kończący szkolenie okresowe w dziedzinie bhp
6.5. Dokument ukończenia szkolenia okresowego
6.6. Zwolnienie z obowiązku odbycia szkolenia okresowego

Rozdział IV. Profilaktyczne badania lekarskie (Stanisław Wójcik)
1. Podstawowe zasady
2. Badania wstępne
3. Badania okresowe
4. Badania kontrolne
5. Skierowanie na badania
6. Umowa z jednostką służby medycyny pracy
7. Orzeczenie lekarskie
8. Obciążenia pracodawcy z tytułu profilaktycznych badań lekarskich
9. Profilaktyczna opieka lekarska
10. Terminarz badań lekarskich pracowników
11. Profilaktyczne badania lekarskie uczniów

Rozdział V. Ocena ryzyka zawodowego - karta oceny ryzyka (Michał Abramowski, Stanisław Wójcik)
1. Definicje
2. Cel oceny ryzyka zawodowego
3. Jak się przygotować do oceny ryzyka zawodowego
4. Kto przeprowadza ocenę ryzyka zawodowego
5. Przebieg oceny ryzyka zawodowego
5.1. Etapy ryzyka zawodowego
5.2. Informacje niezbędne do oceny ryzyka zawodowego
5.3. Identyfikacja zagrożeń
5.4. Oszacowanie ryzyka zawodowego
5.5. Przykładowe sposoby oszacowania ryzyka w skali trójstopniowej i w skali pięciostopniowej za pomocą tablic
5.6. Wyznaczenie dopuszczalności ryzyka zawodowego
6. Działania wynikające z oceny ryzyka zawodowego
6.1. Ryzyko oszacowane w skali trójstopniowej
6.2. Ryzyko oszacowane w skali pięciostopniowej
7. Dokumentowanie wyników oceny ryzyka zawodowego
8. Monitorowanie skuteczności stosowanych środków ochronnych
9. Przegląd i weryfikacja oceny ryzyka zawodowego
10. Ocena ryzyka zawodowego nauczyciela
10.1. Charakterystyka stanowiska pracy, zadań i wymagań kwalifikacyjnych
10.2. Identyfikacja zagrożeń

Rozdział VI. Ochrona pracy kobiet (Stanisław Wójcik)
1. Zakaz dyskryminacji przy zatrudnianiu kobiet
2. Ochrona zdrowia kobiet w okresie ciąży i kobiet karmiących dziecko piersią
2.1. Prace wzbronione i inne formy ochrony zdrowia
2.2. Badania lekarskie
2.3. Zakaz pracy w godzinach nadliczbowych, porze nocnej oraz delegowania poza stałe miejsce pracy
2.4. Wliczanie do czasu pracy przerw na karmienie dziecka piersią

Rozdział VII. Wymagania bhp dotyczące obiektów szkolnych (Michał Abramowski, Stanisław Wójcik )
1. Drogi komunikacyjne i transportowe, przejścia i dojazdy pożarowe
2. Zabezpieczenie otworów i innych zagłębień
3. Wejście do budynku
4. Schody
5. Drogi ewakuacyjne
6. Instalacje elektryczne
7. Woda, w tym woda zdatna do picia
8. Obowiązki użytkownika
9. Kontrole obiektów budowlanych
10. Naprawy
11. Książka obiektu budowlanego
12. Stwierdzenie uchybień w zasadach użytkowania
13. Zmiana sposobu użytkowania

Rozdział VIII. Wymagania dotyczące pomieszczeń pracy w szkole (Michał Abramowski, Stanisław Wójcik)
1. Wymagania ogólne
2. Powierzchnia i wysokość
3. Przejścia i dojścia
4. Kubatura i wysokość
5. Usytuowanie pomieszczeń pracy
6. Ściany, sufit i podłoga
7. Drzwi
8. Okna
9. Oświetlenie elektryczne
10. Ogrzewanie pomieszczeń, temperatura powietrza
11. Wentylacja i klimatyzacja
12. Hałas
13. Utrzymanie pomieszczeń pracy

Rozdział IX. Wymagania dotyczące pomieszczeń higienicznosanitarnych (Stanisław Wójcik)
1. Rodzaje pomieszczeń
2. Wymagania ogólne
3. Ustępy
4. Szatnie
5. Umywalnie
6. Pomieszczenia z natryskami
7. Jadalnie
8. Pomieszczenie do wypoczynku
9. Utrzymanie pomieszczeń higienicznosanitarnych

Rozdział X. Wymagania dla pomieszczeń technicznych (Stanisław Wójcik)
1. Wymagania ogólne
2. Dojścia i przejścia do urządzeń technicznych

Rozdział XI. Przegląd obiektów szkolnych (Michał Abramowski, Stanisław Wójcik)
1. Obowiązek kontroli
2. Lista kontrolna

Rozdział XII. Bezpieczeństwo i higiena podczas prowadzenia zajęć (Michał Abramowski)
1. Ogólne zasady bezpieczeństwa
2. Zajęcia w pracowniach chemicznych i fizycznych
3. Zajęcia w pracowniach komputerowych
4. Zajęcia z wychowania fizycznego
5. Warsztaty, stanowiska praktycznej nauki zawodu
6. Wycieczki szkolne

Rozdział XIII. Wypadek nauczyciela lub innego pracownika szkoły (Stanisław Wójcik)
1. Zawiadomienie o wypadku przy pracy
2. Zawiadomienie inspektora pracy i prokuratora o wypadku
2.1. Obowiązek powiadomienia
2.2. Niezwłoczność powiadomienia
2.3. Kwalifikowanie ciężkości wypadku
2.3.1. Ciężkość urazu nie budzi wątpliwości
2.3.2. Wątpliwości co do ciężkości urazu
2.3.3. Brak przyczyny zewnętrznej
2.4. Zakres informacji i sposób powiadamiania
2.5. Wypadki zrównane z wypadkami przy pracy
2.6. Wznowienie ruchu urządzeń technicznych
3. Powołanie zespołu powypadkowego
4. Oględziny miejsca wypadku
4.1. Lista kontrolna
4.2. Zapis oględzin miejsca wypadku
5. Zasięgnięcie opinii lekarza o urazie doznanym przez poszkodowanego w wypadku
6. Wyjaśnienia poszkodowanego
7. Informacje zebrane od świadka
8. Protokół ustalenia okoliczności i przyczyn wypadku przy pracy
8.1. Wyjaśnienia do wzoru
9. Realizacja wniosków i zaleceń profilaktycznych
10. Rejestr wypadków przy pracy
11. Karta wypadku przy pracy
11.1. Obowiązki szkoły w związku z wypadkiem
11.2. Osoba sporządzająca kartę wypadku
12. Statystyczna karta wypadku
12.1. Klasyfikacje wprowadzanych danych
12.2. Sposób i terminy sporządzania statystycznej karty
13. Karta wypadku w drodze do pracy lub z pracy
13.1. Zgłaszanie wypadku w drodze do lub z pracy
13.2. Ustalenie okoliczności i przyczyny wypadku w drodze do lub z pracy
13.3. Sporządzanie karty - wyjaśnienia

Rozdział XIV. Wypadek ucznia będącego pod opieką szkoły (Stanisław Wójcik)
1. Podstawowe pojęcia i zasady
2. Obowiązki pracowników i dyrektora szkoły w razie wypadku ucznia
3. Powołanie zespołu powypadkowego do ustalenia okoliczności wypadku ucznia
4. Ustalanie okoliczności i przyczyn wypadku
5. Wyjaśnienia do wzoru protokołu powypadkowego
6. Rejestr wypadków uczniów

 Rozdział XV. Lista kontrolna - warunki pracy oraz pobytu uczniów w szkole (Stanisław Wójcik)


319 stron, B5, oprawa miękka


Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. 2012-2024