ksiegarnia-fachowa.pl
wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   0 zł   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki

TEORIA MUZYKI DLA BYSTRZAKÓW


PILHOFER M. DAY H.

wydawnictwo: SEPTEM , rok wydania 2021, wydanie IV

cena netto: 49.00 Twoja cena  46,55 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

Teoria muzyki dla bystrzaków


  • Poznaj elementy składowe muzyki
  • Zrozum muzykę, którą grasz, komponujesz lub analizujesz
  • Posłuchaj online dołączonych nagrań
  • Nastrój się na prawdziwą muzykę

Czy jesteś uczniem, wykonawcą, czy fanem, dzięki tej książce bez trudu pojmiesz teorię muzyki. To przejrzyste wprowadzenie w jej koncepcje oraz w zagadnienia artyzmu i biegłości technicznej - kwestie stanowiące podstawę do tworzenia wspaniałych dźwięków. Szybko staniesz się specjalistą od wystukiwania rytmów, odczytywania nut i przewidywania dalszego ciągu utworu. Zyskasz też szersze spojrzenie na dzieła innych muzyków - i nadasz głębszy wymiar własnym.

W książce:

  • Skale durowe i molowe, interwały, klucze i wysokość dźwięku
  • Podstawy notacji muzycznej, oznaczeń metrum, tempa i dynamiki
  • Budowanie melodii, akordów, progresji i fraz muzycznych
  • Komponowanie harmonii i melodii akompaniujących dla głosu i instrumentów

O autorach
Podziękowania od autorów
Podziękowania od wydawcy oryginału
Wprowadzenie
O książce
Naiwne założenia
Ikony wykorzystane w książce
Co dalej

Część 1. Wprowadzenie do teorii muzyki

Rozdział 1. Teoria muzyki? A co to w ogóle jest?
Archeologia narodzin muzyki i teorii muzyki
Zacznijmy od podstaw: fundamenty teorii muzyki
Wyjaśnienie podstaw: nuty, pauzy i uderzenia
Przemieszczanie i łączenie nut
Studiowanie form i kompozycji muzycznych
W jaki sposób teoria może pomóc Twojej muzyce?

Rozdział 2. Określanie wartości nut
Poznaj uderzenie
Rozpoznawanie nut i ich wartości
Przegląd nut i ich komponentów
Odczytywanie wartości nut
Cała nuta
Półnuta
Ćwierćnuta
Ósemki i jeszcze krótsze nuty
Wydłużanie nuty za pomocą kropki lub łuku
Wydłużanie nuty za pomocą kropki
Łączenie nut za pomocą łuku
Łączenie różnych wartości nut

Rozdział 3. Zrób sobie pauzę
Rodzaje pauz
Pauza całonutowa
Pauza półnutowa
Pauza ćwierćnutowa
Pauza ósemkowa i dłuższe
Wydłużanie pauz za pomocą kropki
Ćwiczenie taktów z nutami i pauzami

Rozdział 4. Oznaczenia metrum
Odszyfrowywanie oznaczenia metrum i taktu
Prostota rytmów prostych
Liczenie prostych schematów metrycznych w oparciu o takty
Liczenie w metrum 4/4
Liczenie w metrum 3/4
Liczenie w metrum 3/8
Liczenie w metrum 2/2
Ćwiczenie liczenia w prostych schematach metrycznych
Granie złożonych schematów metrycznych
Liczenie złożonych schematów metrycznych w oparciu o takty
Liczenie w metrum 6/8
Liczenie w metrum 9/4
Ćwiczenie liczenia w złożonych schematach metrycznych
Wyczuwanie pulsacji asymetrycznych schematów rytmicznych
Krótko o dyrygowaniu
Tempo
Frazowanie, artykulacja i dynamika
Wskazówki

Rozdział 5. Granie do rytmu
Tworzenie schematów akcentowania i synkopy
Ogólne reguły akcentowania
Synkopa: uderzanie słabej części taktu
Nabieranie rozpędu dzięki przedtaktowi
Nieregularne podziały rytmiczne: triole i duole
Urozmaicanie utworu triolami
Duole

Część 2. Zestawianie nut ze sobą

Rozdział 6. Nuty jako dźwięki (oraz o tym, gdzie je znaleźć)
Poznaj pięciolinię, klucze i nuty
Klucz wiolinowy
Klucz basowy
Nuty fortepianowe i C razkreślne
Klucze C: altowy i tenorowy
Identyfikowanie półtonów, całych tonów i znaków chromatycznych na pięciolinii
Półtony w praktyce
Skakanie o całe tony
Zmiana wysokości dźwięku za pomocą znaków chromatycznych
Zwiększanie wysokości dźwięku za pomocą krzyżyka
Obniżanie wysokości dźwięku za pomocą bemola
Podwójna zmiana wysokości za pomocą podwójnych krzyżyków i bemoli
Anulowanie krzyżyków i bemoli za pomocą kasowników
Znajdowanie dźwięków na pianinie i gitarze
Szukanie nut na pianinie
Przyciskanie dźwięków na gitarze
Mnemotechniki ułatwiające zapamiętanie nut

Rozdział 7. Opanowanie skal durowych i molowych
Schemat skali durowej
Skale durowe na pianinie i gitarze
Słuchanie skal durowych
Odkrywanie schematów skal molowych
Granie naturalnych skal molowych na pianinie i gitarze
Zabawa z harmoniczną skalą molową na pianinie i gitarze
Tworzenie świetnej muzyki na pianinie i gitarze na bazie melodycznej skali molowej
Słuchanie skal molowych

Rozdział 8. Znaki przykluczowe i koło kwintowe
Koło kwintowe i oznaczenia tonacji durowych
Krzyżyki: Futro Cioci Grażyny Daj Agresywnej Ewie, Henryku
Bemole: Henryku, Ewie Agrestu Daj Garść Cichaczem, Fajtłapo
Identyfikowanie oznaczeń tonacji durowych i pokrewnych molowych
Przegląd znaków przykluczowych
C-dur i a-moll naturalna
G-dur i e-moll naturalna
D-dur i h-moll naturalna
A-dur i fis-moll naturalna
E-dur i cis-moll naturalna
H-dur/Ces-dur i gis-moll/as-moll naturalne
Fis-dur/Ges-dur i dis-moll/es-moll naturalne
Cis-dur/Des-dur i ais-moll/b-moll naturalne
As-dur i f-moll naturalna
Es-dur i c-moll naturalna
B-dur i g-moll naturalna
F-dur i d-moll naturalna

Rozdział 9. Interwały: odległości między dźwiękami
Rozszyfrowujemy interwały harmoniczne i melodyczne
Liczba stopni: liczymy linie i przestrzenie
Znaki chromatyczne: uwzględniamy półtony
Nazywanie interwałów
Rzut oka na prymy, oktawy, kwarty i kwinty
Pryma czysta
Pryma zwiększona
Oktawy
Kwarty
Kwinty
Identyfikowanie sekund, tercji, sekst i septym
Sekundy
Tercje
Seksty i septymy
Tworzenie interwałów
Determinowanie liczby stopni
Determinowanie rodzaju interwału
Interwały wielkie i czyste w skali C-dur
Interwały złożone
Tworzenie interwału złożonego
Powrót do interwału prostego
System liczbowy z Nashville

Rozdział 10. Budowa akordów
Tworzenie triad z trzech dźwięków
Podstawa, tercja i kwinta
Triada durowa
Metoda liczenia półtonów
Metoda pierwszego, trzeciego durowego i piątego stopnia
Triada molowa
Metoda liczenia półtonów
Metoda pierwszego, drugiego molowego i piątego stopnia
Triada zwiększona
Triada zmniejszona
Rozwijamy temat: akordy septymowe
Septyma durowa
Septyma molowa
Akord dominantowy septymowy
Akord zmniejszony z septymą małą
Akordy zmniejszone septymowe
Akord molowy z septymą wielką
Przegląd wszystkich triad i akordów septymowych
A
As
H
B
C
Ces
Cis
D
Des
E
Es
F
Fis
G
Ges
Modyfikowanie triad poprzez zmianę ustawienia ich składników i przewroty
Rzut oka na otwarty i zamknięty voicing
Rozpoznawanie przewrotów akordu
Akordy rozszerzone
Akordy nonowe
Akordy molowe nonowe
Akordy durowe nonowe
Akordy nonowe z podwyższoną kwintą
Akordy nonowe z obniżoną kwintą
Akordy septymowe z obniżoną noną
Akordy zwiększone nonowe
Akordy undecymowe
Akordy tercdecymowe

Rozdział 11. Progresje akordów
Przegląd akordów diatonicznych, chromatycznych i odmian skal molowych
Identyfikowanie i nazywanie akordów w progresjach
Przypisywanie nazw akordów określonym cyfrom
Przegląd progresji akordów w tonacjach durowych
Przegląd progresji w tonacjach molowych
Dodawanie septymy do triady
Oglądanie (i słuchanie) przykładowych progresji akordów
Zastosowanie wiedzy o akordach do czytania śpiewników i tabulatur
Modulacja na inną tonację
Kadencje w progresjach akordów
Kadencje autentyczne
Kadencja autentyczna doskonała
Kadencja autentyczna niedoskonała
Kadencje plagalne
Kadencje zwodnicze
Kadencja niepełna (półkadencja)
Część 3. Ekspresja: tempo i dynamika

Rozdział 12. Różnicowanie brzmienia za sprawą tempa i dynamiki
Tempo utworu
Ustalenie uniwersalnego tempa: minim
Utrzymywanie stałego tempa: metronom
Wyjaśnienie terminów opisujących tempo
Przyspieszanie i zwalnianie: zmiana tempa
Dynamika, czyli głośno lub delikatnie
Oznaczenia zmiennej dynamiki
Przegląd innych oznaczeń dynamiki
Przegląd oznaczeń dynamiki związanych z pedałami fortepianu
Przegląd oznaczeń artykulacji dla innych instrumentów

Rozdział 13. Barwa i właściwości akustyczne instrumentu
Kwestia barwy
Atak, czyli jak zaczyna się dźwięk
Tembr: zasadnicza część dźwięku
Wybrzmiewanie, czyli zakończenie dźwięku
Ustawianie zespołu, czyli lekcja akustyki

Część 4. Ekspresja: formy muzyczne

Rozdział 14. Elementy składowe muzyki: rytm, melodia, harmonia i struktura piosenki
Ustalenie rytmu
Kształtowanie melodii
Uzupełnianie melodii za pomocą harmonii
Praca z frazami i okresami muzycznymi
Łączenie części utworu w formy muzyczne
Forma jednoczęściowa (A)
Forma binarna (AB)
Forma trzyczęściowa (ABA)
Forma łuku (ABCBA)

Rozdział 15. Rzut oka na klasyczne formy
Kontrapunkt jako objawienie w muzyce klasycznej
Sondowanie sonaty
Zacznijmy od ekspozycji
A teraz coś z zupełnie innej beczki: rozwinięcie
Wrzucamy luz: podsumowanie
Zakręcony jak rondo
Fascynująca fuga
Łączenie form w symfonie
Przegląd innych klasycznych form
Koncert
Duet
Etiuda
Fantazja

Rozdział 16. Przegląd popularnych gatunków i form muzycznych
Poczuj bluesa
Blues dwunastotaktowy
Blues ośmiotaktowy
Blues szesnastotaktowy
Blues dwudziestoczterotaktowy
Trzydziestodwutaktowy schemat ballad bluesowych i country
Czas się zabawić, czyli rock i pop
Jazzowe improwizacje
Kompozycje dodekafoniczne

Część 5. Dekalogi

Rozdział 17. Dziesięć najczęściej zadawanych pytań dotyczących teorii muzyki
Dlaczego teoria muzyki jest ważna?
Jeśli potrafię już trochę grać bez znajomości teorii, po co zawracać nią sobie głowę?
Dlaczego tak znaczna część teorii jest zogniskowana wokół klawiatury fortepianu?
Czy istnieje szybki i łatwy sposób nauki czytania nut?
Jak zidentyfikować tonację w oparciu o znaki przykluczowe?
Czy da się przetransponować utwór na inną tonację?
Czy opanowanie teorii muzyki wpłynie negatywnie na moją umiejętność improwizacji?
Czy powinienem znać teorię muzyki, jeśli gram na bębnach?
Skąd się wzięło dwanaście nut?
W jaki sposób teoria muzyki ułatwia uczenie się utworów?

Rozdział 18. Dziesięć sposobów prezentacji dźwięków
Podstawy
Nuty śpiewnikowe
Partytura
Miniaturowe nuty
Nuty akademickie
Nuty fortepianowe
Skrócona partytura
Nuty wokalne
Tabulatura
Bas cyfrowany

Rozdział 19. Dziesięciu teoretyków muzyki, których powinieneś znać
Pitagoras (ok. 582 ok. 507 p.n.e.)
Boecjusz (ok. 480 ok. 524)
Gerbert z Aurillac/papież Sylwester II (ok. 945 1003)
Guido z Arezzo (ok. 990 ok. 1040)
Nicola Vicentino (1511 ok. 1576)
Christiaan Huygens (1629 1695)
Arnold Schönberg (1874 1951)
Harry Partch (1901 1974)
Karlheinz Stockhausen (1928 2007)
Robert Moog (1934 2005)

Rozdział 20. Dziesięć ruchów muzycznych, które zmieniły historię
IX wiek Anglia, chorał gregoriański
XII wiek organum i europejska polifonia
1649 Anglia, diggerzy
XVII wiek Włochy, opera
1789 1799 rewolucja francuska
1913 muzyka atonalna i Święto wiosny Igora Strawinskiego
1950 1990 Ameryka Łacińska i Półwysep Iberyjski, nueva canción (ruch nowej piosenki)
Lata 60. XX wieku USA, ruch praw obywatelskich
Lata 80. XX wieku estońska śpiewająca rewolucja
2010 2012 arabska wiosna

Dodatki
Dodatek A. Ścieżki audio
Dodatek B. Tablica akordów
Dodatek C. Słowniczek

304 strony, Format: 170x230, oprawa miękka

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. 2012-2024