|
WOJSKOWA KARIERA ZAWODOWA W DOŚWIADCZENIACH KOBIET STUDIUM SOCJOPEDAGOGICZNE
JUDZIŃSKA A. wydawnictwo: WYD UAM , rok wydania 2020, wydanie Icena netto: 47.50 Twoja cena 45,13 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Wojskowa kariera zawodowa w
doświadczeniach kobiet
Studium
socjopedagogiczne
W publikacji podjęto
zagadnienie wojskowej kariery zawodowej w doświadczeniach kobiet
– żołnierek korpusu oficerskiego Wojska Polskiego.
W przekonaniu autorki jest ono istotne zarówno w wymiarze
społecznym, jak i naukowym. Społeczne znaczenie tematu wpisuje się w
szerszy kontekst procesu przemian kulturowych w obszarze ról
płciowych. Z jednej strony oznacza stopniowe porzucanie przekonań o
deterministycznym wpływie płci na wybory edukacyjne i zawodowe. Z
drugiej wskazuje na wciąż obecny tradycjonalizm założeń związanych z
zakresem powinności wpisujących się w pojęcie męskości i kobiecości.
Odzwierciedla to m.in. specyfika podziału sfery zawodowej na
sfeminizowaną i zmaskulinizowaną. O potrzebie naukowej eksploracji
zjawiska świadczy niewielka liczba publikacji i badań poświęconych
obecności kobiet w przestrzeni militarnej. Z powyższych
względów autorka przyjęła jakościowy wgląd w obszar
doświadczeń zawodowych kobiet korpusu oficerskiego Wojska Polskiego za
szansę wzbogacenia dotychczasowej wiedzy. Świadczy o tym
również przyjęta w pracy perspektywa socjopedagogiczna,
która pozwala na rekonstrukcję wojskowej kariery zawodowej i
analizę procesów jej konstruowania w ujęciu złożonych
doświadczeń socjalizacyjnych, edukacyjnych i zawodowych.
Wstęp
Rozdział 1.
Praca i kariera zawodowa kobiet
1.1. Założenia teoretyczne i definicje podstawowych pojęć
1.1.1. Koncepcje płci i jej znaczenie w badaniach społecznych
1.1.2. Od pracy kobiet do kariery zawodowej kobiet
1.2. Kobieta i kariera w perspektywie badań pedagogicznych oraz
kontrowersje wokół roli zawodowej kobiet
Rozdział 2. Czynniki
społeczne i indywidualne a rozwój kariery zawodowej kobiet
2.1. Doświadczenia socjalizacyjne
2.1.1. Rodzinna socjalizacja do ról związanych z płcią
2.1.2. Socjalizacja rodzajowa w przestrzeni edukacyjnej
2.1.3. Mass media i kulturowe wizerunki kobiecości
2.2. Życie prywatne kobiet kariery
Rozdział 3. Kariery
zawodowe kobiet w wojsku – dynamika dostępu w kontekście
historycznym i współczesnym
3.1. Wojsko i hegemoniczna męskość
3.2. Wojsko jako organizacja pracy (mężczyzn i kobiet)
3.3. Historia dostępu kobiet do służby i kariery wojskowej –
prawne regulacje
3.4. Kryteria organizacyjne regulujące przebieg kariery wojskowej
3.5. Znaczenie edukacji w dostępie do kariery w Wojsku Polskim
Rozdział 4. Założenia
metodologiczne badań własnych
4.1. Przedmiot badań
4.2. Cel badań
4.3. Problemy badawcze
4.4. Charakterystyka metody badawczej
4.5. Dobór rozmówczyń, sposób
organizacji badań
Rozdział 5. Doświadczenia
socjalizacyjne i edukacyjne badanych kobiet
5.1. Doświadczenia socjalizacyjne
5.1.1. Przestrzeń socjalizacji w kontekście przyszłej roli zawodowej
5.1.1.1. Socjalizacja w grupie rówieśniczej – płeć
dzieciństwa
5.1.1.2. Socjalizacja na osiedlu wojskowym – normalizacja
doświadczeń
5.1.1.3. Socjalizacja w środowisku wiejskim – konstruowanie
własnej wyjątkowości
5.2. Doświadczenia edukacyjne
5.2.1. Aspiracje edukacyjne
5.2.2. Zainteresowania
5.2.3. Mobilność
Rozdział 6.
Konstruowanie kariery w percepcji badanych – doświadczenia
okresu służby kandydackiej
6.1. Motywy wyboru zawodu żołnierki
6.1.1. Motywy instrumentalne
6.1.2. Motywy autoteliczne
6.2. Reakcje rodziny i znajomych
6.3. Trudności i bariery w byciu studentką uczelni wojskowej
6.3.1. Okres unitarny jako jedno z najtrudniejszych doświadczeń
6.3.2. Relacje z kobietami
6.3.3. Relacje z mężczyznami (studenci, kadra naukowa,
dowódcza)
Rozdział 7. Konstruowanie
kariery w percepcji badanych – doświadczenia okresu służby
zawodowej
7.1. Adaptacja do roli zawodowej żołnierki
7.2. Specyfika zawodowej służby wojskowej
7.3. Żołnierskość w doświadczeniu badanych
7.3.1. Definicja żołnierza
7.3.2. Definicja żołnierki
7.3.2.1. Stosunek wobec ciała i seksualności
7.3.2.2. Stosunek wobec służby i roli zawodowej
7.3.2.3. Stosunek wobec innych żołnierek
Rozdział 8. Znaczenia
nadawane pojęciu kariery
8.1. Definicja wojskowej kariery zawodowej w rozumieniu badanych
8.1.1. Poczucie kariery wsparte nagrodą zewnętrzną (awansem)
– ujęcie mieszane
8.1.1.1. Kariera jako wewnętrzne spełnienie
8.1.1.2. Kariera jako rozwój kompetencji
8.1.1.3. Kariera jako równoważenie ról rodzinnych
i zawodowych
8.1.1.4. Kariera jako wyjście poza schemat
„karierowicza”
8.1.2. Klasyczne ujęcie kariery
8.1.2.1. Kariera jako awans na wyższy stopień
8.1.2.2. Kariera jako mobilność „na ścieżce
dowódczej”
8.1.2.3. Kariera jako splot okoliczności związanych z awansem
8.2. Kariera własna w percepcji badanych
8.2.1. „Zwrot ku karierze”
8.2.1.1. Narracja typu: „Nadal robię karierę”
8.2.1.2. Narracja typu: „Myślę, że zrobiłam karierę”
8.2.1.3. Narracja typu: „Zaczynam robić karierę”
8.2.1.4. Narracja typu: „Jeszcze nie robię kariery”
8.2.2. „Odwrót od kariery”
8.2.2.1. Narracja typu: „Chcę robić to, co lubię. Nie jestem
zainteresowana karierą”
8.2.2.2. Narracja typu: „W tej jednostce nie zrobię
kariery”
8.2.2.3. Narracja typu: „Nie spełniam standardów
związanych z karierą”
Rozdział 9. Doświadczenie
kariery w odniesieniu do znaczeń nadawanych własnej płci
9.1. Kariera zawodowa a płeć
9.1.1. Stereotyp w obszarze predyspozycji (szklane ściany) –
kariera kobiet vs ścieżka dowódcza
9.1.2. Stereotyp w obszarze kompetencji (szklany sufit) –
kariera kobiet vs wiedza i umiejętności
9.1.3. Autostereotyp protekcji – kobieca seksualność vs
rozwój kariery
9.1.4. Obniżenie aspiracji – kariera kobiet vs macierzyństwo
9.2. Aspiracje zawodowe żołnierek
Rozdział 10. Czynniki społeczne i
kulturowe oraz psychologiczne w procesie konstruowania kariery
10.1. Czynniki utrudniające rozwój kariery
10.1.1. Bezpośrednie bariery doświadczane w procesie konstruowania
kariery
10.1.1.1. Szklany sufit i szklane ściany
10.1.1.2. Macierzyństwo jako obszar dyskryminacji i wykluczenia w
dostępie do kariery
10.1.1.3. Macierzyństwo jako czynnik utrudniający rozwój
kariery
10.1.1.4. Rodzina vs wymóg mobilności jako czynnik
utrudniający rozwój kariery
10.1.2. Pośrednie bariery doświadczane w procesie konstruowania kariery
10.1.2.1. Klimat pracy w świetle stereotypów płci
10.2. Czynniki wspomagające rozwój kariery
10.2.1. Wewnętrzne uwarunkowania kariery
10.2.2. Uwarunkowania kariery – ujęcie mieszane
10.2.3. Zewnętrzne uwarunkowania kariery
10.2.4. Związek uczuciowy jako pośrednia forma wpływu wspomagającego
proces konstruowania kariery
Podsumowanie badań własnych
Zakończenie
Bibliografia
Spis wykresów
Summary. Women’s Experience of their Military Careers. A
Socio-pedagogical Study
348
stron, Format: 17.0x24.0cm, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|