|
KANONISTYCZNE UZASADNIENIE SWOBODY UMÓW W ZACHODNIEJ TRADYCJI PRAWNEJ
ALEXANDROWICZ P. wydawnictwo: WYD UAM , rok wydania 2020, wydanie Icena netto: 62.00 Twoja cena 58,90 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Kanonistyczne uzasadnienie
swobody umów w zachodniej tradycji prawnej
Monografia przedstawia
historię uzasadnienia dla swobody umów, które
zostało opracowane w średniowiecznej nauce prawa kanonicznego,
oddziaływanie tego uzasadnienia w okresie nowożytnym oraz jego
znaczenie dla współczesnej dyskusji o swobodzie
umów.
Kanoniści jako pierwsi w ramach zachodniej tradycji prawnej
zaproponowali w prawie umów rozwiązania odpowiadające
współczesnemu modelowi swobody umów. Dla poparcia
swojej koncepcji wykorzystali trzy argumenty: pierwszy oparty na
autorytecie dostępnych dla nich źródeł prawa, drugi
nakazujący przestrzeganie umów w związku z grzechem
wynikającym ze złamania danego słowa, trzeci wiążący się z rolą
umów dla umacniania pokoju społecznego. Argumentacja
średniowiecznej nauki prawa kanonicznego spotkała się z
różnym odbiorem w okresie nowożytnym. Niektóre
nurty ją przejęły (kanonistyka, druga scholastyka), inne odrzuciły
(humanizm prawniczy), dla niektórych stanowiła tylko
użyteczny przykład (jurysprudencja holenderska, usus modernus
Pandectarum), a do innych była podobna funkcjonalnie (szkoła prawa
natury). W wyniku powstania na przełomie XVIII i XIX w.
ogólnej teorii umów, która zakładała
swobodę umów, w tradycji prawa kontynentalnego straciło
znaczenie pytanie o wiążącą moc umów. Odpowiedzi na nie
można szukać korzystając z zapomnianego dorobku kanonistyki
średniowiecznej lub z anglosaskich teorii kontraktu. W obu tych
źródłach można znaleźć podobne argumenty, które
mogą być użyteczne dla dyskusji o granicach swobody umów
obok dogmatyki prawa.
PRZEDMOWA
WYKAZ SKRÓTÓW
WSTĘP
ROZDZIAŁ 1. ARGUMENTACJA
ŚREDNIOWIECZNYCH KANONISTÓW NA RZECZ ZASKARŻALNOŚCI
WSZYSTKICH UMÓW
1.1. Wprowadzenie
1.1.1. Punkt wyjścia
1.1.2. Uwagi metodologiczne i formalne
1.2. Argument formalny z autorytetu źródeł prawa
1.2.1. Uwagi wprowadzające
1.2.2. Pismo Święte
1.2.3. Ustawodawstwo synodalne
1.2.4. Pisma Ojców Kościoła i listy papieskie
1.2.5. Prawo cywilne
1.2.6. Communis opinio canonistarum
1.2.7. Wnioski
1.3. Argument teologiczny
1.3.1. Uwagi wprowadzające
1.3.2. Mortaliter peccat
1.3.2.1. Odkrycie argumentu poprzez syntezę źródeł
– Huguccio
1.3.2.2. Pierwsze sto lat rozwoju argumentu
1.3.2.3. Utrwalenie i petryfikacja argumentu
1.3.3. Detrimentum salutis aeternae
1.3.4. Wnioski
1.4. Argument praktyczno-społeczny
1.4.1. Uwagi wprowadzające
1.4.2. Pax servetur, pacta custodiantur
1.4.3. Pacta debent obtinere suam firmitatem
1.4.4. Wnioski
1.5. Inne argumenty
1.6. Podsumowanie
ROZDZIAŁ 2. KANONISTYCZNA
IDEA ZWIĄZANIA DANYM SŁOWEM W OKRESIE NOWOŻYTNYM
2.1. Wprowadzenie
2.2. Kanonistyka – ciągłość doktryny
2.2.1. Uwagi wprowadzające
2.2.2. Wybrani kanoniści
2.2.2.1. Marco Mantova Benavides
2.2.2.2. Henricus Canisius
2.2.2.3. Emanuel González Téllez
2.2.2.4. Prospero Fagnani
2.2.2.5. Agostinho Barbosa
2.2.2.6. Ehrenreich Pirhing
2.2.2.7. Anacletus Reiffenstuel
2.2.3. Wnioski
2.3. Druga scholastyka – recepcja
2.3.1. Uwagi wprowadzające
2.3.2. Wybrani autorzy drugiej scholastyki
2.3.2.1. Fortún García de Ercilla y
Arteaga
2.3.2.2. Diego de Covarrubias y Leyva
2.3.2.3. Martín de Azpilcueta
2.3.2.4. Luis de Molina
2.3.2.5. Leonardus Lessius
2.3.2.6. Paul Laymann
2.3.2.7. Pedro de Oñate
2.3.3. Wnioski
2.4. Humanizm prawniczy – zaskarżalność umów
zgodnie z prawem rzymskim
2.4.1. Uwagi wprowadzające
2.4.2. Wybrani autorzy humanizmu prawniczego
2.4.2.1. François Connan
2.4.2.2. Jacques Cujas
2.4.2.3. Hugues Doneau
2.4.2.4. Antoine Favre
2.4.3. Wnioski
2.5. Holenderska jurysprudencja elegancka – prawo kanoniczne
jako przykład o malejącym znaczeniu
2.5.1. Uwagi wprowadzające
2.5.2. Wybrani autorzy holenderskiej jurysprudencji
eleganckiej
2.5.2.1. Matthaeus Wesenbeck
2.5.2.2. Arnold Vinnius
2.5.2.3. Ulrik Huber
2.5.2.4. Johannes Voet
2.5.3. Wnioski
2.6. Szkoła prawa natury – ukryta recepcja albo ponowne
odkrycie
2.6.1. Uwagi wprowadzające
2.6.2. Prekursorzy
2.6.3. Hugo Grocjusz
2.6.4. Niemieccy teoretycy szkoły prawa natury
2.6.4.1. Samuel Pufendorf
2.6.4.2. Christian Thomasius
2.6.4.3. Christian Wolff
2.6.4.4. Daniel Nettelbladt
2.6.5. Francuscy teoretycy szkoły prawa natury
2.6.5.1. Jean Domat
2.6.5.2. Robert-Joseph Pothier
2.6.6. Wnioski
2.7. Usus modernus – recepcja i zapomnienie
2.7.1. Uwagi wprowadzające
2.7.2. Literatura porównawcza ius civile i ius canonicum
2.7.2.1. Ogólna charakterystyka literatury
porównawczej
2.7.2.2. Konrad Rittershausen
2.7.2.3. Jacobus Maestertius
2.7.2.4. Inni autorzy
2.7.3. Wybrani autorzy usus modernus
2.7.3.1. Georg Adam Struve
2.7.3.2. Samuel Stryk
2.7.3.3. Justus Henning Böhmer
2.7.3.4. Johann Gottlieb Heineccius
2.7.3.5. Ludwik Julius Friedrich Höpfner
2.7.3.6. Christian Friedrich von Glück
2.7.4. Wnioski
2.8. Podsumowanie
ROZDZIAŁ 3. AKTUALNOŚĆ
ŚREDNIOWIECZNEJ ARGUMENTACJI KANONISTÓW A
WSPÓŁCZESNE TEORIE UMÓW
3.1. Wprowadzenie
3.2. Ratio wiążącej mocy umów a anglosaskie teorie kontraktu
3.2.1. Uwagi wprowadzające
3.2.2. Rola argumentacji historycznej w teoriach kontraktu
3.2.2.1. Teoria kontraktu a historia kontraktu
3.2.2.2. Wpływ kanonistyki na anglosaskie prawo kontraktowe
3.2.2.3. Historia prawa umów a teorie kontraktu
3.2.3. Zarys problematyki ogólnej teorii umów w
common law
3.2.4. Systematyka teorii kontraktu
3.2.4.1. Problematyka systematyzacji teorii kontraktu
3.2.4.2. Pytanie analityczne – co charakteryzuje zobowiązanie
kontraktowe?
3.2.4.3. Pytanie normatywne – dlaczego zobowiązanie
kontraktowe jest prawnie skuteczne?
3.2.5. Współczesne problemy teorii kontraktu
3.2.6. Wnioski
3.3. Ratio wiążącej mocy umów: argumentacja
kanonistów a dyskusja prawników common law
3.3.1. Uwagi wprowadzające
3.3.2. Teorie kontraktu a argumentacja kanonistyczna: podobieństwa in
concreto
3.3.3. Teorie kontraktu a argumentacja kanonistyczna: podobieństwa in
genere
3.3.4. Wnioski
3.4. Ratio wiążącej mocy umów a doktrynalna zasada swobody
umów w tradycji civil law
3.4.1. Uwagi wprowadzające
3.4.2. Ogólne teorie umów leżące u podstaw
kodyfikacji
3.4.2.1. Ogólna teoria umów a kodyfikacja
3.4.2.2. Ujęcie doktrynalnej zasady swobody umów w Code civil
3.4.2.3. Ujęcie doktrynalnej zasady swobody umów w
Bürgerliches Gesetzbuch
3.4.2.4. Ujęcie doktrynalnej zasady swobody umów w polskich
kodyfikacjach prawa zobowiązań
3.4.3. Znaczenie poszukiwania ratio wiążącej mocy umów
3.4.4. Argumenty kanonistyki a ratio wiążącej mocy umów w
tradycji civil law
3.4.4.1. Uniwersalny charakter argumentacji kanonistycznej
3.4.4.2. Argumentacja teologiczna – argumentacja moralna
3.4.4.3. Argumentacja społeczna
3.4.4.4. Argument z autorytetu
3.4.5. Wnioski
3.5. Podsumowanie
ZAKOŃCZENIE ANEKS. PACTA SUNT SERVANDA I ŚREDNIOWIECZNA KANONISTYKA
ŹRÓDŁA
LITERATURA
INDEKS ŹRÓDEŁ
INDEKS OSÓB
STRESZCZENIE (Kanonistyczne uzasadnienie swobody umów w
zachodniej tradycji prawnej)
SUMMARY (Canonistic Justification of Freedom of Contract in the Western
Legal Tradition)
334
strony, Format: 17.0x24.0cm, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|