|

GRANICE WOLNOŚCI ZWIĄZKOWYCH W POLSKIM SYSTEMIE PRAWNYM
GOŁAŚ J. wydawnictwo: WYD UAM , rok wydania 2020, wydanie Icena netto: 64.60 Twoja cena 61,37 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Granice wolności związkowych w
polskim systemie prawnym
Pierwsze opracowanie
poświęcone tematyce granic wolności związkowych funkcjonujących w
polskim systemie prawnym.
Autor
przedstawia własne koncepcje, skupiając się na problematyce
prawidłowego wytyczania w krajowym porządku prawnym granic materialnych
i legislacyjnych wolności związkowych, co pozwoliło na uzupełnienie
dotychczas przedstawianego w doktrynie obrazu badanych
swobód.
WYKAZ
SKRÓTÓW
WSTĘP
ROZDZIAŁ PIERWSZY
ISTOTA
WOLNOŚCI ZWIĄZKOWYCH I ICH GRANIC
1. Uwagi wprowadzające
2. Geneza i natura wolności związkowych
2.1. Ewolucja prawodawstwa traktującego o wolnościach i prawach
związkowych w rysie historycznym
2.2. Teoretycznoprawne ujęcie wolności związkowych z perspektywy ich
natury, charakteru oraz treści
2.2.1. Uwagi ogólne
2.2.2. Przyrodzona, niezbywalna i nienaruszalna godność człowieka jako
źródło wolności związkowych
2.2.3. Treść wolności związkowych w indywidualnym i zbiorowym wymiarze
2.2.4. Charakter rodzajowy wolności związkowych
3. Systematyka wolności związkowych funkcjonujących w polskim systemie
prawnym: między monizmem a pluralizmem wolnościowym
3.1. Uwagi ogólne
3.2. Koncepcja monistyczna
3.3. Koncepcja pluralistyczna
3.4. Koncepcja meta-wolności związkowych
4. Miejsce wolności związkowych wśród wolności i praw
konstytucyjnych
4.1. Uwagi ogólne
4.2. Wolności związkowe jako zasada ustroju państwa
4.3. Wolności związkowe jako filary solidarności, dialogu i
współpracy partnerów społecznych
4.4. Wolności związkowe jako kategoria wolności i praw człowieka
5. Teoretyczne ujęcie granic wolności związkowych
5.1. Czy wolność ma granice?
5.2. Złożona istota granic wolności prawnie chronionych
5.3. Między prawem a wolnością: ograniczona swoboda prawodawcy w sferze
kształtowania granic wolności związkowych
5.4. Powszechne warunki dopuszczalności ograniczania wolności prawnie
chronionych
5.5. Kryterium skutkowe jako właściwe kryterium oceny działalności
prawodawczej w obszarze ograniczania wolności związkowych
5.6. Konieczność uwzględnienia specyfiki poszczególnych
filarów wolności związkowych w procesie identyfikacji,
charakterystyki i ewaluacji poszczególnych ograniczeń
6. Uwagi końcowe
ROZDZIAŁ DRUGI
KONSTYTUCYJNY
MODEL OGRANICZANIA WOLNOŚCI ZWIĄZKOWYCH
1. Uwagi wprowadzające
2. Konstytucyjne ograniczenia wolności związkowych w ujęciu historycznym
2.1. Ograniczenia wolności związkowych w polskich konstytucjach okresu
międzywojennego
2.2. Granice wolności związkowych w Konstytucji PRL
3. Charakterystyka aktualnego konstytucyjnego modelu ograniczania
wolności związkowych
3.1. Uwagi ogólne
3.2. Motywy leżące u postaw decyzji prawodawcy konstytucyjnego o
odwołaniu się do standardu umowy międzynarodowej w zakresie
ograniczania wolności związkowych
3.3. Istota i charakter konstytucyjnego odesłania do umów
międzynarodowych w związku
z ograniczaniem wolności związkowych
3.4. Wynik konstytucyjnego testu proporcjonalności stosowanych
ograniczeń jako uniwersalna i ostateczna granica legislacyjna w
procesie prawnego limitowania wolności
związkowych
4. Konstytucyjne ograniczenia i wyłączenia dotyczące wolności
związkowych w ujęciu podmiotowym i przedmiotowym
4.1. Uwagi ogólne
4.2. Konstytucyjne ograniczenia i wyłączenia o charakterze przedmiotowym
4.2.1. Konstytucyjne zakazy tworzenia określonego typu organizacji
związkowych
4.2.2. Odrębny standard ograniczania konstytucyjnego prawa do strajku
pracowniczego
4.2.3. Ograniczenia wolności związkowych a konstytucyjna regulacja
stanów nadzwyczajnych
4.3. Konstytucyjne ograniczenia i wyłączenia o charakterze podmiotowym
5. Uwagi końcowe
ROZDZIAŁ TRZECI
MIĘDZYNARODOWY
MODEL OGRANICZANIA WOLNOŚCI ZWIĄZKOWYCH
1. Uwagi wprowadzające
2. Zakres obowiązywania umów międzynarodowych w obszarze
ograniczania wolności związkowych – między literalną treścią
umowy a jej wykładnią
3. Problematyka kształtowania granic wolności związkowych w systemie
aktów uniwersalnych
3.1. Wolności i prawa związkowe w prawodawstwie Organizacji
Narodów Zjednoczonych
3.2. Uniwersalne standardy ograniczania wolności i praw związkowych
ukształtowane w aktach prawnych ONZ
4. Legislacyjne i materialne granice wolności związkowych w dokumentach
Międzynarodowej Organizacji Pracy
4.1. Przegląd najważniejszych aktów prawnych Międzynarodowej
Organizacji Pracy wiążących polskiego ustawodawcę w obszarze wolności i
praw związkowych
4.2. Generalny model ograniczania wolności i praw związkowych w świetle
prawodawstwa Międzynarodowej Organizacji Pracy
5. Granice wolności związkowych w systemach regionalnych
5.1. Wolności związkowe i ich granice w aktach prawnych Rady Europy
5.1.1. Europejska Konwencja o Ochronie Praw Człowieka i Podstawowych
Wolności
5.1.2. Europejska Karta Społeczna
5.2. Prawodawstwo UE a ograniczanie wolności związkowych
6. Zakaz nadużywania kompetencji prawodawczych oraz wolności i praw
związkowych jako podstawowa granica legislacyjna i materialna w
prawodawstwie międzynarodowym
7. Wzajemne relacje pomiędzy standardami ograniczania wolności
związkowych ukształtowanymi w poszczególnych umowach
międzynarodowych wiążących Polskę
8. Uwagi końcowe – czy prawo międzynarodowe pozwala
ustawodawcom krajowym na naruszenie istoty wolności związkowych?
ROZDZIAŁ CZWARTY
ZWIĄZKOWA
WOLNOŚĆ ZRZESZANIA SIĘ Z PERSPEKTYWY JEJ GRANIC
1. Uwagi wprowadzające
2. Podmiotowe granice związkowej wolności zrzeszania się
2.1. Uwagi ogólne
2.2. Osoby samozatrudnione oraz świadczące pracę w oparciu o formy
cywilnoprawne na krajowym rynku pracy w kontekście związkowej wolności
zrzeszania się
2.3. Pojęcie człowieka pracy w Konstytucji i prawie międzynarodowym
jako wartość graniczna zakresu podmiotowego związkowej wolności koalicji
2.3.1. Uwagi terminologiczne
2.3.2. Człowiek pracy w prawie międzynarodowym
2.3.2.1. Problem ścisłego tłumaczenia języka autentycznego
aktów prawa międzynarodowego w kontekście kształtowania
statusu człowieka pracy
2.3.2.2. Rola międzynarodowych organów implementacyjnych w
definiowaniu cech dystynktywnych człowieka pracy
2.3.3. Człowiek pracy w rozważaniach Trybunału Konstytucyjnego w
kontekście wyroku w sprawie K 1/13
2.3.3.1. Problematyka podmiotowych granic związkowej wolności
zrzeszania się w dotychczasowym orzecznictwie Trybunału Konstytucyjnego
2.3.3.2. Koncepcja podmiotu związkowej wolności zrzeszania się przyjęta
przez Trybunał Konstytucyjny w sprawie K 1/13
2.3.3.3. Uwagi krytyczne
2.3.3.4. Postulowany sposób definiowania pojęcia
„człowiek pracy” na poziomie konstytucyjnym
2.4. Krytyczna analiza ustawowego pojęcia „człowiek
pracy” w kontekście wolności zrzeszania się w związkach
zawodowych
2.4.1. Kontekst czasowy
2.4.2. Człowiek pracy w ustawie związkowej w stanie prawnym
obowiązującym do 31 grudnia 2018 roku
2.4.2.1. Pełne prawo koalicji ludzi pracy w przededniu nowelizacji
2.4.2.2. Ograniczone prawo koalicji ludzi pracy przed nowelizacją
2.4.3. „Człowiek pracy” w stanie prawnym
obowiązującym od 1 stycznia 2019 roku
2.4.3.1. Zasadniczy cel analizowanej reformy prawa związkowego
2.4.3.2. Pełne prawo koalicji ludzi pracy po nowelizacji
2.4.3.3. Ograniczone prawo koalicji ludzi pracy po nowelizacji
2.5. Ustawowe podmiotowe wyłączenia i ograniczenia związkowego prawa
koalicji w służbach publicznych
2.5.1. Specyfika ograniczania prawa koalicji w służbach publicznych
2.5.2. Granice wolności zrzeszania się funkcjonariuszy publicznych w
świetle standardów międzynarodowych
2.5.3. Członkowie administracji publicznej
2.5.4. Funkcjonariusze Policji oraz służb pokrewnych
2.5.5. Członkowie sił zbrojnych
3. Modele legalizacji ruchu związkowego oraz ich wpływ na kształt
granic związkowej wolności zrzeszania się
3.1. Uwagi ogólne
3.2. Notyfikacja i rejestracja jako modele legalizacji działalności
związkowej w świetle standardów międzynarodowych
3.3. Polski model legalizacji działalności związkowej w kontekście
granic związkowej wolności zrzeszania się
3.3.1. Ogólna charakterystyka polskiego modelu
3.3.2. Obligatoryjna treść statutu organizacji związkowej w kontekście
międzynarodowych standardów legislacyjnych
3.3.3. Minimalna liczba osób uprawnionych do utworzenia
organizacji a problem niskiego stopnia uzwiązkowienia rynku pracy w
Polsce
3.3.3.1. Wpływ wymogu zachowania minimalnej liczby założycieli i
członków na sytuację prawną organizacji związkowej
3.3.3.2. Stanowisko organów międzynarodowych w przedmiocie
dopuszczalnych wymogów liczbowych w procesie tworzenia i
działania organizacji związkowych
3.3.3.3. Minimalna liczba założycieli i członków organizacji
związkowej a realia polskiego rynku pracy
3.3.3.4. Propozycje rozwiązania zarysowanego problemu 270
3.3.4. Postępowanie w przedmiocie rejestracji organizacji związkowej i
jego reglamentacyjne oddziaływanie na związkową wolność zrzeszania się
3.3.5. Zakres kontrolnych kompetencji sądu rejestrowego w procesie
rejestracji organizacji związkowej
3.3.6. Charakter prawny i skutki prawne rejestracji organizacji
związkowych
4. Stowarzyszenie zawodowe jako alternatywa dla związku zawodowego w
procesie ograniczania gwarancji związkowych na poziomie ustawowym
4.1. Uwagi ogólne
4.2. Związek zawodowy w ujęciu funkcjonalnym
4.3. Związek zawodowy a stowarzyszenie – między genetycznym
pokrewieństwem a funkcjonalną odmiennością
4.4. „Zwykły” związek zawodowy
5. Uwagi końcowe
ROZDZIAŁ PIĄTY
NEGATYWNA
WOLNOŚĆ ZWIĄZKOWA I JEJ GRANICE
1. Uwagi wprowadzające
2. Polski model negatywnego wymiaru wolności związkowych i jego granice
2.1. Uwagi ogólne
2.2. Związek zawodowy jako dobrowolna organizacja ludzi pracy w
kontekście negatywnego wymiaru wolności związkowych
2.3. Zakaz dyskryminacji ze względu na fakt pozostawania poza związkiem
zawodowym
2.3.1. Istota zakazu
2.3.2. Obowiązki pracodawców
2.3.3. Obowiązki innych podmiotów
2.3.4. Szczególny obowiązek prawodawcy w kontekście zasady
równości w prawie
2.3.5. Zakaz dyskryminacji a negatywne konsekwencje wynikające z faktu
pozostawania poza związkiem zawodowym
2.4. Poszanowanie negatywnej wolności związkowej w kontekście zasady
reprezentacji ogólnej i szczególnej
2.4.1. Zakres reprezentacji związkowej
2.4.2. Zasada reprezentacji ogólnej
2.4.3. Zasada reprezentacji szczególnej
2.5. Monopol formy organizacyjnej związku zawodowego a negatywna
wolność związkowa
3. Problematyka dopuszczalność stosowania klauzul bezpieczeństwa
związkowego w krajowych stosunkach przemysłowych
3.1. Uwagi ogólne
3.2. Typy klauzul bezpieczeństwa związkowego oraz ich wpływ na swobodę
pozostawania poza związkiem zawodowym
3.3. Dopuszczalność stosowania klauzul bezpieczeństwa związkowego w
świetle standardów międzynarodowych
3.4. Związek między stosowaniem klauzul związkowych a stopniem
uzwiązkowienia danego rynku pracy na przykładzie wybranych
porządków prawnych
2.5. Potencjał stosowania klauzul bezpieczeństwa związkowego w polskim
systemie prawnym
4. Uwagi końcowe
ROZDZIAŁ SZÓSTY
GRANICE
AUTONOMII ZWIĄZKOWEJ
1. Uwagi wprowadzające
2. Granice niezależności związków zawodowych i organizacji
pracodawców
2.1. Uwagi ogólne
2.2. Pracodawca jako podmiot aktywnie zaangażowany w życiu
pracowniczych organizacji związkowych w kontekście problematyki
„żółtych” związków zawodowych
2.3. Potrzeba ograniczania aktywności politycznej ruchu związkowego
2.4. Sądowy nadzór nad działalnością związkową i jego wpływ
na autonomię partnerów społecznych w Polsce
2.4.1. Uwagi ogólne
2.4.2. Nadzorowanie działalności związkowej w świetle
standardów międzynarodowych
2.4.3. Kryterium zgodności z prawem jako podstawowa granica materialna
dla swobody działania organizacji związkowych w Polsce
2.4.3.1. Uwagi wstępne
2.4.3.2. Wpływ reformy prawa związkowego z 1 stycznia 2019 r. na zakres
ingerencji nadzorczej sądu rejestrowego
2.4.3.3. Wzorce nadzoru – kodeks dobrych praktyk związkowych
2.4.3.4. Szczególne znaczenie klauzul generalnych z art. 8
k.p.
2.4.3.5. Działalność organu związkowego jako przedmiot sądowego nadzoru
2.4.4. Konsekwencje prawne podjęcia działalności niezgodnej z prawem
2.4.5. Postępowanie nadzorcze a standardy legislacyjne wiążące
krajowego prawodawcę
3. Granice samorządności związków zawodowych i organizacji
pracodawców
3.1. Uwagi ogólne
3.2. Wybrane standardy uzasadniające reglamentację swobody
partnerów społecznych w zakresie kształtowania swojej
struktury organizacyjnej
3.3. Charakter prawny statutu a granice swobody kształtowania
organizacji wewnętrznej
3.4. Granice swobody kształtowania zasad nabywania i utraty statusu
członka danej organizacji
3.5. Wybrane standardy reglamentujące swobodę prowadzenia statutowej
działalności
4. Uwagi końcowe
ROZDZIAŁ SIÓDMY
GRANICE
RÓWNOŚCI ZWIĄZKOWEJ
1. Uwagi wprowadzające
2. Granice zasady równości w orzecznictwie Trybunału
Konstytucyjnego
3. Wyjątki od zasady równości związkowej w świetle
standardów Międzynarodowej Organizacji Pracy
4. Kryterium reprezentatywności jako granica
równouprawnienia partnerów społecznych i
pluralizmu związkowego
4.1. Uwagi ogólne
4.2. Prawny mechanizm wyłaniania reprezentatywnych organizacji
4.3. Skutki i funkcje różnicowania organizacji w oparciu o
kryterium reprezentatywności
4.3.1. Skutki przypisania danej organizacji statusu reprezentatywnej
4.3.2. Funkcje przypisywane konstrukcji prawnej reprezentatywności
związkowej
4.3.2.1. Uwagi wstępne
4.3.2.2. Funkcja porządkująco-kolizyjna
4.3.2.3. Wyłanianie najbardziej efektywnej reprezentacji związkowej
4.3.2.4. Konsolidacja ruchu związkowego
5. Problem asymetrii uprawnień partnerów społecznych
6. Potrzeba dyferencjacji pozycji prawnej poszczególnych
kategorii ludzi pracy a zakładowy poziom dialogu i
współpracy partnerów społecznych
6.1. Uwagi ogólne
6.2. Dyferencjacja jako cecha zbiorowego prawa pracy
6.3. Socjologiczne motywy uzasadniające potrzebę
różnicowania pozycji prawnej pracowników i innych
osób wykonujących pracę w zbiorowym prawie pracy
6.4. Więź z zakładem pracy jako kryterium uzasadniające potrzebę
różnicowania związkowych uprawnień pracowników i
innych osób wykonujących pracę zarobkową na poziomie zakładu
pracy
6.5. Podstawowe dylematy związane z potrzebą różnicowania
związkowych uprawnień pracowników i innych osób
wykonujących pracę zarobkową na poziomie zakładu pracy
7. Uwagi końcowe
ZAKOŃCZENIE
BIBLIOGRAFIA
STRESZCZENIE
SUMMARY (The limits of trade union freedoms in the Polish legal system)
504
strony, Format: 17.0x24.0cm, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|