ksiegarnia-fachowa.pl
wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   1 egz. / 40.80 38,76   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki

(NIE) OCENIAJ KSIĄŻKI PO OKŁADCE TEKSTY NA OKŁADKACH PUBLIKACJI POPULARNONAUKOWYCH


PIEKARCZYK D.

wydawnictwo: UMCS , rok wydania 2020, wydanie I

cena netto: 40.80 Twoja cena  38,76 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

Teksty na okładkach publikacji popularnonaukowych


Funkcje, jakie okładce nadano, poza tą prymarną, ochronną, są wielorakie i wielowymiarowe. To samo można powiedzieć o formie i treści okładki. Ten składnik książki, całkowicie z nią zintegrowany, w sposób zasadny jest obiektem wielodyscyplinowego oglądu naukowego: bibliologii, edytorstwa, projektowania graficznego, estetyki, semiologii, teorii komunikacji, wiedzy o reklamie, psychologii społecznej (teoria wywierania wpływu, manipulacji). Na koniec zostawiam, pamiętając jednak o zasadzie last but not least, językoznawstwo. […].
W tym kontekście monograficzne ujęcie problematyki tekstowości okładki Doroty Piekarczyk staje się bardzo ważne: bo przynosi pierwszy kompleksowy ogląd okładki z perspektywy językowej i tekstowej, bardzo dobrze zrealizowany i inspirujący do dalszych badań; bo do wielogłosu badaczy okładki włącza głos lingwisty, który wnosi wiele novum w przestrzeń interdyscyplinarnej wiedzy o okładce (chyba można tu mówić o dotychczasowej dominacji i nobilitacji zwłaszcza książki artystycznej i grafiki książkowej); bo wreszcie obiektem badań czyni Autorka okładkę i teksty na niej w swoistym segmencie piśmiennictwa – to publikacje popularnonaukowe – tworzącym pomost między wiedzą naukową a społeczeństwem […].
Książka jest napisana językiem naukowym ze świadomością, że może zainteresować nie tylko lingwistów, dzięki temu dotrzeć może także do specjalistów, adeptów i studentów z innych dyscyplin, zwłaszcza bibliologii. Pomocna może być specjalistom od promocji i marketingu książki. Co ważne, to książka interesująca dla czytelnika (nie tylko literatury popularnonaukowej), który odkryje i uświadomi sobie, jak wiele treści ważnych dla niego, decydujących dla jego wyborów lekturowych zmieści się na czterech stronach okładki. Ta monografia to dobry przewodnik po nieskończonym uniwersum książek.

Z recenzji prof. dr hab. Małgorzaty Kity

Wstęp                         7

Rozdział I
Uwagi teoretyczne                                19
1. Narodziny okładki (i obwoluty)                         19
2. Role i funkcje okładki (obwoluty)                        23
3. Czy okładka to obwoluta?                           24
4. Okładka jako makroznak – perspektywy analizy                 . 27
5. Specyfika publikacji popularyzatorskich                     39
6. Nadawca i odbiorca okładki                          . 47

Rozdział II
Rola i funkcje opisu handlowego                         51
1. Uwagi wstępne o gatunku                           . 51
2. Struktura paratekstowego streszczenia                      66
2.1. Temat, remat i ich ocena publikacji                     66
2.2. Autor tekstu                               . 75
2.3. Adresat (odbiorca) tekstu (i paratekstu)                   79
2.4. Sfera badawcza, logiczna, językowo-informacyjna i kompozycyjna tekstu   . 89
2.5. Charakterystyka stylu (sposobu pisania) autora               . 92
2.6. Podstawa rozważań                            . 100
2.7. Korzyści z lektury                             . 103
2.8. Intencja nadawcy                             . 108
3. Pozostałe elementy streszczenia                         109
4. Metafory jako strategie nakłaniania i organizatory paratekstu           . 115
5. Odwołania do kultury popularnej                        123
5. Trenuj myślenie – czyli o zwrotach do odbiorcy                  134

Rozdział III
Sylwetka autora na okładkę                           . 139

Rozdział IV
„To lektura pasjonująca”, czyli o fragmentach recenzji              . 161

Rozdział V
„Wyjaśnianie fizyki zawsze sprawiało mi przyjemność”, czyli fragmenty książki na okładce                        181

Rozdział VI
Informacje o serii wydawniczej                          191

Rozdział VII
Teksty na pierwszą stronę okładki                        . 203

Rozdział VIII
Rola wydawcy w komunikacji popularnonaukowej                215
1. Relacje nadawczo-odbiorcze w tekście zasadniczym i w paratekście        . 215
2. Sposoby uobecniania nadawcy paratekstu                    . 219

Rozdział IX
Zadania popularyzacji i obraz nauki w świetle paratekstów            227

Zakończenie                                   245
Bibliografia                                   . 253
Ilustracje                                    . 267

272 strony, Format: 17.0x24.0cm, oprawa miękka

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. 2012-2024