|
ETYKA W PORZ¡DKU GEOMETRYCZNYM DOWIEDZIONA I NA PIÊÆ CZʦCI PODZIELONA
SPINOZA B. wydawnictwo: VIS-A-VIS / ETIUDA , rok wydania 2020, wydanie Icena netto: 27.00 Twoja cena 25,65 z³ + 5% vat - dodaj do koszyka Etyka
w
porz±dku geometrycznym dowiedziona i na piêæ czê¶ci podzielona
Baruch (lub Benedykt)
Spinoza (1632-77) pochodzi³ z
¿ydowskiej rodziny ¿yj±cej w Niderlandach, za swoje pogl±dy zosta³
usuniêty z gminy, studiowa³ scholastykê chrze¶cijañsk±, naukli
przyrodnicze, filozofiê (zw³. Kartezjusza i Hobbesa); jego filozofiê
okre¶la siê jako panteizm racjonalistyczny: racjonalizm (od
Kartezjusza), naturalizm (od Hobbesa) i panteizm (od
Majmonidesa), by³ te¿ Spinoza wyznawc± teorii wolno¶ciowych w ¿yciu
spo³ecznym, propagowa³ tolerancjê, jego "Traktat
teologiczno-polityczny" znalaz³ siê na Indeksie Dzie³ Zakazanych.
Najwa¿niejszym z dzie³ Spinozy, w którym zawar³ nie tylko
filozofiê moraln±, ale ca³y jego system
filozoficzny jest w³a¶nie Etyka, wydana dopiero po jego ¶mierci.
Informacja, ¿e zamierza wydaæ kolejne ateistyczne dzie³o tak przerazi³a
niderlandzkie duchowieñstwo, ¿e w obawie o reperkusje publikacji za
¿ycia zaniecha³. Jak pisze B.A.G. Fuller W Etyce Spinoza podejmuje
zadanierozwiniêcia pe³nego systemu filozoficznegow formie
geometrycznej, gdzie ka¿de twierdzenie ma wynikaæ ze swoich
poprzedników z tak± sam± konieczno¶ci±, jaka
rz±dzidedukowaniem jednego twierdzenia Euklidesa z innego. Zaczyna od
tego, ¿e formu³uje szereg definicji, które opieraj± siêna
szeroko zakre¶lonych konieczno¶ciach i dystynkcjach my¶li i
do¶wiadczenia. Stosuj±c te definicje do wszech¶wiata i rozwijaj±c
wynikaj±ce st±d szeregi twierdzeñ musimy kierowaæ siê aksjomatami,
takimi jak prawo sprzeczno¶ci wewnêtrznej i prawo wy³±czonego ¶rodka,
jak zasada racji dostatecznej oraz za³o¿enie, ¿e natura tego co
rzeczywiste jest racjonalna, oraz, ¿e rozum jest sprawdzinem prawdy.
St±d siê okazuje, ¿e jako ostatecznie realne jest tylko to co mo¿emy
sobie przedstawiæ jako (...) to, co samo z siebie istnieje. Spinoza
podejmuje geometryczny dowód, i¿ jedynie wszech¶wiat czyli
ca³o¶æ istnieniaspe³nia te szeczgólne warunki, jakie stawia
rozum w odniesieniu do tego, co bêdzie uwa¿a³ za rzeczywiste i ¿e tylko
to taki wszech¶wiat (...) istnieje. Tak± istotê, tak± rzeczywisto¶æ
nazywa Spinoza Bogiem - przy czym nale¿y pamiêtaæ, i¿ Boga rozumie
Spinoza nie osobowo ale jako substancjê. - rozumian± jako rozci±g³y,
przestrzenny porz±dek rzeczy i niematerialny, nierozci±g³y system
my¶li. Bóg nie jest tu przyczyn± sprawcz± ani celem
wszech¶wiata. Rozwa¿a w Etyce oprócz natury Boga, tak¿e
naturê cz³owieka wg tej samej metodologii, wychodz±c z aksjomatu i¿
Istota cz³owieka nie obejmuje koniecznego istnienia, to znaczy, na mocy
porz±dku przyrody mo¿e siê równie dobrze zdarzyæ, ¿eby ten
lub ów cz³owiek istnia³, jak te¿ ¿eby nie istnia³.
312
stron, Format: 12.5x19.5cm, oprawa miêkka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytu³ polskojêzyczny lub
anglojêzyczny jest aktualnie na pó³ce ksiêgarni.
|