ksiegarnia-fachowa.pl
wprowad¼ w³asne kryteria wyszukiwania ksi±¿ek: (jak szukaæ?)
Twój koszyk:   0 z³   zamówienie wysy³kowe >>>
Strona g³ówna > opis ksi±¿ki

ETYKA W PORZ¡DKU GEOMETRYCZNYM DOWIEDZIONA I NA PIÊÆ CZʦCI PODZIELONA


SPINOZA B.

wydawnictwo: VIS-A-VIS / ETIUDA , rok wydania 2020, wydanie I

cena netto: 27.00 Twoja cena  25,65 z³ + 5% vat - dodaj do koszyka

Etyka

w porz±dku geometrycznym dowiedziona i na piêæ czê¶ci podzielona


Baruch (lub Benedykt) Spinoza (1632-77) pochodzi³ z ¿ydowskiej rodziny ¿yj±cej w Niderlandach, za swoje pogl±dy zosta³ usuniêty z gminy, studiowa³ scholastykê chrze¶cijañsk±, naukli przyrodnicze, filozofiê (zw³. Kartezjusza i Hobbesa); jego filozofiê okre¶la siê jako panteizm racjonalistyczny: racjonalizm (od Kartezjusza), naturalizm (od Hobbesa)  i panteizm (od Majmonidesa), by³ te¿ Spinoza wyznawc± teorii wolno¶ciowych w ¿yciu spo³ecznym, propagowa³ tolerancjê, jego "Traktat teologiczno-polityczny" znalaz³ siê na Indeksie Dzie³ Zakazanych. Najwa¿niejszym z dzie³ Spinozy, w którym zawar³ nie tylko filozofiê moraln±, ale ca³y jego system filozoficzny jest w³a¶nie Etyka, wydana dopiero po jego ¶mierci. Informacja, ¿e zamierza wydaæ kolejne ateistyczne dzie³o tak przerazi³a niderlandzkie duchowieñstwo, ¿e w obawie o reperkusje publikacji za ¿ycia zaniecha³. Jak pisze B.A.G. Fuller W Etyce Spinoza podejmuje zadanierozwiniêcia pe³nego systemu filozoficznegow formie geometrycznej, gdzie ka¿de twierdzenie ma wynikaæ ze swoich poprzedników z tak± sam± konieczno¶ci±, jaka rz±dzidedukowaniem jednego twierdzenia Euklidesa z innego. Zaczyna od tego, ¿e formu³uje szereg definicji, które opieraj± siêna szeroko zakre¶lonych konieczno¶ciach i dystynkcjach my¶li i do¶wiadczenia. Stosuj±c te definicje do wszech¶wiata i rozwijaj±c wynikaj±ce st±d szeregi twierdzeñ musimy kierowaæ siê aksjomatami, takimi jak prawo sprzeczno¶ci wewnêtrznej i prawo wy³±czonego ¶rodka, jak zasada racji dostatecznej oraz za³o¿enie, ¿e natura tego co rzeczywiste jest racjonalna, oraz, ¿e rozum jest sprawdzinem prawdy. St±d siê okazuje, ¿e jako ostatecznie realne jest tylko to co mo¿emy sobie przedstawiæ jako (...) to, co samo z siebie istnieje. Spinoza podejmuje geometryczny dowód, i¿ jedynie wszech¶wiat czyli ca³o¶æ istnieniaspe³nia te szeczgólne warunki, jakie stawia rozum w odniesieniu do tego, co bêdzie uwa¿a³ za rzeczywiste i ¿e tylko to taki wszech¶wiat (...) istnieje. Tak± istotê, tak± rzeczywisto¶æ nazywa Spinoza Bogiem - przy czym nale¿y pamiêtaæ, i¿ Boga rozumie Spinoza nie osobowo ale jako substancjê. - rozumian± jako rozci±g³y, przestrzenny porz±dek rzeczy i niematerialny, nierozci±g³y system my¶li. Bóg nie jest tu przyczyn± sprawcz± ani celem wszech¶wiata. Rozwa¿a w Etyce oprócz natury Boga, tak¿e naturê cz³owieka wg tej samej metodologii, wychodz±c z aksjomatu i¿ Istota cz³owieka nie obejmuje koniecznego istnienia, to znaczy, na mocy porz±dku przyrody mo¿e siê równie dobrze zdarzyæ, ¿eby ten lub ów cz³owiek istnia³, jak te¿ ¿eby nie istnia³.

312 stron, Format: 12.5x19.5cm, oprawa miêkka

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy,
czy wybrany tytu³ polskojêzyczny lub anglojêzyczny jest aktualnie na pó³ce ksiêgarni.

 
Wszelkie prawa zastrze¿one PROPRESS sp. z o.o. 2012-2024