|
SYTUACJA SPOŁECZNO-WYCHOWAWCZA RODZINY DZIECKA Z MUKOPOLISACHARYDOZĄ PERSPEKTYWA TEORII STRUKTURACJI ANTHONY'EGO GIDDENSA
CHILMAN A. wydawnictwo: WYD UN SZCZECIN , rok wydania 2021, wydanie Icena netto: 78.30 Twoja cena 74,39 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Sytuacja społeczno-wychowawcza
rodziny dziecka z mukopolisacharydozą
Perspektywa
teorii strukturacji Anthony'ego Giddensa
Mukopolisacharydozy
(MPS) to grupa rzadkich genetycznych chorób metabolicznych,
w których dochodzi do spichrzania, czyli patologicznego
odkładania się cząsteczek w tkankach organizmu. W różnych
typach MPS choroba może dotykać innych układów organizmu,
mieć odmienne rokowania i przebieg, jednak we wszystkich przypadkach
klinicznych tego schorzenia ma charakter postępujący.
Niniejsza
publikacja dotyczy sytuacji osób i rodzin osób z
mukopolisacharydozami we współczesnej Polsce. Wielość
aspektów tej sytuacji wpływa na jej specyfikę. Między innymi
wspomniany już inny obraz kliniczny i różne rokowania w
każdym z typów mukopolisacharydozy oraz występowanie w
obrębie danego typu zróżnicowanych wariantów tego
schorzenia powoduje znacznie ograniczoną liczbę podobnych
przypadków. Wiążą się z tym także trudności w
porównaniu przebiegu choroby u różnych
osób, z których każda może mieć inne potrzeby
oraz wymagać odmiennej rehabilitacji. Z tego powodu pacjenci, jak
również ich rodzice i opiekunowie, mogą być
szczególnie narażeni na ryzyko pozostawania w niekorzystnej
psychologicznie sytuacji osamotnienia. Izolację może pogłębiać
odległość geograficzna, która utrudnia spotkania osobiste w
celu wymiany doświadczeń, wiedzy, opinii, poglądów, a także
dzielenie się emocjami i wzajemne wsparcie w ramach samopomocy.
Inicjowanie działań służących realizacji wspólnego celu może
jednak odbywać się za pośrednictwem internetu, co z kolei sprzyja
budowaniu zasobów przez rodzinę. Kontakt poprzez internetowe
grupy pacjentów może ułatwiać dostęp do informacji
publikowanych przez inne rodziny pacjentów z MPS, ale
również do wszelkich źródeł wsparcia.
Książka
ma strukturę trójdzielną. W pierwszej części prezentuję
podstawy teoretyczne analizowanych zagadnień. Przybliżam pojęcie
chorób rzadkich, omawiam rozwój psychospołeczny
dziecka z rzadką chorobą progresywną, wyjaśniam pojęcie sytuacji,
analizuję sytuację społeczną współczesnej rodziny, jak
również omawiam strukturalne uwarunkowania sytuacji
społeczno-wychowawczej współczesnej rodziny z osobą
niepełnosprawną. Ponadto przybliżam teorię strukturacji
Anthony’ego Giddensa. Druga część pracy poświęcona jest
założeniom metodologicznym. W trzeciej części analizuję wyniki badań
własnych, które dotyczą sytuacji społeczno-wychowawczej
rodziny i dziecka z mukopolisacharydozą. Przedstawiam postulaty
edukacyjne w świetle teorii strukturacji Giddensa oraz prezentuję model
interdyscyplinarnego wsparcia osób z MPS i ich rodzin.
W
szczególności pracę tę kieruję do pedagogów
specjalnych oraz do studentów pedagogiki specjalnej,
zainteresowanych problematyką niepełnosprawności wynikającej z rzadkiej
choroby genetycznej, a także szeroko omawianym w pedagogice specjalnej
zagadnieniem inkluzji. Problemy związane z sytuacją osób z
chorobami rzadkimi i możliwościami ich społecznego funkcjonowania nie
tylko mieszczą się w kręgu zainteresowań pedagogiki specjalnej, ale
współcześnie stają się niezwykle istotnym jej obszarem.
Ze
wstępu
Rozdział
1
Teoretyczne
podstawy badań
1.1. Definicja i pojęcie mukopolisacharydozy
1.2. Rozwój psychospołeczny dziecka z rzadką chorobą
progresywną
1.3. Pojęcie sytuacji w kontekście wybranych ujęć teoretycznych
1.3.1. Definicja sytuacji społecznej
1.3.2. Definicja sytuacji wychowawczej
1.4. Strukturalne uwarunkowania sytuacji społeczno-wychowawczej
współczesnej rodziny z osobą z niepełnosprawnością
1.4.1. Społeczno-wychowawcze cechy środowiska rodzinnego
1.4.2. Sytuacja rodziny z dzieckiem z niepełnosprawnością w kontekście
przemian globalnych
1.4.3. Osoba z niepełnosprawnością w obliczu przeobrażeń
społeczno-kulturowych
1.4.4. Instytucjonalne wsparcie i rozdział zasobów
społecznych
1.5. Teoria strukturacji Anthony’ego Giddensa
1.5.1. Kluczowe pojęcia teorii strukturacji
Rozdział 2
Metodologiczne
podstawy badań
2.1. Przedmiot badań
2.2.Cele pracy
2.3. Problemy badawcze
2.4. Metoda badawcza
2.5.Charakterystyka badanych osób
Rozdział 3
Sytuacja
społeczno-wychowawcza rodziny dziecka z mukopolisacharydozą w
świetle badań własnych
3.1. Analiza wyników badań
3.1.1. Przestrzeń wynikowa
3.1.2. Znaczenia nadawane przez rodziców dzieci z
mukopolisacharydozą ich własnym działaniom
3.1.3. Postrzeganie, rozumienie i opisywanie przez rodziców
dziecka z mukopolisacharydozą warunków ich działania, w tym
warunków społecznych
3.1.4. Refleksje rodziców dziecka z mukopolisacharydozą nad
działaniami członków rodziny
3.1.5. Znaczenie przypisywane działaniom innych osób i
organizacji formalnych
3.1.6. Istota reguł społecznych i czynności zrutynizowanych,
określonych przez strukturę, w doświadczeniach badanych
3.1.7. Postrzeganie rozdziału zasobów przez
rodziców dziecka z mukopolisacharydozą
3.1.8. Świadomość praktyczna reprodukowania porządku instytucjonalnego
3.1.9. Ujawnione znaczenia dotyczące czynności wykonywanych rutynowo
3.2. Teoria strukturacji Anthony’ego Giddensa w badaniu
sytuacji społeczno-wychowawczej rodziny i dziecka z mukopolisacharydozą
3.2.1. Działania społeczne i ich znaczenie
3.2.2. Znaczenie struktury społecznej w świadomości rodziców
dziecka z mukopolisacharydozą
3.3. Postulaty edukacyjne w świetle teorii strukturacji A. Giddensa
– model interdyscyplinarnego wsparcia osób z MPS i
ich rodzin
Zakończenie
Bibliografia
Spis rysunków i tabel
326
stron, B5, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|