|
STANOWIENIE NIE/DOSKONAŁOŚCI PRZEMIANY I PERSPEKTYWY KULTUROWEGO MODELU NIEPEŁNOSPRAWNOŚCI NA PRZYKŁADZIE SZTUKI FILMOWEJ
WLAZŁO M. wydawnictwo: WYD UN SZCZECIN , rok wydania 2021, wydanie Icena netto: 64.10 Twoja cena 60,90 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Stanowienie nie/doskonałości
Przemiany
i perspektywy kulturowego modelu niepełnosprawności na przykładzie
sztuki filmowej
Punktem
wyjścia analiz zaprezentowanych w niniejszej publikacji jest teza
sformułowana przez Lennarda J. Davisa, zgodnie z którą,
„by zrozumieć niepełnosprawne ciała, należy wrócić
do koncepcji normy, normalnego ciała” (Davis 1995, s. 23). W
tym lapidarnym, a jednocześnie intelektualnie inspirującym i
kontrowersyjnym sformułowaniu Davis zawarł nie tylko wykładnię
pierwotnego sensu kulturowego modelu niepełnosprawności, ale także
ogólną sugestię związaną z tworzeniem i wykorzystywaniem na
gruncie studiów o niepełnosprawności (disability studies)
terminologii, której właściwe znaczenie, a w istocie
dyskursywna wieloznaczność, powstaje w wyniku zastosowania
znaków tekstowych – ukośników,
dywizów lub nawiasów. Obie te kwestie będą
przedmiotem osobnych rozważań w dalszych partiach tekstu, natomiast w
tym miejscu, posiłkując się myślą Davisa, chciałbym jedynie zarysować
mechanizm wyłonienia się tematyki i tytułu tej książki.
Niniejsze
opracowanie nie jest sprawozdaniem z rygorystycznie pod względem
teoretycznym i metodologicznym zaplanowanych i zrealizowanych badań.
Wykorzystałem raczej możliwości, jakie stwarza esej krytyczny,
którym jako całość jest prezentowany tekst. Z kolei ostatnie
podrozdziały mogą być potraktowane jako osobne, mniejsze opracowania,
których treść każdorazowo porządkuje wyznaczona tytułem
tematyka. Starałem się jednak o ich uspójnienie
zarówno w obrębie rozdziału, jak i w ramach teorii i
kierunków analizy wyznaczonych we wcześniejszych częściach.
Ze
wstępu
176
stron, Format: 17.0x24.0cm, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|