|
EMBRION LUDZKI W STAROŻYTNEJ REFLEKSJI TEOLOGICZNEJ
MUSZALA A. wydawnictwo: WAM , rok wydania 2009, wydanie Icena netto: 69.00 Twoja cena 65,55 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Embrion ludzki w starożytnej
refleksji teologicznej
Nihil
novi sub sole. Już w starożytności ludzie stawali wobec takich
dylematów etycznych, jak sztuczne poronienie,
dzieciobójstwo czy porzucanie noworodków. W
kontekście tych praktyk teolodzy wczesnochrześcijańscy poszukiwali
odpowiedzi na pytania: czy płód ludzki jest człowiekiem?
Kiedy się nim staje? Czy embrion obumarły może być zbawiony? W
kwestiach tych epoka starożytna różniła się od
współczesnej tylko nieco odmiennymi realiami
społeczno-politycznymi oraz innym poziomem wiedzy biologicznej i
medycznej.
Książka
jest szczegółowym przeglądem medycznych i filozoficznych
koncepcji embrionu w starożytności grecko-rzymskiej i żydowskiej od
filozofów przyrody po ojców Kościoła, z
odwołaniem do źródeł. Koncentruje się przede wszystkim na
prowokowanych przez rozważania embriologiczne pytaniach starożytnych
teologów dotyczących fundamentalnych zagadnień
antropologicznych: początku istnienia, natury ludzkiego bytu,
pochodzenia duszy, momentu animacji, dziedziczenia grzesznych
skłonności, podobieństwa do Boga i przeznaczenia do wieczności.
WYKAZ
SKRÓTÓW
7
WSTĘP
15
1. Cel
rozprawy
. 15
2. Wyjaśnienie
pojęć
. 16
3. Metoda
pracy
. 19
4. Źródła i sposoby
cytowania
. 20
5. Aktualny stan
badań
. 22
Część pierwsza EMBRION LUDZKI W
MEDYCYNIE, FILOZOFII I TRADYCJI ŻYDOWSKIEJ OKRESU STAROŻYTNOŚCI ORAZ W
BIBLII
ROZDZIAŁ I
STAROŻYTNE
TEZY EMPIRYCZNE O EMBRIONIE LUDZKIM
27
1. Stadium embrionalne człowieka według greckich fi lozofów
przyrody . 28
a.
Pitagoras
28
b.
Anaksagoras
. 30
c. Empedokles z
Agrygentu
30
d. Diogenes z
Apolonii
34
2. Opis embrionu ludzkiego według lekarzy ze środowiska
hipokratejskiego . 36
3. Embriologiczno-empiryczne tezy
Arystotelesa
44
a. Pochodzenie organizmów
żywych
45
b. Embriologia człowieka według
Arystotelesa
47
4. Embrion jako część organizmu matki –
stoicy
. 54
5. Rozumienie embrionu ludzkiego w rzymskim środowisku
medycznym . 58
a. Medycyna „fi lozofi
czno-poetycka”
58
b. Soranos z
Efezu
61
c. Galen z
Pergamonu
63
6.
Podsumowanie
. 68
ROZDZIAŁ II
TEORIE
ANIMACJI I STATUSU EMBRIONU LUDZKIEGO W STAROŻYTNOŚCI
GRECKO-RZYMSKIEJ
80
1. Greckie początki refl eksji o animacji embrionu ludzkiego
– filozofowie
przyrody
. 81
2. Dusza embrionu w koncepcji
lekarzy-hipokratyków
. 86
a. Natura duszy według
hipokratyków
. 87
b. Moment animacji embrionu oraz moralny sprzeciw wobec
aborcji 90
3. Status embrionu ludzkiego według
Platona
. 94
a. Koncepcja duszy i animacja embrionu według
Platona
95
b. Prawne usankcjonowanie zabiegu spędzania
płodu
100
4. Tezy Arystotelesa na temat duszy ludzkiej i animacji
embrionu . 102
a. Podstawowe kategorie fi lozofi czne
Arystotelesa
103
b. Animacja embrionu według
Stagiryty
106
c. Dopuszczalność spędzenia płodu „nim czucie i życie w nie
wstąpi” 113
5. Stoicy – animacja embrionu ludzkiego w chwili
narodzin
114
a. Filozofi a przyrody
stoików
114
b. Stoicka koncepcja
duszy
116
c. Tezy stoików o animacji embrionu
ludzkiego
118
d. Ocena przerywania ciąży według
stoików
. 120
6. Epikurejczycy wobec animacji
embrionu
121
7. Zwolennicy osobowego traktowania embrionu ludzkiego od momentu
poczęcia
123
a. Plutarch z Cheronei i jego teksty o ochronie
embrionu
. 123
b.
Neopitagorejczycy
. 125
8. Tezy neoplatończyków na temat umieszczenia duszy w
ludzkim embrionie 127
a.
Plotyn
. 128
b. Porfi
riusz
131
c.
Jamblich
. 134
d. Preegzystencja dusz według
neoplatończyków
. 135
9. Dusza embrionu według Galena i
Pseudo-Galena
. 136
10. Etyczno-prawny problem spędzania płodu w świecie
grecko-rzymskim . 140
a. Tendencje
pronatalistyczne
. 141
b. Tendencje
antynatalistyczne
145
11.
Podsumowanie
. 154
ROZDZIAŁ III
EMBRION
LUDZKI WEDŁUG
BIBLII
157
1. Początkowe stadia życia ludzkiego –
„embriologia” Starego
Testamentu 160
a. Stworzenie człowieka jako cząstki
przyrody
. 161
b. Embrionalne stadia rozwoju człowieka (Hi 10, 8-12; Ps 139,
13-16) . 163
c. Od kiedy istnieje
człowiek?
. 170
2. „Tchnienie życia” – animacja
embrionu
172
a. Czym jest „tchnienie życia” –
nePeš i
rûaH
172
b. Moment tchnienia
rûaH
. 177
c. Skąd pochodzi
rûaH?
. 180
d. Dusza w
krwi?
183
3. Problematyka spędzania płodu w świetle Pisma
Świętego
185
a. Świętość i nienaruszalność życia
ludzkiego
185
b. Tekst I: „Ktokolwiek przeleje krew” (Rdz 9,
6)
189
c. Tekst II: „Uderzyli kobietę brzemienną” (Wj 21,
22-25)
191
4. Jezus Chrystus w stadium
embrionalnym
200
a. Powołanie
Jezusa
201
b. Tekst I: „Poczniesz i urodzisz Syna” –
Zwiastowanie (Łk 1, 26-38) . 202
c. Tekst II: „Dziecko poruszyło się z radości w moim
łonie”
– Nawiedzenie (Łk 1,
26-38)
204
d. Tekst III: „Życie objawiło się” (1 J 1, 2)
– Narodzenie Syna Bożego . 206
5. Przekaz grzechu pierworodnego: „W grzechu poczęła mnie
matka moja” (Ps 51,
7)
209
6.
Podsumowanie
211
ROZDZIAŁ IV
EMBRION
LUDZKI W POZABIBLIJNEJ LITERATURZE STAROŻYTNEGO
IZRAELA
216
1. Tezy embriologiczne według niektórych tekstów
żydowskich
. 217
2. Animacja embrionu ludzkiego według myśli
żydowskiej
. 223
a. Preegzystencja
dusz
223
b. Moment
animacji
. 229
3. Aborcja według starożytnej myśli
żydowskiej
. 234
Część druga ANIMACJA I STATUS EMBRIONU
LUDZKIEGO W STAROŻYTNEJ REFLEKSJI TEOLOGICZNEJ
WSTĘP
Ogólna charakterystyka problemów dotyczących
embrionu ludzkiego w okresie od II do VII w. po
Chr
241
ROZDZIAŁ I
POCHODZENIE
DUSZY
. 247
I. Teoria preegzystencji
dusz
. 247
A.
Zwolennicy
. 248
1. Okres przed Orygenesem (Klemens
Aleksandryjski)
248
2.
Orygenes
250
3. Okres po
Orygenesie
. 255
a. Metody z
Olimpu
. 255
b. Orygeniści: Didym Ślepy i
Ewagriusz
256
c. Pustelnicy
egipscy
258
d. Inne
środowiska
260
B.
Przeciwnicy
. 262
II. Sposób przekazywania
duszy
267
A. Teoria traducjanizmu – przekazywanie duszy przez
rodziców
268
1.
Tertulian
269
2. Grzegorz z
Nyssy(?)
274
B. Teoria kreacjonizmu – pochodzenie duszy od
Boga
. 275
1.
Laktancjusz
276
2.
Hieronim
. 277
3.
Augustyn
. 279
ROZDZIAŁ II
STATUS
EMBRIONU LUDZKIEGO I TEORIE ANIMACJI
287
1. Pierwsze zapisy o statusie embrionu ludzkiego –
Apologeci
288
a.
Justyn
. 289
b.
Atenagoras
. 293
c.
Ireneusz
297
d. Klemens
Aleksandryjski
. 300
e.
Laktancjusz
. 305
2. Teoria animacji
równoczesnej
307
a.
Tertulian
. 308
b. Grzegorz z
Nyssy
326
c. Maksym
Wyznawca
. 338
d. Inni zwolennicy teorii animacji
równoczesnej
. 349
3. Teoria animacji
opóźnionej
353
a. Diodor z
Tarsu
354
b. Teodoret z
Cyru
. 357
c.
Ambrozjaster
. 360
d. Inni zwolennicy teorii animacji
opóźnionej
. 363
4. Stanowiska
niejednoznaczne
. 368
a.
Augustyn
368
b.
Kasjodor
. 374
5.
Podsumowanie
376
ROZDZIAŁ III
JEZUS
EMBRIONALNY WEDŁUG STAROŻYTNYCH TEOLOGÓW
CHRZEŚCIJAŃSKICH
384
1. Jezus embrionalny według
Tertuliana
. 385
2. Animacja Jezusa według
Augustyna
. 388
3. Animacja Jezusa według Maksyma
Wyznawcy
. 390
4. Jezus embrionalny w liturgii i sztuce
starochrześcijańskiej
393
a.
Zwiastowanie
. 393
b.
Nawiedzenie
396
5.
Podsumowanie
397
Część trzecia MORALNO-PRAWNY PROBLEM
PRZERYWANIA CIĄŻY WEDŁUG STAROŻYTNYCH TEOLOGÓW
CHRZEŚCIJAŃSKICH
1. Pierwsze
zapisy
402
a. Świadectwo Ojców
apostolskich
. 402
b. Pisma apokryfi
czne
408
c.
Podsumowanie
. 412
2. Stanowiska przeciwne dopuszczalności spędzania płodu
ludzkiego 413
a.
Apologeci
414
b. Ojcowie
wschodni
. 426
c. Ojcowie
zachodni
. 437
3. Stanowiska warunkowo przyzwalające na spędzanie płodu
ludzkiego 444
a. Tertulian (O duszy,
XXV)
444
b. Hieronim (List 121 do
Algazji)
449
c. Augustyn (Enchiridion ad Laurentium,
86)
. 451
d. Niektórzy teologowie ze środowiska
antiocheńskiego
. 453
e.
Laktancjusz
454
4.
Podsumowanie
455
5. Orzeczenia synodalne o aborcji i praktyka penitencjarna starożytnego
Kościoła
459
a. Orzeczenia
synodów
460
b. Praktyka penitencjarna
Kościoła
. 467
APENDYKS
Zmartwychwstanie embrionów
ludzkich
. 472
1. Czy embriony
zmartwychwstaną?
473
a. Apologeci (Justyn,
Atenagoras)
473
b.
Tertulian
. 475
c.
Augustyn
. 480
2. Do jakiego życia embriony
zmartwychwstaną?
. 484
a. Tradycja
zachodnia
. 485
b. Tradycja
wschodnia
. 489
ZAKOŃCZENIE
. 497
1. Płaszczyzna
biblijna
497
2. Płaszczyzna
teologiczna
. 499
3. Płaszczyzna
moralna
501
LITERATURA
. 505
INDEKS
BIBLIJNY
. 533
INDEKS
NAZWISK
539
SUMMARY
. 545
RÉSUMÉ
547
556
stron, Format: 15.5x23.2cm, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|