|
EKONOMIA POLITYCZNA RATINGU KREDYTOWEGO
MALEWSKA A. wydawnictwo: WAM , rok wydania 2019, wydanie Icena netto: 58.80 Twoja cena 55,86 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Ekonomia polityczna ratingu
kredytowego
W
polskiej literaturze naukowej obejmującej problematykę integracji
europejskiej, a zwłaszcza Unii Gospodarczej i Walutowej, jak dotychczas
widoczny był brak kompleksowych, specjalistycznych, a co najważniejsze
pogłębionych opracowań naukowych dotyczących traktowania/pozycjonowania
agencji ratingowych jako aktorów politycznych w systemie
integracyjnym Unii Europejskiej, ze szczególnym
uwzględnieniem ich zachowania politycznego i ekonomicznego (...).
Truizmem byłoby stwierdzenie, że podjęcie takiego zadania naukowego
wymagało niemałego doświadczenia, erudycji pisarskiej, a także
rozległej i uporządkowanej wiedzy. Autorka recenzowanej pracy bez
wątpienia sprostała temu wymagającemu zadaniu.
Z
recenzji prof. dr. hab. Zbigniewa Czachóra
Monografia
Alicji Malewskiej podejmuje wątek funkcjonowania agencji ratingowych,
jako podmiotów mających silny wpływ na dynamikę wydarzeń
zachodzących na rynkach finansowych, w gospodarce światowej oraz w
sferze politycznej. Świadomość złożoności materii badawczej, w sensie
nierozerwalnego związku wątków politologicznych oraz
ekonomicznych, stanowi obiecującą zapowiedź i zachętę do lektury.
(…)
Monografia
jest oparta na przemyślanym fundamencie metodologicznym, stanowiącym
pomost łączący nauki polityczne i ekonomię. Silną stroną książki są
liczne i zarazem krytyczne odwołania do źródeł
anglojęzycznych oraz fakt, że zagospodarowuje ona wciąż niszowy obszar
w polskim dyskursie naukowym. Na słowa uznania zasługuje zastosowana
oryginalna metoda badawcza, łącząca aspekty ilościowe i jakościowe. Tym
samym Autorka świadomie i konsekwentnie buduje swój własny
potencjał ekspercki oraz wzmacnia kompetencje akademickie, by w
przyszłości rozwijać badania w tym obszarze.
Z
recenzji dr. hab. Bartosza Michalskiego
Wstęp
Rozdział 1. Problematyka
aktora we współczesnych teoriach nauk politycznych
1.1. Nowy instytucjonalizm˙
1.1.1. Agencje ratingowe w perspektywie nowego instytucjonalizmu
1.1.2. Instytucjonalizm zorientowany na aktora
1.1.3. Podejście instytucjonalne w ekonomii
1.2. Instytucje niewiększościowe w systemie międzynarodowym
1.2.1. Teoria delegacji w naukach politycznych
1.2.2. Aktor polityczny w świetle teorii mocodawca-agent
1.2.1.1. Problem asymetrii informacyjnej i pokusy nadużycia
1.2.2.2. Rozwój teorii mocodawca-agent w naukach politycznych
1.2.3. Aktor polityczny jako gatekeeper
1.3. Aktorzy polityczni w systemach sieciowych
1.3.1. Zagadnienie władzy w stosunkach międzynarodowych
1.3.2. Zmiana ośrodka władzy światowej
1.3.2.1. Aktorzy pozapaństwowi na arenie międzynarodowej
1.3.2.2. Koncepcja nowego średniowiecza w stosunkach międzynarodowych
1.3.2.3. Sieciowe teorie władzy
1.3.3. Ewolucja globalnego rynku finansowego
1.3.3.1. Globalne procesy kształtujące rynek finansowy
1.3.3.2. Procesy specyficzne dla współczesnego rynku
finansowego
Rozdział 2. Powstanie,
ewolucja i współczesne znaczenie agencji ratingowych
2.1. Kontekst historyczny powstania agencji ratingowych
2.2. Ocena wiarygodności kredytowej państw
2.3. "Wielka Trójka" agencji ratingowych
2.3.1. Moody‘s Investors Service
2.3.2. S&P Global Ratings
2.3.3. Fitch Ratings
2.4. Atrybuty władzy agencji ratingowych w stosunkach międzynarodowych
2.4.1. Zasięg władzy agencji ratingowych
2.4.2. Środki wywierania wpływu
2.5. Źródła legitymizacji władzy agencji ratingowych w
systemie międzynarodowym
2.5.1. Zaufanie inwestorów jako źródło
legitymizacji
2.5.2. Regulacje prawne jako źródło legitymizacji
Rozdział 3. Krytyka
działalności agencji ratingowych i próby reform rynku
3.1. Krytyka działalności agencji ratingowych
3.2. Adekwatność procesu ratingowego
3.2.1. Wskaźniki dokładności procesu ratingowego
3.2.2. Stabilność ratingu
3.2.3. Nietrafne oceny państw
3.3. Próby reform rynku ratingu kredytowego
3.3.1. Reformy w Stanach Zjednoczonych przed globalnym kryzysem
3.3.2. Unijne regulacje dotyczące działalności agencji ratingowych
przed kryzysem zadłużeniowym
Rozdział 4.
Agencje ratingowe podczas kryzysu zadłużeniowego strefy euro- analiza
ilościowa i jakościowa
4.1. Wskaźniki adekwatności procesu ratingowego podczas kryzysu strefy
euro
4.2. Analiza bezpośredniego wpływu agencji na decyzje
inwestorów
4.2.1. Wpływ zmian ratingów na rentowność obligacji
krajów PIIGS w trakcie kryzysu zadłużeniowego
4.2.1.1. Metodologia analizy zdarzeń
4.2.1.2. Empiryczne wyniki badań
4.3. Zmiany ratingów w ocenie polityków
europejskich
4.3.1. Reakcje na zmiany ratingów w trakcie kryzysu
greckiego
4.3.2. Aktorzy polityczni wobec zmian ratingów państw strefy
euro
4.4. Proces regulacji działalności agencji ratingowych w Unii
Europejskiej
Zakończenie
Bibliografia
Spis tabel
Spis wykresów i rysunków
Summary: The Political Economy of Credit Ratings
288
stron, 156x232 mm, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|