ksiegarnia-fachowa.pl
wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   1 egz. / 58.80 55,86   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki

EKONOMIA POLITYCZNA RATINGU KREDYTOWEGO


MALEWSKA A.

wydawnictwo: WAM , rok wydania 2019, wydanie I

cena netto: 58.80 Twoja cena  55,86 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

Ekonomia polityczna ratingu kredytowego


W polskiej literaturze naukowej obejmującej problematykę integracji europejskiej, a zwłaszcza Unii Gospodarczej i Walutowej, jak dotychczas widoczny był brak kompleksowych, specjalistycznych, a co najważniejsze pogłębionych opracowań naukowych dotyczących traktowania/pozycjonowania agencji ratingowych jako aktorów politycznych w systemie integracyjnym Unii Europejskiej, ze szczególnym uwzględnieniem ich zachowania politycznego i ekonomicznego (...). Truizmem byłoby stwierdzenie, że podjęcie takiego zadania naukowego wymagało niemałego doświadczenia, erudycji pisarskiej, a także rozległej i uporządkowanej wiedzy. Autorka recenzowanej pracy bez wątpienia sprostała temu wymagającemu zadaniu.

Z recenzji prof. dr. hab. Zbigniewa Czachóra

Monografia Alicji Malewskiej podejmuje wątek funkcjonowania agencji ratingowych, jako podmiotów mających silny wpływ na dynamikę wydarzeń zachodzących na rynkach finansowych, w gospodarce światowej oraz w sferze politycznej. Świadomość złożoności materii badawczej, w sensie nierozerwalnego związku wątków politologicznych oraz ekonomicznych, stanowi obiecującą zapowiedź i zachętę do lektury. (…)

Monografia jest oparta na przemyślanym fundamencie metodologicznym, stanowiącym pomost łączący nauki polityczne i ekonomię. Silną stroną książki są liczne i zarazem krytyczne odwołania do źródeł anglojęzycznych oraz fakt, że zagospodarowuje ona wciąż niszowy obszar w polskim dyskursie naukowym. Na słowa uznania zasługuje zastosowana oryginalna metoda badawcza, łącząca aspekty ilościowe i jakościowe. Tym samym Autorka świadomie i konsekwentnie buduje swój własny potencjał ekspercki oraz wzmacnia kompetencje akademickie, by w przyszłości rozwijać badania w tym obszarze.

Z recenzji dr. hab. Bartosza Michalskiego

Wstęp

Rozdział 1. Problematyka aktora we współczesnych teoriach nauk politycznych
1.1. Nowy instytucjonalizm˙
1.1.1. Agencje ratingowe w perspektywie nowego instytucjonalizmu
1.1.2. Instytucjonalizm zorientowany na aktora
1.1.3. Podejście instytucjonalne w ekonomii
1.2. Instytucje niewiększościowe w systemie międzynarodowym
1.2.1. Teoria delegacji w naukach politycznych
1.2.2. Aktor polityczny w świetle teorii mocodawca-agent
1.2.1.1. Problem asymetrii informacyjnej i pokusy nadużycia
1.2.2.2. Rozwój teorii mocodawca-agent w naukach politycznych
1.2.3. Aktor polityczny jako gatekeeper
1.3. Aktorzy polityczni w systemach sieciowych
1.3.1. Zagadnienie władzy w stosunkach międzynarodowych
1.3.2. Zmiana ośrodka władzy światowej
1.3.2.1. Aktorzy pozapaństwowi na arenie międzynarodowej
1.3.2.2. Koncepcja nowego średniowiecza w stosunkach międzynarodowych
1.3.2.3. Sieciowe teorie władzy
1.3.3. Ewolucja globalnego rynku finansowego
1.3.3.1. Globalne procesy kształtujące rynek finansowy
1.3.3.2. Procesy specyficzne dla współczesnego rynku finansowego

Rozdział 2. Powstanie, ewolucja i współczesne znaczenie agencji ratingowych
2.1. Kontekst historyczny powstania agencji ratingowych
2.2. Ocena wiarygodności kredytowej państw
2.3. "Wielka Trójka" agencji ratingowych
2.3.1. Moody‘s Investors Service
2.3.2. S&P Global Ratings
2.3.3. Fitch Ratings
2.4. Atrybuty władzy agencji ratingowych w stosunkach międzynarodowych
2.4.1. Zasięg władzy agencji ratingowych
2.4.2. Środki wywierania wpływu
2.5. Źródła legitymizacji władzy agencji ratingowych w systemie międzynarodowym
2.5.1. Zaufanie inwestorów jako źródło legitymizacji
2.5.2. Regulacje prawne jako źródło legitymizacji

Rozdział 3. Krytyka działalności agencji ratingowych i próby reform rynku
3.1. Krytyka działalności agencji ratingowych
3.2. Adekwatność procesu ratingowego
3.2.1. Wskaźniki dokładności procesu ratingowego
3.2.2. Stabilność ratingu
3.2.3. Nietrafne oceny państw
3.3. Próby reform rynku ratingu kredytowego
3.3.1. Reformy w Stanach Zjednoczonych przed globalnym kryzysem
3.3.2. Unijne regulacje dotyczące działalności agencji ratingowych przed kryzysem zadłużeniowym

Rozdział 4. Agencje ratingowe podczas kryzysu zadłużeniowego strefy euro- analiza ilościowa i jakościowa
4.1. Wskaźniki adekwatności procesu ratingowego podczas kryzysu strefy euro
4.2. Analiza bezpośredniego wpływu agencji na decyzje inwestorów
4.2.1. Wpływ zmian ratingów na rentowność obligacji krajów PIIGS w trakcie kryzysu zadłużeniowego  
4.2.1.1. Metodologia analizy zdarzeń
4.2.1.2. Empiryczne wyniki badań
4.3. Zmiany ratingów w ocenie polityków europejskich
4.3.1. Reakcje na zmiany ratingów w trakcie kryzysu greckiego
4.3.2. Aktorzy polityczni wobec zmian ratingów państw strefy euro
4.4. Proces regulacji działalności agencji ratingowych w Unii Europejskiej

Zakończenie
Bibliografia
Spis tabel
Spis wykresów i rysunków
Summary: The Political Economy of Credit Ratings

288 stron, 156x232 mm, oprawa miękka

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. 2012-2024