|
LUDWIGA WITTGENSTEINA TEORIA ODWZOROWANIA: W LOGICE MECHANICE MUZYCE I ARCHITEKTURZE
BREMER J. wydawnictwo: WAM , rok wydania 2019, wydanie Icena netto: 59.00 Twoja cena 56,05 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Ludwiga Wittgensteina teoria
odwzorowania: w logice, mechanice, muzyce i architekturze
Józef
Bremer SJ należy do wąskiego grona polskich znawców
filozofii Ludwiga Wittgensteina i związanej z nią otoczki
historycznej. Na szczególne uznanie zasługują jego
ustalenia dotyczące kontaktów Wittgensteina z polskim
uczonym Michałem Dziewickim i pobytu sławnego Austriaka w Krakowie w
czasie I wojny światowej. Recenzowana monografia jest ambitną
próbą kontynuowania tych historycznych badań i powiązania
ich z systematycznymi dociekaniami na temat zasadniczego trzonu tzw.
pierwszej filozofii Wittgensteina.
Według
Autora jednym z elementów owego trzonu jest
Wittgensteinowska teoria odwzorowania, wyłożona w Traktacie
logiczno-filozoficznym, dla zrozumienia której ważna jest
nie tylko immanentna analiza tego klasycznego tekstu filozoficznego,
lecz także biografia samego Wittgensteina. W związku z tym Autor w
każdym z rozdziałów monografii stara się pokazać
„związek jaki zachodzi pomiędzy biografią Wittgensteina a
jego zajmowaniem się filozofią, muzyką, techniką i
architekturą”. […]
Książka
jest oryginalną próbą pokazania wybranych wątków
filozofii Ludwiga Wittgensteina na tle biograficznym, a w
szczególności w kontekście jego edukacji w zakresie nauk
technicznych oraz zainteresowań muzycznych i architektonicznych.
Prof.
dr hab. Tadeusz Szubka
Wstęp
7
I. Traktariańska
teoria odwzorowania 13
1. Forma odwzorowania 16
2. Forma logiczna 19
3. Rodzaje zdań 22
4. Zdanie a myśl 26
5. Filozofia – rozjaśnianie myśli 28
6. Podsumowanie 31
II. Odwzorowanie
w TECHNICE 35
1. Dom rodzinny 39
2. Szkoła techniczna w Linzu 41
3. I wojna światowa i okres powojenny 42
3.1. Berlin-Charlottenburg 45
3.2. Dwie koncepcje odwzorowania – teoretyk Franz Reuleaux
versus praktyk Alois Riedler 49
3.3. Manchester 55
4. Odwzorowania w budowie maszyn 58
4.1. Geometria wykreślna 59
4.2. Rysunek techniczny 62
4.3. Modele maszyn 66
4.4. Funkcjonowanie maszyny a funkcjonowanie języka 69
4.5. Krytyczne zafascynowanie techniką 75
5. Podsumowanie 77
III. Rodzaje
odwzorowania w muzyce 81
1. Muzykalna rodzina i przyjaciele 84
2. Wielcy kompozytorzy w oczach Ludwiga Wittgensteina 91
3. Znaczenie muzyki w filozofii „wczesnego” i
„późnego” Wittgensteina 97
3.1. Traktat – odwzorowanie: partytura, gramofon, wykonanie
100
3.2. „Późny” Wittgenstein 104
4. Znaczenie filozofii „późnego”
Wittgensteina dla analiz utworów muzycznych 106
5. Rozumienie muzyki a rozumienie zdania 111
5.1. Rozumienie muzyki 112
5.2. Ślepota na aspekty versus brak słuchu muzycznego 117
5.3. Gesty jako opis 125
6. Uwagi końcowe 132
IV. Logiczność
architektury a jej cielesne doświadczenie
139
1. Zlecenie budowy domu – Wittgenstein po I wojnie światowej
146
2. Logiczno-techniczna dokładność budowy 151
3. Dom i jego funkcjonalność 157
4. Traktariańskie idee a ich architektoniczne urzeczywistnienie 160
4.1. Dom – dwie geometrie przestrzeni: spostrzeganie jako
działanie 162
4.2. Prostota formy życia 168
4.3. Znaczenie: obraz versus użycie 171
4.4. Język jako obraz – język jako gra 176
5. Podsumowanie 182
Zakończenie 187
Bibliografia 193
Indeks osób 205
Summary 211
216
stron, 156x232 mm, oprawa twarda
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|