ksiegarnia-fachowa.pl
wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   1 egz. / 59.00 56,05   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki

LUDWIGA WITTGENSTEINA TEORIA ODWZOROWANIA: W LOGICE MECHANICE MUZYCE I ARCHITEKTURZE


BREMER J.

wydawnictwo: WAM , rok wydania 2019, wydanie I

cena netto: 59.00 Twoja cena  56,05 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

Ludwiga Wittgensteina teoria odwzorowania: w logice, mechanice, muzyce i architekturze


Józef Bremer SJ należy do wąskiego grona polskich znawców filozofii Ludwiga Wittgensteina i związanej z nią otoczki historycznej.  Na szczególne uznanie zasługują jego ustalenia dotyczące kontaktów Wittgensteina z polskim uczonym Michałem Dziewickim i pobytu sławnego Austriaka w Krakowie w czasie I wojny światowej. Recenzowana monografia jest ambitną próbą kontynuowania tych historycznych badań i powiązania ich z systematycznymi dociekaniami na temat zasadniczego trzonu tzw. pierwszej filozofii Wittgensteina.

Według Autora jednym z elementów owego trzonu jest Wittgensteinowska teoria odwzorowania, wyłożona w Traktacie logiczno-filozoficznym, dla zrozumienia której ważna jest nie tylko immanentna analiza tego klasycznego tekstu filozoficznego, lecz także biografia samego Wittgensteina. W związku z tym Autor w każdym z rozdziałów monografii stara się pokazać „związek jaki zachodzi pomiędzy biografią Wittgensteina a jego zajmowaniem się filozofią, muzyką, techniką i architekturą”. […]

Książka jest oryginalną próbą pokazania wybranych wątków filozofii Ludwiga Wittgensteina na tle biograficznym, a w szczególności w kontekście jego edukacji w zakresie nauk technicznych oraz zainteresowań muzycznych i architektonicznych.

Prof. dr hab. Tadeusz Szubka

Wstęp 7
I. Traktariańska teoria odwzorowania 13
1. Forma odwzorowania 16
2. Forma logiczna 19
3. Rodzaje zdań 22
4. Zdanie a myśl 26
5. Filozofia – rozjaśnianie myśli 28
6. Podsumowanie 31

II. Odwzorowanie w TECHNICE 35
1. Dom rodzinny 39
2. Szkoła techniczna w Linzu 41
3. I wojna światowa i okres powojenny 42
3.1. Berlin-Charlottenburg 45
3.2. Dwie koncepcje odwzorowania – teoretyk Franz Reuleaux versus praktyk Alois Riedler 49
3.3. Manchester 55
4. Odwzorowania w budowie maszyn 58
4.1. Geometria wykreślna 59
4.2. Rysunek techniczny 62
4.3. Modele maszyn 66
4.4. Funkcjonowanie maszyny a funkcjonowanie języka 69
4.5. Krytyczne zafascynowanie techniką 75
5. Podsumowanie 77

III. Rodzaje odwzorowania w muzyce 81
1. Muzykalna rodzina i przyjaciele 84
2. Wielcy kompozytorzy w oczach Ludwiga Wittgensteina 91
3. Znaczenie muzyki w filozofii „wczesnego” i „późnego” Wittgensteina 97
3.1. Traktat – odwzorowanie: partytura, gramofon, wykonanie 100
3.2. „Późny” Wittgenstein 104
4. Znaczenie filozofii „późnego” Wittgensteina dla analiz utworów muzycznych 106
5. Rozumienie muzyki a rozumienie zdania 111
5.1. Rozumienie muzyki 112
5.2. Ślepota na aspekty versus brak słuchu muzycznego 117
5.3. Gesty jako opis 125
6. Uwagi końcowe 132

IV. Logiczność architektury a jej cielesne doświadczenie 139
1. Zlecenie budowy domu – Wittgenstein po I wojnie światowej 146
2. Logiczno-techniczna dokładność budowy 151
3. Dom i jego funkcjonalność 157
4. Traktariańskie idee a ich architektoniczne urzeczywistnienie 160
4.1. Dom – dwie geometrie przestrzeni: spostrzeganie jako działanie 162
4.2. Prostota formy życia 168
4.3. Znaczenie: obraz versus użycie 171
4.4. Język jako obraz – język jako gra 176
5. Podsumowanie 182

Zakończenie 187
Bibliografia 193
Indeks osób 205
Summary 211

216 stron, 156x232 mm, oprawa twarda

Księgarnia nie działa. Nie odpowiadamy na pytania i nie realizujemy zamówien. Do odwolania !.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. 2012-2025