ksiegarnia-fachowa.pl
wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   1 egz. / 59.00 56,05   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki

LUDWIGA WITTGENSTEINA TEORIA ODWZOROWANIA: W LOGICE MECHANICE MUZYCE I ARCHITEKTURZE


BREMER J.

wydawnictwo: WAM , rok wydania 2019, wydanie I

cena netto: 59.00 Twoja cena  56,05 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

Ludwiga Wittgensteina teoria odwzorowania: w logice, mechanice, muzyce i architekturze


Józef Bremer SJ należy do wąskiego grona polskich znawców filozofii Ludwiga Wittgensteina i związanej z nią otoczki historycznej.  Na szczególne uznanie zasługują jego ustalenia dotyczące kontaktów Wittgensteina z polskim uczonym Michałem Dziewickim i pobytu sławnego Austriaka w Krakowie w czasie I wojny światowej. Recenzowana monografia jest ambitną próbą kontynuowania tych historycznych badań i powiązania ich z systematycznymi dociekaniami na temat zasadniczego trzonu tzw. pierwszej filozofii Wittgensteina.

Według Autora jednym z elementów owego trzonu jest Wittgensteinowska teoria odwzorowania, wyłożona w Traktacie logiczno-filozoficznym, dla zrozumienia której ważna jest nie tylko immanentna analiza tego klasycznego tekstu filozoficznego, lecz także biografia samego Wittgensteina. W związku z tym Autor w każdym z rozdziałów monografii stara się pokazać „związek jaki zachodzi pomiędzy biografią Wittgensteina a jego zajmowaniem się filozofią, muzyką, techniką i architekturą”. […]

Książka jest oryginalną próbą pokazania wybranych wątków filozofii Ludwiga Wittgensteina na tle biograficznym, a w szczególności w kontekście jego edukacji w zakresie nauk technicznych oraz zainteresowań muzycznych i architektonicznych.

Prof. dr hab. Tadeusz Szubka

Wstęp 7
I. Traktariańska teoria odwzorowania 13
1. Forma odwzorowania 16
2. Forma logiczna 19
3. Rodzaje zdań 22
4. Zdanie a myśl 26
5. Filozofia – rozjaśnianie myśli 28
6. Podsumowanie 31

II. Odwzorowanie w TECHNICE 35
1. Dom rodzinny 39
2. Szkoła techniczna w Linzu 41
3. I wojna światowa i okres powojenny 42
3.1. Berlin-Charlottenburg 45
3.2. Dwie koncepcje odwzorowania – teoretyk Franz Reuleaux versus praktyk Alois Riedler 49
3.3. Manchester 55
4. Odwzorowania w budowie maszyn 58
4.1. Geometria wykreślna 59
4.2. Rysunek techniczny 62
4.3. Modele maszyn 66
4.4. Funkcjonowanie maszyny a funkcjonowanie języka 69
4.5. Krytyczne zafascynowanie techniką 75
5. Podsumowanie 77

III. Rodzaje odwzorowania w muzyce 81
1. Muzykalna rodzina i przyjaciele 84
2. Wielcy kompozytorzy w oczach Ludwiga Wittgensteina 91
3. Znaczenie muzyki w filozofii „wczesnego” i „późnego” Wittgensteina 97
3.1. Traktat – odwzorowanie: partytura, gramofon, wykonanie 100
3.2. „Późny” Wittgenstein 104
4. Znaczenie filozofii „późnego” Wittgensteina dla analiz utworów muzycznych 106
5. Rozumienie muzyki a rozumienie zdania 111
5.1. Rozumienie muzyki 112
5.2. Ślepota na aspekty versus brak słuchu muzycznego 117
5.3. Gesty jako opis 125
6. Uwagi końcowe 132

IV. Logiczność architektury a jej cielesne doświadczenie 139
1. Zlecenie budowy domu – Wittgenstein po I wojnie światowej 146
2. Logiczno-techniczna dokładność budowy 151
3. Dom i jego funkcjonalność 157
4. Traktariańskie idee a ich architektoniczne urzeczywistnienie 160
4.1. Dom – dwie geometrie przestrzeni: spostrzeganie jako działanie 162
4.2. Prostota formy życia 168
4.3. Znaczenie: obraz versus użycie 171
4.4. Język jako obraz – język jako gra 176
5. Podsumowanie 182

Zakończenie 187
Bibliografia 193
Indeks osób 205
Summary 211

216 stron, 156x232 mm, oprawa twarda

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. 2012-2024