|

LUDWIGA WITTGENSTEINA TEORIA ODWZOROWANIA: W LOGICE MECHANICE MUZYCE I ARCHITEKTURZE
BREMER J. wydawnictwo: WAM , rok wydania 2019, wydanie Icena netto: 59.00 Twoja cena 56,05 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Ludwiga Wittgensteina teoria
odwzorowania: w logice, mechanice, muzyce i architekturze
Józef
Bremer SJ należy do wąskiego grona polskich znawców
filozofii Ludwiga Wittgensteina i związanej z nią otoczki
historycznej. Na szczególne uznanie zasługują jego
ustalenia dotyczące kontaktów Wittgensteina z polskim
uczonym Michałem Dziewickim i pobytu sławnego Austriaka w Krakowie w
czasie I wojny światowej. Recenzowana monografia jest ambitną
próbą kontynuowania tych historycznych badań i powiązania
ich z systematycznymi dociekaniami na temat zasadniczego trzonu tzw.
pierwszej filozofii Wittgensteina.
Według
Autora jednym z elementów owego trzonu jest
Wittgensteinowska teoria odwzorowania, wyłożona w Traktacie
logiczno-filozoficznym, dla zrozumienia której ważna jest
nie tylko immanentna analiza tego klasycznego tekstu filozoficznego,
lecz także biografia samego Wittgensteina. W związku z tym Autor w
każdym z rozdziałów monografii stara się pokazać
„związek jaki zachodzi pomiędzy biografią Wittgensteina a
jego zajmowaniem się filozofią, muzyką, techniką i
architekturą”. […]
Książka
jest oryginalną próbą pokazania wybranych wątków
filozofii Ludwiga Wittgensteina na tle biograficznym, a w
szczególności w kontekście jego edukacji w zakresie nauk
technicznych oraz zainteresowań muzycznych i architektonicznych.
Prof.
dr hab. Tadeusz Szubka
Wstęp
7
I. Traktariańska
teoria odwzorowania 13
1. Forma odwzorowania 16
2. Forma logiczna 19
3. Rodzaje zdań 22
4. Zdanie a myśl 26
5. Filozofia – rozjaśnianie myśli 28
6. Podsumowanie 31
II. Odwzorowanie
w TECHNICE 35
1. Dom rodzinny 39
2. Szkoła techniczna w Linzu 41
3. I wojna światowa i okres powojenny 42
3.1. Berlin-Charlottenburg 45
3.2. Dwie koncepcje odwzorowania – teoretyk Franz Reuleaux
versus praktyk Alois Riedler 49
3.3. Manchester 55
4. Odwzorowania w budowie maszyn 58
4.1. Geometria wykreślna 59
4.2. Rysunek techniczny 62
4.3. Modele maszyn 66
4.4. Funkcjonowanie maszyny a funkcjonowanie języka 69
4.5. Krytyczne zafascynowanie techniką 75
5. Podsumowanie 77
III. Rodzaje
odwzorowania w muzyce 81
1. Muzykalna rodzina i przyjaciele 84
2. Wielcy kompozytorzy w oczach Ludwiga Wittgensteina 91
3. Znaczenie muzyki w filozofii „wczesnego” i
„późnego” Wittgensteina 97
3.1. Traktat – odwzorowanie: partytura, gramofon, wykonanie
100
3.2. „Późny” Wittgenstein 104
4. Znaczenie filozofii „późnego”
Wittgensteina dla analiz utworów muzycznych 106
5. Rozumienie muzyki a rozumienie zdania 111
5.1. Rozumienie muzyki 112
5.2. Ślepota na aspekty versus brak słuchu muzycznego 117
5.3. Gesty jako opis 125
6. Uwagi końcowe 132
IV. Logiczność
architektury a jej cielesne doświadczenie
139
1. Zlecenie budowy domu – Wittgenstein po I wojnie światowej
146
2. Logiczno-techniczna dokładność budowy 151
3. Dom i jego funkcjonalność 157
4. Traktariańskie idee a ich architektoniczne urzeczywistnienie 160
4.1. Dom – dwie geometrie przestrzeni: spostrzeganie jako
działanie 162
4.2. Prostota formy życia 168
4.3. Znaczenie: obraz versus użycie 171
4.4. Język jako obraz – język jako gra 176
5. Podsumowanie 182
Zakończenie 187
Bibliografia 193
Indeks osób 205
Summary 211
216
stron, 156x232 mm, oprawa twarda
Księgarnia nie działa. Nie odpowiadamy na pytania i nie realizujemy zamówien. Do odwolania !.
|