ksiegarnia-fachowa.pl
wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   1 egz. / 29.00 27,55   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki

WPROWADZENIE DO TEORII POZNANIA


KELLER A.

wydawnictwo: WAM , rok wydania 2010, wydanie I

cena netto: 29.00 Twoja cena  27,55 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

Wprowadzenie do teorii poznania


Martin Heidegger uważał, że w każdym pytaniu można wyróżnić trzy elementy - "to, o co pytanie pyta", "to, czego dotyczy" oraz "to, o co się dopytuje". Nawiązując do tej myśli, Albert Keller poszukuje odpowiedzi na główne pytania teorii poznania:

1.Czym jest teoria poznania?
2.Dlaczego i w jakim celu się ją uprawia?
3.Jak, to znaczy jaką metodą, jakimi środkami i w jakich etapach należy ją rozwijać?

Keller omawia też szeroko pojęcie prawdy, między innymi teorie prawdy, możliwość bezzałożeniowego poznania prawdy, pewność bez poznania prawdziwości.

A. PROBLEMATYKA TEORII POZNANIA 9

 I. Stawianie pytania 9
 1. To, o co pytanie pyta (das Gefragte) 10
 2. To, o co pytanie się dopytuje (das Erfragte) 12
 3. To, czego pytanie dotyczy (das Befragte) 12
 4. Sensowne sformułowanie pytania a pytania pozorne 13
 5. Punkt wyjścia pytania 15
 6. Motywacja do pytania o coś 17

 II. Pytanie „Czym jest?” 20
 1. Pytanie o postaci „Czym jest a?” 20
 2. Znaczenie słów 22
 3. Mówienie w języku – mówienie o języku 24
 4. Definicja i wprowadzenie słowa 26
 5. Pytanie o istotę 30
 6. Analityczne – syntetyczne 33

 III. Czym jest teoria poznania? 35
 1. Czym jest poznanie? 35
 2. Czym jest nauka? 36
 3. Czym jest filozofia? 40
 4. Bliższe określenie teorii poznania 43
 5. Teoria poznania a krytyka poznania 47

 IV. Po co teoria poznania? 50
 1. Pytanie o „po co”. Cel 50
 a) Cel w sensie Ziel i cel w sensie Zweck.  Punkt kierunkowy. Koniec, kres 50
 b) Powinność. Sens. Norma 51
 c) O co pyta „po co”? 53
 2. Cel teorii poznania 54
 3. Cel człowieka 59
 4. Dlaczego uprawiamy teorię poznania? 64

 V. Jak uprawiać teorię poznania? 68
 1. Metody zależą od celu. Dedukcja i redukcja 68
 2. Historia filozofii a postęp w teorii poznania 70
 3. Starożytny sceptycyzm i powstrzymywanie się  od wydawania sądów 72
 4. Filozofia średniowiecza i metoda sic et non 75
 5. KARTEZJUSZA metodyczne ogólne wątpienie.  Filozofia eksperymentalna 77
6. Idol. Odzwierciedlenie a ideologia 78
 7. KANT, przesądy, metoda transcendentalna 81
 8. Filozofia współczesna o przyjmowaniu założeń i o krytyce 83
 a) Filozofia hermeneutyczna i koło hermeneutyczne 83
 b) Filozofia języka potocznego, niemożność wyjścia  poza język, „sposób życia” 85
 c) Racjonalizm krytyczny a krytyka 87
 d) Teoria krytyczna i fałsz jako norma negatywna 91
 e) Fenomenologia HUSSERLA i metoda ujmowania  w nawias jako „nieprzyjmowanie na próbę, że” 94

B. TEORIOPOZNAWCZE ODPOWIEDZI 97

 I. Pojęcie prawdy 97
 1. Teorie prawdy 97
 a) Teoria adekwatności 97
 b) Teorie prawdy zorientowane na analizę języka 99
 c) Teoria koherencji 101
 d) Pragmatyczna teoria prawdy a teoria konsensu 101
 2. Określenie wyrażeń „prawdziwy” i „prawda” 103
 a) Czy istnieje prawdziwa teoria prawdy? 103
 b) Nośnik predykatu „prawdziwy” 104
 c) Prowizoryczne określenie kryterium prawdy 106
 d) Zarzuty przeciw temu określeniu 107
 e) Intencjonalność a rzeczywistość 110
 f) Prawda jako spełniona intencja wypowiedzi orzekającej 112

 II. Umożliwienie bezzałożeniowego poznania prawdy 117
 1. Zarzuty przeciw bezzałożeniowości 117
 2. Różnica między przedzałożeniami i uwarunkowaniami 120
 3. „Niesprawdzony instrument sprawdzania” 123
 4. Zawężenie postulowanej bezzałożeniowości 124
 5. Wzięcie w nawias wszystkiego, co się nie przedstawia 125
 6. Co pozostaje jako to, co się przedstawia? 129
 7. Zastany język 131

 III. Poznanie prawdy 133
 1. Prawda twierdzenia o faktach 133
 2. Związki treściowe (Washeitszusammenhänge) 135
 3. Poznanie metafizyczne 137
 4. Zasada niesprzeczności 141
 5. Percepcja zmysłowa i spostrzeżenie wewnętrzne  oraz ich granice 145

IV. Pewność bez poznania prawdziwości 148
 1. Usprawiedliwienie twierdzeń jako działań 148
 2. Pewność. Pozór. Błąd 151
 3. Uczenie się 153
 4. Wiedza. Indukcja. Krytyka doświadczenia 155

C. NIEZAMYKAJĄCE UWAGI KOŃCOWE 160

 I. Ogólna i szczególna teoria poznania 160

 II. Obraz człowieka tej ogólnej teorii poznania 162
 1. Między dogmatyzmem i sceptycyzmem 162
 2. Zdolność do prawdy a godność człowieka 163

WYKAZ WYKORZYSTANEJ LITERATURY 165
INDEKS RZECZOWY 175
INDEKS OSÓB 181

184 strony, Format: 15.4x23.1cm, oprawa miękka

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. 2012-2024