|

WZORY PRZYSZŁOŚCI OSOBISTEJ I ZAWODOWEJ MŁODZIEŻY LICEALNEJ
SMYŁA J. wydawnictwo: IMPULS , rok wydania 2022, wydanie Icena netto: 110.00 Twoja cena 104,50 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Wzory przyszłości osobistej i
zawodowej młodzieży licealnej
Oddana
w ręce czytelników książka pt. Wzory przyszłości osobistej i
zawodowej młodzieży licealnej. Między tradycją a ponowoczesnością jest
efektem moich wieloletnich zainteresowań badawczych problematyką
funkcjonowania młodych ludzi w zmieniającym się świecie. Dotąd
koncentrowałam się na funkcjonowaniu społecznym, rodzinnym i zawodowym
młodych kobiet. Tym razem swoją uwagę zwróciłam w kierunku
współczesnej młodzieży, zarówno dziewcząt, jak i
chłopców w wieku licealnym, stanowiących znaczną część
społeczeństwa, która znajduje się na etapie wkraczania w
długoletnią aktywność w życiu społecznym i zawodowym. W niedalekiej
przyszłości to właśnie dzisiejsza młodzież zdecyduje, jak będzie
wyglądał kształt życia społeczno-kulturowego oraz otaczający nas świat.
Dlatego szczególnie ważne jest poznanie kreowanych przez nią
wzorów przyszłości zarówno osobistej, jak i
zawodowej. Oczywiście nie bez powodu w swoich analizach
szczególnie mocno akcentuję ich kontekst społeczno-kulturowy
i zmienność w toku dziejów.
W
niniejszej monografii podejmuję próbę ukazania złożoności
problematyki wzorów przyszłości młodzieży oraz
czynników różnicujących je. Przedstawiam w niej
wyniki badań przeprowadzonych w tym obszarze, ukazane na tle
teoretycznych analiz.
Wstęp
Rozdział 1
Podstawy
badań nad przyszłością
młodzieży
1.1. Dyskursy w badaniach
młodzieży
1.2. Młodość jako kategoria rozwojowa i
społeczna
1.3. W kręgu pojęć związanych z
przyszłością
młodzieży
1.4. Podmiotowy kontekst projektowania
przyszłości w okresie
adolescencji
Rozdział 2
Młodzież
w zmieniającym się świecie – od tradycji do
ponowoczesności
2.1. Przemiany współczesnego
świata
2.2. Człowiek w
ponowoczesności
2.3. Pokolenia młodzieży dawniej i
dziś
2.4. Wokół problematyki
tożsamości
młodzieży
Rozdział 3
Społeczno-kulturowy
kontekst konstruowania wzorów przyszłości
młodzieży
3.1. Przestrzeń społeczna a projektowanie
przyszłości
3.2. Wartości jako podstawa planowania
przyszłości
3.3. Rodzina jako środowisko kreowania
przyszłości
3.4. Pedagogiczne aspekty projektowania
przyszłości
3.5. Medialne wzorce konstruowania
przyszłości
Rozdział 4
Założenia
metodologiczne badań
własnych
4.1. Przedmiot i cele
badań
4.2. Problematyka
badawcza
4.3. Zmienne i
wskaźniki
4.4. Metody, techniki i narzędzia
badawcze
4.5. Charakterystyka terenu badań i
badanej
próby
4.6. Organizacja badań i
sposób opracowania materiału
empirycznego
Rozdział 5
Wzory
przyszłości badanej
młodzieży
5.1. Charakterystyka wzorów
przyszłości osobistej i zawodowej badanych
5.2. Wzory przyszłości dziewcząt i
chłopców
5.3. Specyfika środowiskowa
wzorów przyszłości
młodzieży
5.4. Typy wzorów przyszłości
preferowanych przez
młodzież
Rozdział 6
Młodzież
o sobie i świecie w kontekście wyobrażonej
przyszłości
6.1. Wartości a wzory przyszłości
młodzieży
6.2. Perspektywy ocen wzorów
przyszłości młodzieży
6.3. Czynniki zależne i niezależne od
jednostki – wpływające na realizację wzorów
przyszłości
6.4. Społeczno-pedagogiczne uwarunkowania
wzorów
przyszłości
Rozdział 7
Nastawienie
młodzieży intra-, interpersonalne oraz wobec własnego życia i świata a
jej wzory przyszłości
7.1. Samoocena młodzieży a jej wzory
przyszłości
7.2. Funkcjonowanie interpersonalne
młodzieży a jej wzory przyszłości
7.3. Obraz świata a wzory przyszłości
młodzieży
7.4. Obraz życia a wzory przyszłości
młodzieży
Wnioski i implikacje dla
praktyki
Bibliografia
Spis tabel
Spis wykresów
Spis
schematów
Spis
rysunków
Aneks
476
stron, B5, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|