| 
  
 OCENA ROZWOJU INTELEKTUALNEGO DZIECI Z WYBRANYMI ZABURZENIAMI NEUROROZWOJOWYMI PODRĘCZNIK DLA STUDENTÓW I PRAKTYKÓW
 KOSTKA-SZYMAŃSKA M. KRASOWICZ-KUPIS G.  wydawnictwo: UMCS , rok wydania 2022, wydanie Icena netto: 37.29  Twoja cena  35,43 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Ocena rozwoju intelektualnego
dzieci z wybranymi zaburzeniami neurorozwojowymi 
Podręcznik
dla studentów i praktyków
 W
niniejszej monografii omówiono cztery testy –
WISC, Leiter, IDS i Stanford-Binet – dostępne polskim
psychologom i stosowane przez nich przy badaniu dzieci z zaburzeniami
neurorozwojowymi: niepełnosprawnością intelektualną, autyzmem,
zaburzeniami uczenia się (głównie dysleksją), ADHD oraz
zaburzeniami mowy i komunikacji. 
 
Praca zawiera wiele ważnych treści przydatnych dla praktyków
i przygotowujących się do praktyki studentów.
Szczególnie cenne są znajdujące się tu informacje dotyczące
właściwości funkcjonowania poznawczego dzieci z różnymi
zaburzeniami i trudności, jakie może napotkać diagnosta
przeprowadzający z tymi dziećmi badania testowe. 
 
Z
recenzji prof. dr hab. Anny Matczak 
 Wstęp 
7 
 
1. Charakterystyka
wybranych narzędzi do oceny rozwoju intelektualnego.
11 
1.1. Skale Inteligencji Wechslera dla dzieci 12 
1.1.1. Skala Inteligencji Wechslera dla Dzieci – wydanie
piąte (WISC-V) 12 
1.1.2. Inne testy Wechslera przeznaczone dla dzieci i młodzieży. 16 
1.2. Skale Inteligencji Stanford-Binet – edycja piąta (SB5).
17 
1.3. Międzynarodowa Wykonaniowa Skala Leitera – wydanie
trzecie (Leiter-3). 19 
1.4. Skale Inteligencji i Rozwoju IDS 21 
1.4.1. Skale Inteligencji i Rozwoju dla Dzieci w Wieku 5–10
lat IDS 22 
1.4.2. Skale Inteligencji i Rozwoju dla Dzieci w Wieku Przedszkolnym
IDS-P 23 
1.4.3. Skale Inteligencji i Rozwoju dla Dzieci i Młodzieży IDS-2. 25 
 
2. Niepełnosprawność
intelektualna 29 
2.1. Niepełnosprawność intelektualna w międzynarodowych klasyfikacjach
medycznych 29 
2.2. Funkcjonowanie poznawcze dzieci z niepełnosprawnością
intelektualną w stopniu lekkim 33 
2.3. Diagnoza różnicowa niepełnosprawności intelektualnej u
dzieci z wykorzystaniem skal inteligencji 36 
2.3.1. Skale Inteligencji Wechslera dla dzieci. 37 
2.3.1.1. Skala Inteligencji Wechslera dla Dzieci – wydanie
piąte (WISC-V). 41 
2.3.2. Międzynarodowa Wykonaniowa Skala Leitera – wydanie
trzecie (Leiter-3). 46 
2.3.3. Skale Inteligencji i Rozwoju dla Dzieci i Młodzieży IDS-2 46 
2.3.4. Skale Inteligencji i Rozwoju dla Dzieci w Wieku Przedszkolnym
IDS-P 48 
2.4. Problemy badania diagnostycznego dzieci z niepełnosprawnością
intelektualną w stopniu lekkim. 49 
2.5. Podsumowanie. 51 
 
3. Zaburzenie
ze spektrum autyzmu (ASD) 53 
3.1. ASD – terminologia, kryteria diagnostyczne. 53 
3.2. Funkcjonowanie intelektualne dzieci z zaburzeniem ze spektrum
autyzmu. 57 
3.2.1. Funkcje wykonawcze u dzieci z ASD. 63 
3.3. Diagnoza rozwoju intelektualnego dzieci z ASD z wykorzystaniem
Skal Inteligencji Dawida Wechslera. 65 
3.3.1. Skala Inteligencji Wechslera dla Dzieci – wydanie
piąte (WISC-V) 68 
3.4. Skale Inteligencji Stanford-Binet – edycja piąta (SB5).
74 
3.5. Międzynarodowa Wykonaniowa Skala Leitera – wydanie
trzecie (Leiter-3). 75 
3.6. Skale Inteligencji i Rozwoju IDS oraz IDS-2. 76 
3.7. Problemy badania diagnostycznego dzieci z ASD. 78 
3.8. Podsumowanie. 81 
 
4.
Dysleksja i zaburzenie uczenia się
83 
4.1. Zaburzenie uczenia się w międzynarodowych klasyfikacjach
medycznych. 84 
4.2. Znaczenie miary inteligencji ogólnej IQ w diagnozie
dysleksji i zaburzenia uczenia się. 88 
4.3. Wykorzystanie Skal Inteligencji Dawida Wechslera w diagnozie
dysleksji 91 
4.3.1. Ilorazy inteligencji i wskaźniki złożone 91 
4.3.2. Analiza profilu wyników poszczególnych
testów skal Dawida Wechslera 99 
4.3.3. Konfiguracje wskaźników złożonych 104 
4.4. Skale Inteligencji i Rozwoju IDS i IDS-2 110 
4.4.1. Skale Inteligencji i Rozwoju dla Dzieci w wieku 5–10
lat IDS. 110 
4.4.2. Skale Inteligencji i Rozwoju dla Dzieci i Młodzieży IDS-2. 112 
4.5. Problemy badania diagnostycznego dzieci z zaburzeniem uczenia się
113 
4.6. Podsumowanie. 116 
 
5. Zaburzenia
rozwoju mowy i komunikacji.
117 
5.1. Problemy terminologiczne 118 
5.2. DLD w międzynarodowych klasyfikacjach. 121 
5.3. Rola IQ w diagnozie różnicowej DLD 124 
5.4. Wykorzystanie testów inteligencji w badaniu dzieci z
zaburzeniem językowym DLD 126 
5.4.1. Skala Inteligencji Wechslera dla Dzieci – wydanie
piąte (WISC-V) 127 
5.4.2. Skale Inteligencji Stanford-Binet – edycja piąta (SB5)
128 
5.4.3. Skale Inteligencji i Rozwoju dla Dzieci w Wieku Przedszkolnym
IDS-P 129 
5.4.4. Wykorzystanie Skali Leiter-3 w badaniu dzieci z zaburzeniem
językowym 134 
5.5. Problemy badania diagnostycznego dzieci z zaburzeniem językowym.
135 
5.6. Podsumowanie. 139 
 
6.
Zespół nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi
(ADHD). 141 
6.1. ADHD w międzynarodowych klasyfikacjach 141 
6.2. Funkcjonowanie intelektualne dzieci z ADHD – zespołem
nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi 147 
6.3. Diagnoza rozwoju intelektualnego dzieci z ADHD z wykorzystaniem
skal inteligencji 150 
6.3.1. Skale Inteligencji Wechslera dla Dzieci 151 
6.3.1.1. Skala Inteligencji Wechslera dla Dzieci – wydanie
piąte (WISC-V). 153 
6.3.2. Międzynarodowa Wykonaniowa Skala Leitera – wydanie
trzecie (Leiter-3). 156 
6.3.3. Skale Inteligencji i Rozwoju IDS oraz IDS-2 157 
6.4. Problemy badania diagnostycznego dzieci z nadpobudliwością
psychoruchową z deficytem uwagi (ADHD). 158 
6.5. Podsumowanie. 161 
 
Zakończenie 163 
Bibliografia 165 
 178
stron, B5, oprawa miękka
Księgarnia nie działa. Nie odpowiadamy na pytania i nie realizujemy zamówien. Do odwolania !. 
  
 |