|
OCENA ROZWOJU INTELEKTUALNEGO DZIECI Z WYBRANYMI ZABURZENIAMI NEUROROZWOJOWYMI PODRĘCZNIK DLA STUDENTÓW I PRAKTYKÓW
KOSTKA-SZYMAŃSKA M. KRASOWICZ-KUPIS G. wydawnictwo: UMCS , rok wydania 2022, wydanie Icena netto: 37.29 Twoja cena 35,43 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Ocena rozwoju intelektualnego
dzieci z wybranymi zaburzeniami neurorozwojowymi
Podręcznik
dla studentów i praktyków
W
niniejszej monografii omówiono cztery testy –
WISC, Leiter, IDS i Stanford-Binet – dostępne polskim
psychologom i stosowane przez nich przy badaniu dzieci z zaburzeniami
neurorozwojowymi: niepełnosprawnością intelektualną, autyzmem,
zaburzeniami uczenia się (głównie dysleksją), ADHD oraz
zaburzeniami mowy i komunikacji.
Praca zawiera wiele ważnych treści przydatnych dla praktyków
i przygotowujących się do praktyki studentów.
Szczególnie cenne są znajdujące się tu informacje dotyczące
właściwości funkcjonowania poznawczego dzieci z różnymi
zaburzeniami i trudności, jakie może napotkać diagnosta
przeprowadzający z tymi dziećmi badania testowe.
Z
recenzji prof. dr hab. Anny Matczak
Wstęp
7
1. Charakterystyka
wybranych narzędzi do oceny rozwoju intelektualnego.
11
1.1. Skale Inteligencji Wechslera dla dzieci 12
1.1.1. Skala Inteligencji Wechslera dla Dzieci – wydanie
piąte (WISC-V) 12
1.1.2. Inne testy Wechslera przeznaczone dla dzieci i młodzieży. 16
1.2. Skale Inteligencji Stanford-Binet – edycja piąta (SB5).
17
1.3. Międzynarodowa Wykonaniowa Skala Leitera – wydanie
trzecie (Leiter-3). 19
1.4. Skale Inteligencji i Rozwoju IDS 21
1.4.1. Skale Inteligencji i Rozwoju dla Dzieci w Wieku 5–10
lat IDS 22
1.4.2. Skale Inteligencji i Rozwoju dla Dzieci w Wieku Przedszkolnym
IDS-P 23
1.4.3. Skale Inteligencji i Rozwoju dla Dzieci i Młodzieży IDS-2. 25
2. Niepełnosprawność
intelektualna 29
2.1. Niepełnosprawność intelektualna w międzynarodowych klasyfikacjach
medycznych 29
2.2. Funkcjonowanie poznawcze dzieci z niepełnosprawnością
intelektualną w stopniu lekkim 33
2.3. Diagnoza różnicowa niepełnosprawności intelektualnej u
dzieci z wykorzystaniem skal inteligencji 36
2.3.1. Skale Inteligencji Wechslera dla dzieci. 37
2.3.1.1. Skala Inteligencji Wechslera dla Dzieci – wydanie
piąte (WISC-V). 41
2.3.2. Międzynarodowa Wykonaniowa Skala Leitera – wydanie
trzecie (Leiter-3). 46
2.3.3. Skale Inteligencji i Rozwoju dla Dzieci i Młodzieży IDS-2 46
2.3.4. Skale Inteligencji i Rozwoju dla Dzieci w Wieku Przedszkolnym
IDS-P 48
2.4. Problemy badania diagnostycznego dzieci z niepełnosprawnością
intelektualną w stopniu lekkim. 49
2.5. Podsumowanie. 51
3. Zaburzenie
ze spektrum autyzmu (ASD) 53
3.1. ASD – terminologia, kryteria diagnostyczne. 53
3.2. Funkcjonowanie intelektualne dzieci z zaburzeniem ze spektrum
autyzmu. 57
3.2.1. Funkcje wykonawcze u dzieci z ASD. 63
3.3. Diagnoza rozwoju intelektualnego dzieci z ASD z wykorzystaniem
Skal Inteligencji Dawida Wechslera. 65
3.3.1. Skala Inteligencji Wechslera dla Dzieci – wydanie
piąte (WISC-V) 68
3.4. Skale Inteligencji Stanford-Binet – edycja piąta (SB5).
74
3.5. Międzynarodowa Wykonaniowa Skala Leitera – wydanie
trzecie (Leiter-3). 75
3.6. Skale Inteligencji i Rozwoju IDS oraz IDS-2. 76
3.7. Problemy badania diagnostycznego dzieci z ASD. 78
3.8. Podsumowanie. 81
4.
Dysleksja i zaburzenie uczenia się
83
4.1. Zaburzenie uczenia się w międzynarodowych klasyfikacjach
medycznych. 84
4.2. Znaczenie miary inteligencji ogólnej IQ w diagnozie
dysleksji i zaburzenia uczenia się. 88
4.3. Wykorzystanie Skal Inteligencji Dawida Wechslera w diagnozie
dysleksji 91
4.3.1. Ilorazy inteligencji i wskaźniki złożone 91
4.3.2. Analiza profilu wyników poszczególnych
testów skal Dawida Wechslera 99
4.3.3. Konfiguracje wskaźników złożonych 104
4.4. Skale Inteligencji i Rozwoju IDS i IDS-2 110
4.4.1. Skale Inteligencji i Rozwoju dla Dzieci w wieku 5–10
lat IDS. 110
4.4.2. Skale Inteligencji i Rozwoju dla Dzieci i Młodzieży IDS-2. 112
4.5. Problemy badania diagnostycznego dzieci z zaburzeniem uczenia się
113
4.6. Podsumowanie. 116
5. Zaburzenia
rozwoju mowy i komunikacji.
117
5.1. Problemy terminologiczne 118
5.2. DLD w międzynarodowych klasyfikacjach. 121
5.3. Rola IQ w diagnozie różnicowej DLD 124
5.4. Wykorzystanie testów inteligencji w badaniu dzieci z
zaburzeniem językowym DLD 126
5.4.1. Skala Inteligencji Wechslera dla Dzieci – wydanie
piąte (WISC-V) 127
5.4.2. Skale Inteligencji Stanford-Binet – edycja piąta (SB5)
128
5.4.3. Skale Inteligencji i Rozwoju dla Dzieci w Wieku Przedszkolnym
IDS-P 129
5.4.4. Wykorzystanie Skali Leiter-3 w badaniu dzieci z zaburzeniem
językowym 134
5.5. Problemy badania diagnostycznego dzieci z zaburzeniem językowym.
135
5.6. Podsumowanie. 139
6.
Zespół nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi
(ADHD). 141
6.1. ADHD w międzynarodowych klasyfikacjach 141
6.2. Funkcjonowanie intelektualne dzieci z ADHD – zespołem
nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi 147
6.3. Diagnoza rozwoju intelektualnego dzieci z ADHD z wykorzystaniem
skal inteligencji 150
6.3.1. Skale Inteligencji Wechslera dla Dzieci 151
6.3.1.1. Skala Inteligencji Wechslera dla Dzieci – wydanie
piąte (WISC-V). 153
6.3.2. Międzynarodowa Wykonaniowa Skala Leitera – wydanie
trzecie (Leiter-3). 156
6.3.3. Skale Inteligencji i Rozwoju IDS oraz IDS-2 157
6.4. Problemy badania diagnostycznego dzieci z nadpobudliwością
psychoruchową z deficytem uwagi (ADHD). 158
6.5. Podsumowanie. 161
Zakończenie 163
Bibliografia 165
178
stron, B5, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|