| 
  
 ASPIRACJE RODZICIELSKIE WOBEC DZIECI Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIAMI STRUKTURA I UWARUNKOWANIA
 KIRENKO J.  wydawnictwo: UMCS , rok wydania 2022, wydanie Icena netto: 93.25  Twoja cena  88,59 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Aspiracje rodzicielskie wobec
dzieci z niepełnosprawnościami 
Struktura
i uwarunkowania
 (…)
chcę pogratulować Autorowi tego pokaźnych rozmiarów dzieła,
którego przekaz, obok wielu innych, niesie ze sobą co
najmniej takie współczesne ujęcie: rodzice dzieci z
niepełnosprawnościami są niezastąpionymi podmiotami w każdym aspekcie
życia swoich dzieci, także myślenia o ich przyszłości. Stąd też w
naukowym poznawaniu życia osób z niepełnosprawnościami i ich
rodzin cenne jest zastosowanie pozytywnego paradygmatu badawczego. W
tym ważne jest skupienie poznawcze na siłach, nadziei i umacnianiu
rodziców, a nie tylko na ograniczeniach, wypaleniu,
niemożności i utrudnieniach. Znaczenie ma także poznanie ich
zapatrywania się na przyszłość dziecka oraz postrzeganie życia
rodzinnego w kategoriach nie tyle (i nie tylko) traumatycznych
doświadczeń, ile także pozytywnych zmian, wiary w lepsze jutro i
afirmowanie życia. W takim zatem ukierunkowaniu myślenia wartość ma
poszukiwanie odpowiedzi na pytania o rodzicielskie aspiracje wobec
swojego dziecka z niepełnosprawnością, co najmniej w uświadamianiu
sobie własnych nadziei i oczekiwań dotyczących edukacji dziecka,
przygotowania zawodowego i pełnienia roli zawodowej oraz spełniania się
w życiu rodzinnym i towarzyskim. 
 
Z pełnym przekonaniem rekomenduję do publikacji monografię Aspiracje
rodzicielskie wobec dzieci z niepełnosprawnościami. Struktura i
uwarunkowania. Z pewnością będzie ona oryginalnym dziełem wzmacniania
dorobku nauk społecznych, w szczególności w dziedzinie
pedagogiki specjalnej, psychologii klinicznej, interdyscyplinarnych
studiów nad niepełnosprawnością. Będzie cennym
źródłem wiedzy w różnych obszarach
wielowymiarowego rozpoznawania fenomenu niepełnosprawności. Posłuży
młodym naukowcom do nabywania umiejętności konceptualizowania własnego
zamierzenia badawczego i budowania rzetelnego warsztatu
metodologicznego. Będzie również wartościowa dla praktyki
rehabilitacyjnej, sankcjonując miejsce i znaczenie rodzica oraz
ukazując aspiracje rodzicielskie jako istotną wartość w relacji z
własnym dzieckiem z niepełnosprawnością oraz w myśleniu o przyszłości
dziecka. 
 
Z
recenzji prof. dr hab. Joanny Głodkowskiej 
 WSTĘP
         
   13 
 
Rozdział I 
NIEPEŁNOSPRAWNOŚĆ                 
27 
1. Wprowadzenie w problematykę
niepełnosprawności        
27 
1.1. Niepełnosprawność
wzrokowa             
. 47 
1.2. Niepełnosprawność
słuchowa              
63 
1.3. Niepełnosprawność
ruchowa              
83 
1.4. Niepełnosprawność
intelektualna            
. 101 
2. Rodzina z dzieckiem z
niepełnosprawnością          
. 122 
 
Rozdział II 
ASPIRACJE                     
. 143 
1. Wprowadzenie w problematykę
aspiracji           
. 143 
2. Poziom
aspiracji                   
151 
3. Rodzaje
aspiracji                  
. 154 
4. Uwarunkowania
aspiracji                
160 
5. Rodzicielskie aspiracje wobec dzieci z
niepełnosprawnością      
171 
 
Rozdział III 
DYSPOZYCJE
PODMIOTOWE RODZICÓW WYCHOWUJĄCYCH DZIECI Z
NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ            
179 
1.
Samoocena                    
. 179 
1.1. Wprowadzenie w problematykę
samooceny         
. 179 
1.2. Samoocena rodziców dzieci z
niepełnosprawnością       
197 
2. Style radzenia sobie z
problemami             
. 199 
2.1. Wprowadzenie w problematykę stylu radzenia sobie z
problemami   . 199 
2.2. Radzenie sobie rodziców dzieci z
niepełnosprawnością      
217 
3. Wsparcie
społeczne                  
222 
3.1. Wprowadzenie w problematykę wsparcia
społecznego      
222 
3.2. Wsparcie społeczne rodziców dzieci z
niepełnosprawnością     . 234 
 
Rozdział IV 
ZAŁOŻENIA
BADAWCZE                
247 
1. Problematyka
badawcza                
. 247 
2. Metoda i narzędzia
badawcze               
257 
2.1. Kwestionariusz Aspiracji Rodzicielskich (KAR) J.
Kirenki     . 257 
2.2. Skala Samooceny (TSCS) W.H.
Fittsa          
. 261 
2.3. Kwestionariusz Radzenia Sobie w Sytuacjach Stresowych (CISS) 
N.S. Endlera i J.D.A.
Parkera              
262 
2.4. Kwestionariusz Wsparcia Społecznego (NSSQ) J.S.
Norbeck     262 
2.5. Kwestionariusz
wywiadu               
264 
3. Socjodemograficzna charakterystyka badanych
osób       
. 265 
3.1. Struktura
rodziny                 
. 265 
3.2. Warunki socjalno-bytowe
rodziny            
275 
3.3. Atmosfera życia
rodzinnego              
283 
3.4. Pomoc otrzymywana przez
rodzinę            
291 
Podsumowanie                    
294 
 
Rozdział V 
ASPIRACJE
RODZICIELSKIE BADANYCH MATEK I OJCÓW WOBEC SWOICH
DZIECI                   
. 301 
1. Porównanie matek i ojców z dzieckiem z
niepełnosprawnością z matkami i ojcami z dzieckiem
sprawnym              
303 
2. Porównanie matek z ojcami z dzieckiem z
niepełnosprawnością i w obrębie niepełnosprawności: wzrokowej,
słuchowej, ruchowej i intelektualnej oraz 
z dzieckiem
sprawnym                
. 308 
3. Porównanie grup matek i ojców w obrębie
niepełnosprawności ich dzieci: wzrokowej, słuchowej, ruchowej i
intelektualnej oraz z dzieckiem
sprawnym                    
. 321 
3.1. Badane
matki                  
. 321 
3.2. Badani
ojcowie                  
322 
3.3. Analiza
dyskryminacyjna               
324 
Podsumowanie                    
326 
 
Rozdział VI 
DYSPOZYCJE
PODMIOTOWE BADANYCH MATEK I OJCÓW Z DZIECKIEM Z
NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ         
. 333 
1.
Samoocena                    
. 333 
1.1. Samoocena badanych matek i
ojców           
. 333 
1.1.1. Porównanie matek i ojców z dzieckiem z
niepełnosprawnością z matkami i ojcami z dzieckiem
sprawnym           
336 
1.1.2. Porównanie matek z ojcami z dzieckiem z
niepełnosprawnością i w obrębie niepełnosprawności: wzrokowej,
słuchowej, ruchowej i intelektualnej oraz z dzieckiem
sprawnym          
. 342 
1.1.3. Porównanie grup matek i ojców w obrębie
niepełnosprawności ich dzieci: wzrokowej, słuchowej, ruchowej i
intelektualnej oraz z dzieckiem
sprawnym                 
. 359 
1.3.3.1. Badane
matki                
359 
1.3.3.2. Badani
ojcowie               
. 364 
1.3.3.3. Analiza dyskryminacyjna samooceny badanych matek i
ojców  369 
2. Style radzenia sobie z
problemami             
. 377 
2.1. Style radzenia sobie z problemami badanych matek i
ojców     . 377 
2.1.1. Porównanie matek i ojców z dzieckiem z
niepełnosprawnością z matkami i ojcami z dzieckiem
sprawnym           
379 
2.1.3. Porównanie matek z ojcami dzieci z
niepełnosprawnościami i w obrębie niepełnosprawności: wzrokowej,
słuchowej, ruchowej i intelektualnej oraz z dzieckiem
sprawnym            
385 
2.1.3. Porównanie grup matek i ojców w obrębie
niepełnosprawności ich dzieci: wzrokowej, słuchowej, ruchowej i
intelektualnej oraz z dzieckiem
sprawnym                 
. 400 
2.3.3.1. Badane
matki                
400 
2.3.3.2. Badani
ojcowie               
. 401 
2.3.3.3. Analiza dyskryminacyjna stylów radzenia sobie z
problemami 
badanych matek i
ojców              
403 
3. Wsparcie
społeczne                  
412 
3.1. Wsparcie społeczne badanych
rodzin           
. 412 
3.1.1. Sieć wsparcia społecznego badanych
rodzin        
. 413 
3.1.2. Porównanie wsparcia społecznego rodziców
dzieci z niepełnosprawnością z rodzicami dzieci
sprawnych           
419 
3.2. Porównanie grup rodzin w obrębie niepełnosprawności ich
dzieci: wzrokowej, słuchowej, ruchowej i intelektualnej oraz z
dzieckiem sprawnym  
      423 
3.3. Analiza dyskryminacyjna wsparcia społecznego badanych
rodzin   . 429 
Podsumowanie        431 
 
Rozdział VII 
UWARUNKOWANIA
ASPIRACJI RODZICIELSKICH BADANYCH RODZICÓW
      435 
1. Modele ścieżkowe dla ogółu badanych matek i
ojców       
. 436 
1.1. Modele ścieżkowe dla predyktorów aspiracji
rodzicielskich ogółu matek . 437 
1.1.1. Aspiracje rodzinne badanych matek wobec swoich
dzieci    . 444 
1.1.2. Aspiracje edukacyjne badanych matek wobec swoich
dzieci    446 
1.1.3. Aspiracje zawodowe badanych matek wobec swoich
dzieci    . 447 
1.1.4. Aspiracje życiowe badanych matek wobec swoich
dzieci     . 449 
1.1.5. Aspiracje towarzyskie badanych matek wobec swoich
dzieci    451 
1.2. Modele ścieżkowe dla predyktorów aspiracji
rodzicielskich ogółu ojców . 453 
1.2.1. Aspiracje rodzinne badanych ojców wobec swoich
dzieci     460 
1.2.2. Aspiracje edukacyjne badanych ojców wobec swoich
dzieci    462 
1.2.3. Aspiracje zawodowe badanych ojców wobec swoich
dzieci    . 464 
1.2.4. Aspiracje życiowe badanych ojców wobec swoich
dzieci     . 466 
1.2.5.Aspiracje towarzyskie badanych ojców wobec swoich
dzieci    467 
2. Uwarunkowania aspiracji rodzicielskich – wyniki analizy
regresji wielokrotnej dla badanych matek i ojców z dzieckiem
z niepełnosprawnością oraz 
z dzieckiem
sprawnym                
. 473 
2.1. Aspiracje rodzinne wobec swoich dzieci badanych matek i
ojców    473 
2.1.1. Badane
matki                 
473 
2.1.2. Badani
ojcowie                 
479 
2.2. Aspiracje edukacyjne wobec swoich dzieci badanych matek i
ojców   486 
2.2.1. Badane
matki                 
. 486 
2.2.2. Badani
ojcowie                 
493 
2.3. Aspiracje zawodowe wobec swoich dzieci badanych matek i
ojców   . 500 
2.3.1. Badane
matki                 
500 
2.3.2. Badani
ojcowie                 
507 
2.4. Aspiracje życiowe wobec swoich dzieci badanych matek i
ojców    513 
2.4.1. Badane
matki                 
513 
2.4.2. Badani
ojcowie                 
519 
2.5. Aspiracje towarzyskie wobec swoich dzieci badanych matek i
ojców   525 
2.5.1. Badane
matki                 
525 
2.5.2. Badani
ojcowie                 
531 
Podsumowanie                    
537 
 
ZAKOŃCZENIE                    
559 
BIBLIOGRAFIA                    
575 
SPIS TABEL, WYKRESÓW, DIAGRAMÓW I
SCHEMATÓW     . 673 
ANEKS                       
683 
 696
stron, B5, oprawa twarda
Księgarnia nie działa. Nie odpowiadamy na pytania i nie realizujemy zamówien. Do odwolania !. 
  
 |