Polajkować TV
Telewizja i media społecznościowe
- Czy można
oglądać programy telewizyjne, nie mając telewizji i nie korzystając z
platform streamingowych?
- Jak zmienia
się interaktywność telewizji pod wpływem mediów
społecznościowych?
- Jak odbiorcy
definiują telewizję w dobie nowych mediów?
Książka Aleksandry
Powierskiej przynosi odpowiedzi na powyższe pytania, prezentując świeże
podejście do badań nad przemianami współczesnej telewizji. W
efekcie przeprowadzonych analiz powstaje koncepcja sieciowości
telewizji, która w duchu teorii ANT wskazuje na coraz
większą liczbę aktorów ludzkich i nie-ludzkich
kształtujących praktyki odbiorcze oraz doświadczenia
widzów-użytkowników. W publikacji nie brakuje
również wątków dotyczących języka
mediów społecznościowych, komunikacyjnej roli
obrazów oraz znaczenia algorytmów.
„Książka
doskonale wpisuje się w prowadzone w Polsce i na świecie badania
środowisk medialnych, a także opisuje przemiany, które
zachodzą w środowiskach nowych mediów. Wskazana przez
Autorkę kategoria sieciowości telewizji, ukazująca telewizję jako
połączenie sieci technicznej i potencjału społecznego, rzuca ciekawe
światło na badania związane z telewidzeniem”.
Z recenzji dr hab.
prof. UP Agnieszki Waleckiej-Rynduch
Podziękowania 9
Wstęp 11
Rozdział 1
Nowe media a media
społecznościowe 27
1.1. Nowe media – definicje w kontekście przemian
współczesnej telewizji 30
1.2. Media społecznościowe jako przestrzeń tekstów
wytwarzalnych 44
1.3. Komunikacja wizualna w mediach społecznościowych 55
1.4. Internet platform w ekosystemie mediów 68
Rozdział 2
Telewizja w dobie nowych
mediów 71
2.1. Telewidz jako aktywny użytkownik nowych mediów 78
2.2. Widownia telewizyjna w mediach społecznościowych 86
2.3. Wpływ algorytmu na odbiorców tekstów
telewizyjnych w mediach społecznościowych 98
Rozdział 3
Aktywność
widzów na Facebooku – przykład fanpage’a
polskiego programu Wiem, co jem i wiem, co kupuję 103
3.1. Nowomedialne otoczenie Wiem, co jem i wiem, co kupuję 106
3.2. „Odkryjemy całą prawdę…”
– strategia komunikacji na profilu Wiem, co jem 109
3.3. „Kocham ten program…” –
aktywność fanów Wiem, co jem 119
3.3.1. „Kocha, lubi, szanuje…”
– opinie fanów o programie 123
3.3.2. Detektywi, dyskutanci i ekstrawertycy – od wykrywania
nieścisłości do opowiadania własnych historii zainspirowanych programem
Wiem, co jem i wiem, co kupuję 125
Rozdział 4
Facebook jako przestrzeń
dyskusji o programie – aktywność użytkowników na
fanpage’u programu Dance Moms 137
4.1. Dance Moms – więcej w internecie niż w telewizji 138
4.2. The show must go on. Dance Moms na Facebooku – strategia
komunikacji i sposoby angażowania widzów 140
4.3. Od pytań o porę emisji po kwestie polityczne – aktywność
fanów profilu Dance Moms 154
4.3.1. Jak obejrzeć Dance Moms bez dostępu do Lifetime? Fani i ich
zwyczaje odbiorcze 157
4.3.2. Fabuła programu jako główny temat dyskusji
fanów profilu Dance Moms 161
4.3.3. Strażnicy dyskusji. O interakcjach pomiędzy fanami 172
4.3.4. Fani profilu Dance Moms i ich odczucia wobec programu 175
4.4. Od sporadycznej reakcji do regularnej aktywności –
różnice oraz podobieństwa w praktykach odbiorczych między
fanami profilu Dance Moms i Wiem, co jem 176
Rozdział 5
Polajkować TV –
„sieciowość telewizji” jako nowy paradygmat badań
związków telewizji z nowymi mediami 181
5.1. „Sieciowość telewizji” – nowe media,
telewizja i ANT 183
5.2. „Sieciowość telewizji” – produkcja,
promocja, dystrybucja oraz widownia w telewizyjnym oligopticonie 185
5.3. „Sieciowość telewizji” a badania w mediach
społecznościowych 197
5.3.1. Znajomość zasad działania serwisów społecznościowych
oraz oferowanych przez nie narzędzi 198
5.3.2. Znajomość trendów w mediach społecznościowych 200
5.3.3 Znajomość specyfiki badanego profilu społecznościowego 202
Zakończenie 207
Aneks 1 209
Aneks 2 213
Aneks 3 217
Aneks 4 221
Bibliografia 225
Indeks osobowy 239
Indeks rzeczowy 243
Streszczenie 245
248 stron,
16.0x23.5cm, oprawa miękka