|

EFEKTYWNE ZARZĄDZANIE DŁUGIEM W JEDNOSTCE SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO
PONIATOWICZ M. SALACHNA J. PERŁO D. wydawnictwo: WOLTERS KLUWER , rok wydania 2010, wydanie I cena netto: 115.40 Twoja cena 109,63 zł + 5% vat - dodaj do koszyka
- W warunkach kryzysu finansów publicznych szczególnego znaczenia nabiera
problematyka zarządzania długiem publicznym, w tym również długiem jednostek
samorządu terytorialnego.
- W książce dokonano kompleksowej analizy uwarunkowań (prawnych,
ekonomicznych, organizacyjnych) procesu zarządzania długiem samorządowym w Polsce, a
także określono najważniejsze standardy efektywnego zarządzania długiem lokalnym, w
szczególny sposób akcentując instrumenty charakterystyczne dla menedżerskiego
podejścia.
Spis treści:
Wykaz ważniejszych skrótów
str. 9
Wstęp
str. 11
Rozdział I
Dług sektora samorządu terytorialnego w polskim systemie finansów publicznych
(M. Poniatowicz)
str. 19
1. Sektor samorządowy jako element sektora finansów publicznych w Polsce
str. 19
2. Ekonomiczne znaczenie polskiego sektora samorządowego - analiza porównawcza na tle
innych państw członkowskich Unii Europejskiej
str. 25
3. Analiza rozmiarów, struktury i dynamiki zadłużenia sektora samorządowego w Polsce
ze szczególnym uwzględnieniem długu j.s.t
str. 36
4. Wpływ kryzysu gospodarczego i finansowego na dług lokalny
str. 42
Rozdział II
Zarządzanie długiem jako element zarządzania finansami j.s.t
str. 48
1. Problematyka efektywności ekonomicznej w gospodarce finansowej j.s.t. (M..Poniatowicz)
str. 48
2. Nowy paradygmat zarządzania finansami j.s.t. w świetle koncepcji Nowego Zarządzania
Publicznego - New Public Management (M..Poniatowicz)
str. 55
3. Rola skarbnika w zakresie zarządzania finansami j.s.t. (J.M..Salachna)
str. 59
4. Istota i cele zarządzania długiem j.s.t. Koncepcja zarządzania efektywnego (M.
Poniatowicz)
str. 68
5. Analiza czynników determinujących wybór instrumentu dłużnego przez j.s.t.
(M..Poniatowicz)
str. 74
Rozdział III
Uwarunkowania prawne zarządzania długiem j.s.t. (J.M..Salachna)
str. 79
1. Regulacje międzynarodowe oraz krajowe - ich uwarunkowania i charakterystyka
str. 79
2. Uwarunkowania wynikające z ustawy o finansach publicznych
str. 88
2.1. Ograniczenia dotyczące celów zadłużenia j.s.t
str. 88
2.2. Uregulowania dotyczące finansowania i poziomu deficytu budżetu j.s.t
str. 93
2.3. Ograniczenia dotyczące poziomu długu zaciąganego przez j.s.t
str. 103
2.4. Nadwyżka operacyjna w kontekście indywidualnego wskaźnika zadłużenia
str. 107
Rozdział IV
Zarządzanie ryzykiem zadłużenia w j.s.t
str. 118
1. Problematyka ryzyka w działalności j.s.t. Delimitacja ryzyk (M..Poniatowicz)
str. 118
2. Specyfika i etapy procesu zarządzania ryzykiem w sektorze publicznym (M..Poniatowicz)
str. 121
3. Instrumenty ograniczające ryzyko zadłużenia j.s.t
str. 126
3.1. Formalnoprawne aspekty zarządzania płynnością finansową na tle wyniku
operacyjnego budżetu j.s.t. (J.M..Salachna)
str. 126
3.2. Analiza wskaźnikowa jako instrument oceny ryzyka zadłużenia j.s.t.
(M..Poniatowicz)
str. 134
3.3. Transfer długu i ryzyka z nim związanego na rzecz innych podmiotów
(M..Poniatowicz)
str. 144
3.3.1. Rola ubezpieczeń w procesie zarządzania ryzykiem j.s.t
str. 144
3.3.2. Sekurytyzacja jako innowacyjny instrument transferu ryzyka w sektorze samorządowym
str. 146
3.3.3. Partnerstwo publiczno-prywatne jako model współpracy sektora samorządowego z
podmiotami prywatnymi, ze szczególnym uwzględnieniem problematyki ryzyka i zadłużenia
str. 148
Rozdział V
Instrumenty zarządzania długiem lokalnym
str. 161
1. Instrumenty planistyczne związane z problematyką zarządzania długiem (J.M.
Salachna)
str. 161
1.1. Rola wieloletniej prognozy finansowej (WPF) - założenia i ich ocena na gruncie
praktyki
str. 161
1.2. Zakres i konstrukcja WPF ze szczególnym uwzględnieniem przedsięwzięć
wieloletnich
str. 165
1.3. Prognoza kwoty długu jako integralna część WPF
str. 169
2. Kontrola w zarządzaniu ryzykiem j.s.t. (J.M..Salachna)
str. 173
2.1. Istota kontroli - uwagi wprowadzające, typologia oraz znaczenie w zarządzaniu
finansami j.s.t
str. 173
2.2. Kontrola zarządcza i jej audyt
str. 175
2.3. Kontrola długu j.s.t. realizowana przez RIO
str. 184
3. Rating komunalny jako zewnętrzna ocena wiarygodności kredytowej j.s.t.
(M..Poniatowicz)
str. 192
4. Instrumenty organizacyjne zarządzania długiem lokalnym (M..Poniatowicz)
str. 202
5. Instrumenty komunikacji marketingowej zaangażowane w politykę długu j.s.t.
(M..Poniatowicz)
str. 206
Rozdział VI
Model efektywnego zarządzania długiem w świetle badań jednostek samorządu
terytorialnego w województwie podlaskim (D..Perło)
str. 212
1. Finansowa charakterystyka j.s.t. objętych badaniami
str. 212
1.1. Uwagi wprowadzające
str. 212
1.2. Poziom województwa samorządowego
str. 213
1.3. Poziom powiatów
str. 219
1.4. Poziom gmin
str. 227
2. Modelowanie miękkie jako metoda badawcza
str. 238
3. Specyfikacja modelu miękkiego efektywnego zarządzania długiem
str. 243
3.1. Specyfikacja relacji wewnętrznych
str. 243
3.2. Specyfikacja relacji zewnętrznych
str. 244
4. Estymacja i weryfikacja modelu miękkiego efektywnego zarządzania długiem
str. 247
5. Ranking badanych gmin według kryterium efektywnego zarządzania długiem
str. 252
Zakończenie
str. 261
Bibliografia
str. 267
Wykaz aktów prawnych
str. 277
Spis rysunków
str. 279
Spis schematów
str. 280
Spis tabel
str. 281
Spis wykresów
str. 285
Autorzy
str. 287
288 stron, A5, oprawa twarda
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|