Wieloletnia prognoza finansowa służy finansowemu zabezpieczeniu
realizacji programów, projektów i zadań jednostek samorządu terytorialnego. Rok
budżetowy 2011 będzie pierwszym rokiem, w którym JST mają obowiązek opracowywać i
uchwalać wieloletnią prognozę finansową (na lata 2011 – 2014).
Warto się do tego przygotować.
Publikacja „Wieloletnia prognoza finansowa. Sporządzanie i uchwalanie.
Poradnik dla samorządów” to fachowy komentarz, który zawiera swoistą instrukcję
postępowania przy sporządzaniu WPF oraz pogłębioną analizę problemów, które
występują lub mogą występować w praktyce.
Książka w jasny i zrozumiały, a jednocześnie wnikliwy sposób prezentuje
instytucje wieloletniej prognozy finansowej oraz związanych z nią zagadnień.
W tym zakresie przestawiona jest istota WPF, jej charakter prawny, relacja z budżetem,
kwestie proceduralne oraz kompetencje organów JST w toku prac nad jej opracowaniem i
uchwaleniem. W szczególności:
- jakie zmiany może wprowadzić organ stanowiący w projekcie WPF
bez zgody organu wykonawczego?
- czy można uchylić obowiązującą uchwałę w sprawie WPF bez
jednoczesnego podjęcia nowej uchwały w tej sprawie?
Wiele uwagi poświęcono także zadaniowemu planowaniu wydatków budżetu. Publikacja
odpowiada na pytania:
- czym jest planowanie?
- jakie są prawno-finansowe uwarunkowania przedsięwzięć rozwojowych?
- na czym polega samodzielność JST, szczególnie w zakresie dochodów i
wydatków, opracowywania i uchwalania budżetu?
- jakie są jej granice?
Omówiono źródła finansowania działalności ukierunkowanej na rozwój jednostek
samorządu terytorialnego, ze szczególnym uwzględnieniem partnerstwa publiczno-
prywatnego.
Ponadto dokładnej analizie poddano kwestie związane z wynikiem budżetu JST, w tym
przeznaczenie nadwyżki albo sposób sfinansowania deficytu oraz długiem z
uwzględnieniem jego ustawowych ograniczeń. Ostatni rozdział poświęcony został
zastosowaniu standardów kontroli zarządczej w odniesieniu do WPF. Nie zabrakło także
uwag o roli organu nadzoru – regionalnej izbie obrachunkowej, do której należy
opiniowanie projektu uchwały w sprawie WPF i nadzór nad uchwałą w sprawie WPF.
Publikacja zawiera wiele praktycznych wskazówek i propozycje zorganizowania
prac nad opracowaniem WPF, przykłady ilustrujące poszczególne zagadnienia oraz wzory
dokumentów, w tym wzór uchwały w sprawie WPF
Książka uwzględnia stan prawny obowiązujący w dniu 30 września 2010 roku, a w
odniesieniu do budżetu zadaniowego – regulacje, które wejdą w życie od 1 stycznia
2012 roku.
Autorami publikacji są Urszula Wiktorowska, Piotr Walczak i Małgorzata Jóźwiak
– wieloletni praktycy – w większości członkowie komisji orzekających pierwszej
instancji w sprawach o naruszenie dyscypliny finansów publicznych oraz kolegium RIO.
Autorzy gwarantują najwyższy poziom merytoryczny opracowania
Spis treści:
Wstęp
Rozdział 1. Zagadnienia wstępne (Urszula Wiktorowska)
1.1. Uwagi ogólne
1.2. Strategia rozwoju lokalnego
1.3. Rozwój regionalny
1.4. Podstawy prawne inwestycji jednostek samorządu terytorialnego ukierunkowanych na
rozwój
Rozdział 2. Prawno-finansowe uwarunkowania podejmowania przedsięwzięć
rozwojowych przez jednostki samorządu terytorialnego (Urszula Wiktorowska)
2.1. Uwagi ogólne
2.2. Granice samodzielności finansowej
2.2.1. Samodzielność w zakresie dochodów i przychodów
2.2.2. Samodzielność w zakresie wydatków
2.2.3. Samodzielność opracowywania i uchwalania budżetu
Rozdział 3. Dochody jednostek samorządu terytorialnego (Małgorzata
Jóźwiak)
3.1. Źródła dochodów
3.2. Dochody własne
3.3. Subwencje
3.4. Dotacje
Rozdział 4. Zadania jednostek samorządu terytorialnego (Małgorzata
Jóźwiak)
4.1. Uwagi ogólne
4.2. Zadania samorządu gminnego
4.3. Zadania samorządu powiatowego
4.4. Zadania samorządu województwa
Rozdział 5. Źródła finansowania działalności ukierunkowanej na rozwój
jednostek samorządu terytorialnego (Piotr Walczak)
5.1. Wprowadzenie
5.2. Partnerstwo publiczno-prywatne
5.3. Koncesja na roboty budowlane i usługi
5.4. Finansowanie instrumentami dłużnymi
5.4.1. Kredyty i pożyczki
5.4.2. Obligacje komunalne
5.4.3. Inne instrumenty dłużne
5.4.4. Fundusze Unii Europejskiej jako źródło finansowania inwestycji
infrastrukturalnych
5.4.5. Inne instrumenty wsparcia dla jednostek samorządu terytorialnego
Rozdział 6. Wieloletnia prognoza finansowa jednostki samorządu terytorialnego
(Urszula Wiktorowska)
6.1. Wprowadzenie
6.2. Kompetencje organu wykonawczego
6.3. Kompetencje organu stanowiącego
6.4. Charakter prawny wieloletniej prognozy finansowej
6.5. Cechy wieloletniej prognozy finansowej
6.6. Ustawowe elementy wieloletniej prognozy finansowej
6.7. Realistyczność wieloletniej prognozy finansowej
6.8. Ustawowa definicja przedsięwzięcia
6.8.1. Programy, projekty lub zadania
6.8.2. Umowy o partnerstwie publiczno-prywatnym
6.8.3. Umowy, których realizacja w roku budżetowym i w latach następnych jest
niezbędna do zapewnienia ciągłości działania jednostki
6.8.4. Poręczenia i gwarancje
6.9. Propozycja prac nad sporządzeniem wieloletniej prognozy finansowej jednostki
samorządu terytorialnego
6.10. Prognozowanie dochodów budżetu dla każdego roku objętego prognozą
6.10.1. Prognozowanie dochodów bieżących
6.10.2. Prognozowanie dochodów majątkowych
6.11. Prognozowanie wydatków budżetu dla każdego roku prognozy
6.11.1. Prognozowanie wydatków bieżących i majątkowych
6.11.2. Wybór przedsięwzięć inwestycyjnych do finansowania
6.12. Zadaniowe planowanie wydatków budżetu
6.12.1. Istota budżetu zadaniowego
6.12.2. Dobór celów w zadaniowym planie wydatków
6.12.3. Wskaźniki pomiaru wykonania zadań publicznych
6.13. Nadwyżka operacyjna budżetu lub deficyt i źródła jego sfinansowania
6.14. Wynik budżetu jednostki samorządu terytorialnego w latach objętych prognozą,
przeznaczenie nadwyżki lub sposób sfinansowania deficytu
6.14.1. Przychody zwrotne
6.14.2. Przychody własne
6.14.3. Rozchody
6.15. Ustawowe ograniczenia zaciągania długu przez jednostki samorządu terytorialnego
6.15.1. Ograniczenia związane z przeznaczeniem zaciąganych kredytów, pożyczek i emisji
papierów wartościowych
6.15.2. Ograniczenia wysokości długu oraz jego spłaty
6.16. Uchwała w sprawie wieloletniej prognozy finansowej jednostki samorządu
terytorialnego
6.16.1. Treść uchwały
WZÓR uchwały w sprawie wieloletniej prognozy finansowej
6.16.2. Obligatoryjne załączniki do uchwały
6.17. Nadzór i kontrola regionalnej izby obrachunkowej w zakresie uchwały w sprawie
wieloletniej prognozy finansowej jednostki samorządu terytorialnego
6.17.1. Opiniowanie projektu uchwały w sprawie wieloletniej prognozy finansowej
6.17.2. Nadzór nad uchwałą w sprawie wieloletniej prognozy finansowej
Rozdział 7. Kontrola zarządcza w zakresie planowania przedsięwzięć i ich
finansowania (Piotr Walczak)
Bibliografia
252 strony, B5, oprawa miękka