Książka jest praktycznym przewodnikiem, który umożliwia wdrożenie i
realizowanie ustawowego obowiązku kontroli zarządczej w urzędach jednostek samorządu
terytorialnego oraz ich jednostkach organizacyjnych.
Daje odpowiedzi na pytania, które pojawiły się w trakcie wprowadzania w
życie systemu kontroli zarządczej. Zawiera kilkadziesiąt przydatnych wzorów
dokumentów, które dostępne są na płycie CD w wersji gotowej do edycji.
Czytelnik odnajdzie w niej:
- szczegółowy instruktaż wyznaczania celów i zadań,
- metodologię wdrażania kontroli zarządczej pierwszego i drugiego
stopnia,
- zasady koordynacji kontroli zarządczej,
- sposoby zastosowania standardów kontroli,
- zarządzanie ryzykiem (identyfikacja, analiza i reakcja na ryzyko),
- instrumenty i mechanizmy kontroli,
- sposoby monitorowania i oceny kontroli.
Publikacja to zestaw niezbędnej wiedzy, praktycznych porad oraz pomocnych wzorów
dokumentów. Stanowi niezastąpioną pomoc dla wójtów, burmistrzów, prezydentów miast,
starostów, dyrektorów jednostek organizacyjnych samorządów oraz innych osób
uczestniczących w procesie kontroli zarządczej.
Mirosław Sola jest ekonomistą, pracownikiem samorządowym, autorem
praktycznych poradników „Jak przygotować urząd gminy do kontroli wewnętrznej i
zewnętrznej?” oraz „Kontrola zarządcza w administracji samorządowej” wydanych
przez MUNICIPIUM SA. Publikuje na łamach Pisma Samorządu Terytorialnego WSPÓLNOTA.
Jest cenionym wykładowcą Szkoły Administracji Samorządowej oraz Akademii
Wspólnoty.
Spis treści:
Wstęp
1. Kontrola zarządcza w administracji samorządowej
1.1. Wyznaczanie celów i zadań (planowanie działalności)
1.2. Kontrola finansowa jako jeden z podstawowych elementów kontroli zarządczej
1.3. Kontrola zarządcza
1.3.1. Zasady koordynacji kontroli zarządczej
1.3.2. Kontrola funkcjonalna jako element kontroli zarządczej drugiego stopnia
1.3.3. Procedury kontroli zarządczej w myśl nowej ustawy o finansach publicznych
1.3.4. Kontrola zarządcza drugiego stopnia realizowana przez skarbnika gminy
1.4. Standardy kontroli finansowej a standardy kontroli zarządczej
2. Standardy kontroli zarządczej
2.1. Środowisko wewnętrzne
2.1.1. Przestrzeganie wartości etycznych
2.1.1.1. Normy jakościowe w samorządzie
2.1.1.2. Kodeks etyczny w kontroli zarządczej
2.1.2. Kompetencje zawodowe
2.1.2.1. Ocena wykonywania obowiązków służbowych przez urzędników samorządowych
2.1.3. Struktura organizacyjna
2.1.4. Delegowanie uprawnień
2.2. Cele i zarządzanie ryzykiem
2.2.1. Misja
2.2.2. Określanie celów i zadań, monitorowanie i ocena ich realizacji
2.2.3. Identyfikacja ryzyka
2.2.4. Analiza ryzyka
2.2.5. Reakcja na ryzyko
2.3. Mechanizmy kontroli
2.3.1. Planowanie i dokumentowanie systemu kontroli zarządczej
2.3.2. Nadzór
2.3.3. Ciągłość działalności
2.3.4. Ochrona zasobów
2.3.4.1. Regulamin pracy jako dowód ochrony zasobów ludzkich ..
2.3.5. Szczegółowe mechanizmy kontroli dotyczące operacji finansowych i gospodarczych
2.3.6. Mechanizmy kontroli dotyczące systemów informatycznych
2.4. Informacja i komunikacja
2.4.1. Bieżąca informacja
2.4.2. Komunikacja wewnętrzna
2.4.3. Komunikacja zewnętrzna
2.5. Monitorowanie i ocena
2.5.1 Monitorowanie systemu kontroli zarządczej
2.5.2. Samoocena
2.5.3. Audytwewnętrzny
2.5.4. Uzyskanie zapewnienia o stanie kontroli zarządczej
3. Praktyczne sposoby realizacji standardów kontroli zarządczej
4. Ocena kontroli zarządczej
5. Odpowiedzialność za naruszenie dyscypliny finansów publicznych z powodu
zaniedbania lub niewypełnienia obowiązków w zakresie kontroli zarządczej
6. Czy kontrola zarządcza znacząco wpłynie na wzrost efektywności działania
samorządów?
Aneks. Pismo Ministerstwa Finansów "Kontrola zarządcza w jednostkach
sektora finansów publicznych"
Spis wzorów dokumentów
275 stron, B5, oprawa miękka