cena netto + 5% vat
Książka adresowana jest do tych wszystkich czytelników, którzy
interesują się funkcjonowaniem administracji publicznej.
Może być wykorzystywana nie tylko przez pracowników urzędów publicznych
(szczególnie samorządowych), ale również przez radnych, którzy chcą oceniać
jakość funkcjonowania urzędu. Oprócz popularnych systemów zarządzania jakością
książka zawiera opis podstawowych metod oceny i doskonalenia jakości (różne modele,
standardy, wskaźniki). Wskazuje, jak w prosty sposób można wpływać na efektywność
pracy urzędów. Jej odbiorcami mogą być również studenci kierunku prawa,
administracji, zarządzania, ekonomii. Każda osoba, która pełni funkcję starosty,
prezydenta i burmistrza czy sekretarza powinna zapoznać się z zaleceniami dotyczącymi
stosowania podejścia procesowego. Ich wiedza w tym zakresie może wpłynąć na
funkcjonowanie urzędu i uchwalane zewnętrzne przepisy prawne. Autor wyraża nadzieję,
że cenne mogą być zalecenia dotyczące przeprowadzania samooceny. Już bowiem co piąty
urząd deklaruje wdrożenie systemów znormalizowanych zarządzania jakością.
Uwzględnienie w tym procesie warunków skutecznej implementacji (m.in. umów
społecznych, zaufania, odpowiedniej struktury organizacyjnej) może w znaczącym stopniu
wpłynąć na obniżenie kosztów jakości.
W nowym, drugim wydaniu książki czytelnik znajdzie również wyniki badań dotyczących
korzyści, jakie odniosły urzędy stosujące system zarządzania według normy ISO9001.
Spis treści:
Wprowadzenie
Rozdział 1. Podstawowe pojęcia i zadania realizowane przez
administrację publiczną
1.1. Jakość jako wartość
1.2. Jakość usług
1.3. Jakość usług w administracji publicznej
1.4. Satysfakcja z usług
1.5. Jakość życia
1.6. Urząd jako organizacja
1.7. Zadania realizowane przez administrację publiczną
1.8. Usługi realizowane przez urzędy administracji publicznej
Rozdział 2. Systemy zarządzania jakością
2.1. Ogólna charakterystyka systemów zarządzania jakością
2.2. Czynniki wpływające na funkcjonowanie systemu jakości
2.3. Funkcjonowanie systemu zarządzania jakością (autoanaliza)
2.4. Polityka jakości urzędów administracji publicznej
2.5. Podejście procesowe w systemie jakości
2.6. Przegląd zarządzania
2.7. Analiza procesów obsługi klienta. Wybrane przykłady
2.8. System zarządzania środowiskowego
2.9. Wpływ systemów znormalizowanych na funkcjonowanie urzędów
Rozdział 3. Koncepcje projakościowego zarządzania w administracji
publicznej
3.1. Wybrane problemy zarządzania w administracji publicznej
3.2. Wybrane koncepcje zarządzania
3.2.1. Zarządzanie przez jakość w administracji publicznej
3.2.2. Zarządzanie wiedzą
3.2.3. Reengineering
3.2.4. E-government
3.2.5. Benchmarking
3.2.6. Outsourcing
3.2.7. New Public Management (NPM)
3.3. Warunki i zasady doskonalenia jakości
Rozdział 4. Pomiar jakości
4.1. Modele samooceny i oceny administracji publicznej
4.1.1. Modele samooceny i oceny – uwagi ogólne
4.1.2. Model Europejskiej Fundacji ds. Zarządzania
Jakością (European Foundation for Quality Management – EFQM)
4.1.3. Model Malcolma Baldrige’a
4.1.4. Model Edwarda Deminga
4.1.5. Model Common Assessment Framework (CAF)
4.1.6. Model Speyer Quality Award
4.1.7. Metoda i program Charter Mark
4.1.8. Standardy Investor in People (IIP)
4.1.9. Samoocena systemu zarządzania jakością
4.1.10. Zintegrowany model samooceny
4.2. Metody, techniki i narzędzia pomiaru jakości
4.2.1. Analiza instytucjonalna urzędu
4.2.2. Metody i techniki badań społecznych
4.2.3. Narzędzie badawcze SERVQUAL
4.2.4. Badania przy zastosowaniu narzędzia QVOTE
4.2.5. Mystery shopping
4.2.6. Analiza wskaźników
4.2.7. Technika wydarzeń krytycznych
4.2.8. Analiza wartości
4.2.9. Audity jakości
Rozdział 5. Społeczne i organizacyjne możliwości doskonalenia jakości
5.1. Jakościowe zarządzanie zasobami ludzkimi
5.1.1. Procesy zatrudniania
5.1.2. Szkolenia w administracji
5.1.3. Systemy motywacji
5.1.4. Systemy ocen urzędników
5.1.5. Zalecenia praktyczne dla administracji publicznej
5.2. Funkcje i role osób odpowiedzialnych za jakość
5.2.1. Funkcje i role pracowników
5.2.2. Zadania najwyższego kierownictwa
5.2.3. Rola klientów
5.2.4. Rola rady
5.3. Kultura jakości
5.4. Znaczenie etyki
5.5. Rola zaufania w doskonaleniu jakości
5.6. Empowerment w administracji publicznej
5.7. Zaangażowanie pracowników i obywateli – klientów
5.8. Rola kontraktu społecznego w ustalaniu wymagań jakości
5.9. Możliwości stosowania podejścia procesowego
5.10. „One-stop-shop” i kioski obsługi elektronicznej
5.11. Zróżnicowanie form obsługi
5.12. Struktury organizacyjne urzędów
Zakończenie
Bibliografia
336 stron, B5, oprawa miękka