W nowoczesnym państwie potrzebny jest rząd, który rządzi, a nie
administruje tysiącem lokalnych spraw, oraz takie państwo, które jest pod stałą
kontrolą obywatelską.
Taki model państwa tworzy samodzielne władze na wszystkich poziomach
zarządzania (to znaczy, na przykład: region-województwo, powiat i gmina), kształtując
w ten sposób państwo obywatelskie, służebne wobec obywateli. Wraz z decentralizacją
władzy następuje też najczęściej decentralizacja finansów, co wpływa na to, że
znaczna część publicznych pieniędzy trafia do regionów-województw, powiatów i gmin.
W ten sposób kształtuje się państwo samorządowe, bowiem samorządność to
wspólnota interesów, wspólne działanie i zarazem wspólna odpowiedzialność. To
wspólnota gminna, powiatowa, regionalna-wojewódzka będzie sama decydowała o zadaniach,
których realizacja potrzebna jest obywatelom na terenie ich zamieszkania. To samorządy
wybrane przez obywateli będą kontrolowały władze administracyjne na wszystkich
szczeblach. Samorządy będą na pewno oszczędniej gospodarować pieniędzmi niż urzędy
państwowe.
Podręcznik adresowany jest do studentów pierwszych lat politologii.
Spis treści: Wstęp
1. Samorząd terytorialny
2. Samorząd regionalny
Wprowadzenie
2.1 Regiony
2.2 Problemy z definicją terminu region
2.3 Województwo
2.4 Dualizm administracji w samorządzie regionalnym
3. Samorząd lokalny Wprowadzenie
3.1 Powiaty
3.2 Gminy
3.3 Dualizm administracyjny w samorządzie lokalnym
4. Samorządowe kolegia odwoławcze
4.1 Organy SKO
4.2 Terminy
5. Prawo samorządu terytorialnego Wprowadzenie
5.1 Prawo miejscowe
5.2 Przepisy gminne
6. Wydatki samorządu terytorialnego
Wprowadzenie
6.1 Wydatki gminy
6.2 wydatki powiatu
6.3 Finanse województwa
Ćwiczenie
Załączniki
Przewodnik po aktach prawa samorządowego Ustawa z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie
gminnym
Tekst ujednolicony ustawy z dnia 5 czerwca 1998r. o samorządzie powiatowym
Ustawa z dnia 5 czerwca 1998r. o samorządzie województwa
164 strony, B5, oprawa miękka