Zamknięcie ksiąg na koniec 2011 roku w sektorze budżetowym i
samorządowych zakładach budżetowych
Ceniony poradnik dla księgowych budżetu – zawiera wiele praktycznych
informacji ułatwiających zaplanowanie oraz wykonanie prac związanych z prawidłowym
sporządzeniem sprawozdania finansowego za 2011 rok – po raz pierwszy według
zmienionych zasad.
W pierwszej części autorka szczegółowo omawia proces przygotowania ksiąg do
zamknięcia roku, przygotowanie danych do bilansu, ze szczególny uwzględnieniem zasad
przeprowadzania inwentaryzacji oraz rozliczania różnic inwentaryzacyjnych
Druga część publikacji koncentruje się na zasadach sporządzania poszczególnych
części sprawozdania finansowego:
- bilansu oraz bilansu z wykonania budżetu;
- skonsolidowanego bilansu jednostki samorządu terytorialnego;
- rachunku zysków i strat;
- zestawienia zmian w funduszu jednostki;
- sprawozdań łącznych na koniec roku.
Charakteryzując poszczególne elementy sprawozdania autorka dodatkowo omawia
problem przekwalifikowania danych wykazanych w sprawozdaniu za 2010 roku według
obowiązków sprawozdawczych na koniec 2011 roku, przedstawia zasady wyceny aktywów i
pasywów, a także prezentuje schematy ewidencyjne związane z ustaleniem wyniku
finansowego na koniec roku.
Książka opracowana w oparciu o przepisy:
- rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 5 lipca 2010 r. w sprawie szczególnych zasad
rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu
terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych,
państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających
siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (Dz.U. Nr 128, poz. 861);
- rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 października 2010 r. w sprawie zasad
rachunkowości oraz planów kont dla organów podatkowych jednostek samorządu
terytorialnego (Dz.U. Nr 208, poz. 1375);
- ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (t.j. Dz.U. z 2009 r. Nr 152, poz.
1223 z późn. zm.).
Wstęp
Część pierwsza Przygotowanie ksiąg rachunkowych do zamknięcia roku
1. Procedura sporządzenia bilansu
2. Inwentaryzacja składników aktywów i pasywów
3. Zakres zadań i obowiązków uczestników inwentaryzacji
4. Sposoby przeprowadzenia inwentaryzacji
5. Różnice inwentaryzacyjne – ich wycena, rozliczanie i ewidencja księgowa
Część druga Sporządzenie rocznego sprawozdania finansowego
1. Ogólna charakterystyka sprawozdań finansowych i zasad ich sporządzania
2. Wycena bilansowa aktywów i pasywów według ustawy o rachunkowości i innych
szczególnych przepisów
3. Bilans jednostki budżetowej i samorządowego zakładu budżetowego
4. Zastosowanie zasady ciągłości w bilansie jednostki na koniec 2011 r
5. Bilans z wykonania budżetu
6. Przekwalifikowanie danych w bilansie z wykonania budżetu na koniec 2010 r. według
obowiązków sprawozdawczych na koniec 2011 r
7. Skonsolidowany bilans jednostki samorządu terytorialnego
8. Rachunek zysków i strat jednostki
9. Przekwalifikowanie pozycji rachunku zysków i strat za 2010 r
10. Zestawienie zmian w funduszu
11. Przekwalifikowanie danych w zestawieniu zmian w funduszu na koniec 2010 r
12. Sprawozdania łączne na koniec 2011 r
13. Dotacje i nadwyżka środków obrotowych w sprawozdaniu łącznym na koniec 2011 r
Bibliografia
188 stron, B5, oprawa miękka