|
NEOKARTEZJANIZM FENOMENOLOGII FRANCUSKIEJ
STARZYŃSKI W. - SARTE, MERLEAU-PONTY, LEVINAS, HENRY, MARION wydawnictwo: IFIS PAN , rok wydania 2014, wydanie Icena netto: 35.60 Twoja cena 33,82 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Neokartezjanizm fenomenologii francuskiej
Sarte, Merleau-Ponty, Levinas, Henry, Marion
Książka Wojciecha Starzyńskiego jest głęboką i fundamentalną monografią, w
której autor bada obecność i wpływ neokartezjanizmu we współczesnej fenomenologii
francuskiej (J. P. Sartre, M. Merleau-Ponty, E. Levinas, M. Henry, J. L. Marion).
Tak zaplanowana monografia jest nowatorskim przedsięwzięciem badawczym nie tylko w
obszarze nauki polskiej. Choć bowiem powstały ważne artykuły na temat wpływu
filozofii Kartezjusza na E. Husserla, czy innych francuskich fenomenologów, to nie
powstała dotąd całościowa monografia tego zagadnienia, podejmująca badania obecności
głównych wątków kartezjanizmu w fenomenologii francuskiej. Wątki te nazywa autor za
E. Husserlem „drogami kartezjańskimi” lub „neokartezjanizmem”. […] Wojciech
Starzyński wykonał w swej monografii olbrzymią i rzetelną pracę naukową, ukazującą
w zniuansowany sposób obecność kartezjańskich wątków we współczesnej fenomenologii
francuskiej. Jest to monografia nie tylko z dziedziny historii filozofii, ukazująca
ciągłość i życie istotnych idei. Rozrysowuje ona ponadto mapę najistotniejszych
problemów metafizyki, epistemologii i filozofii człowieka w XX wieku. Jest przykładem
rzetelności metodologicznej, która wychodząc od aktualnego stanu badań recepcji
kartezjanizmu w fenomenologii francuskiej XX wieku, w oparciu o teksty źródłowe, posuwa
daleko naprzód i rozwija ten stan badań. Do książki Starzyńskiego będzie można się
odwoływać jak do milowego słupa zarówno w pogłębianiu, jak i poszerzaniu tych
badań.
(z recenzji)
Podziękowania
Uwagi wstępne
Rozdział pierwszy
PROBLEM KARTEZJANIZMU EDMUNDA HUSSERLA
I. Punkt wyjścia: kartezjanizm Husserla – historia interpretacji, określenie
stanu badań
Początki recepcji „drogi kartezjańskiej” Husserla
Pomyłka Husserla i odwrót od kartezjanizmu
II. Nowsze interpretacje husserlowskiego kartezjanizmu
Dwoistość redukcji
Kwestia oczywistości
Epoché
Konkluzje
Rozdział drugi
KARTEZJAŃSKIE WĄTKI W MYŚLI JEANA PAULA SARTRE’A: OD COGITO DO
WOLNOŚCI
Wprowadzenie
I. Stan polskich badań problemu inspiracji kartezjańskich Sartre’a
II. Kartezjańskie wątki Transcendencji ego
III. Byt i nicość – cogito, dowód ontologiczny
W stronę przedrefleksyjnego cogito
Dowód ontologiczny jako doświadczenie świadomości
IV. «Conscience de soi et connaissance de soi»
V. „Wolność kartezjańska”
Konkluzje
Rozdział trzeci
KARTEZJANIZM MAURICE’A MERLEAU-PONTY’EGO
Wprowadzenie
I. Interpretacje kartezjanizmu Merleau-Ponty’ego
II. Droga kartezjańska w Structure du comportement
III. Wykłady na temat jedności duszy i ciała
IV. Wątki kartezjańskie w Fenomenologii percepcji
Zarysowanie problematyki kartezjańskiej
w „Przedmowie” do Fenomenologii percepcji
Krytyka pojęcia uwagi i sądu
Przełom w „kartezjańskiej drodze” – problematyka jedności duszy i ciała
Nowe cogito
V. Wykład o ontologii kartezjańskiej jako próba domknięcia dyskusji z Descartem
Konkluzje
Rozdział czwarty
EMMANUEL LEVINAS: OD PODMIOTUDO IDEI NIESKOŃCZONOŚCI
I. Wykładnia kartezjańskiej Mathesis w Odkrywając egzystencję
II. Kartezjańska podmiotowość w Istniejącym i istnieniu
III. „Droga kartezjańska” a idea nieskończoności
Stanowisko Husserla
Bóg jako przedmiot pragnienia nieskończoności
(Sartre)
Idea nieskończoności wedle odwróconej
intencjonalności i jej miejsce na „drodze kartezjańskiej”
Konkluzje
Rozdział piąty
DESCARTES JAKO PREKURSOR FENOMENOLOGII MATERIALNEJ MICHELA HENRY’EGO
Otwarcie kwestii kartezjańskiej w dyskusji z Heideggerem
Wpływ „filozofii pierwszej” Husserla i fenomenologia idealna
Kartezjańska filozofia „początku”
Cogito jako videor
Sentio ergo sum
Określenie fenomenologicznej definicji cogito
Procedura amfibologiczna i jej zastosowanie do kartezjańskiej teorii idei
Konkluzje
Rozdział szósty
KARTEZJANIZM FENOMENOLOGII DONACJI JEANA LUCA MARIONA
I. Kartezjanizm ostatecznej zasady?
II. Model interlokutywny subiektywności
III. Model żywej cielesności
Konkluzje
Zakończenie
Indeks osób
Nota bibliograficzna
Bibliografia źródłowa
Bibliografia przedmiotowa
304 strony, Format: 13.5x21.5cm, oprawa miękka Osoby kupujące tę książkę wybierały także:
- HOMO SACER. SUWERENNA WŁADZA I NAGIE ŻYCIE AGAMBEN G.
- NAGOŚĆ AGAMBEN G.
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|