ksiegarnia-fachowa.pl
wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   1 egz. / 35.60 33,82   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki

NEOKARTEZJANIZM FENOMENOLOGII FRANCUSKIEJ


STARZYŃSKI W. - SARTE, MERLEAU-PONTY, LEVINAS, HENRY, MARION

wydawnictwo: IFIS PAN , rok wydania 2014, wydanie I

cena netto: 35.60 Twoja cena  33,82 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

Neokartezjanizm fenomenologii francuskiej

Sarte, Merleau-Ponty, Levinas, Henry, Marion


Książka Wojciecha Starzyńskiego jest głęboką i fundamentalną monografią, w której autor bada obecność i wpływ neokartezjanizmu we współczesnej fenomenologii francuskiej (J. P. Sartre, M. Merleau-Ponty, E. Levinas, M. Henry, J. L. Marion).

Tak zaplanowana monografia jest nowatorskim przedsięwzięciem badawczym nie tylko w obszarze nauki polskiej. Choć bowiem powstały ważne artykuły na temat wpływu filozofii Kartezjusza na E. Husserla, czy innych francuskich fenomenologów, to nie powstała dotąd całościowa monografia tego zagadnienia, podejmująca badania obecności głównych wątków kartezjanizmu w fenomenologii francuskiej. Wątki te nazywa autor za E. Husserlem „drogami kartezjańskimi” lub „neokartezjanizmem”. […] Wojciech Starzyński wykonał w swej monografii olbrzymią i rzetelną pracę naukową, ukazującą w zniuansowany sposób obecność kartezjańskich wątków we współczesnej fenomenologii francuskiej. Jest to monografia nie tylko z dziedziny historii filozofii, ukazująca ciągłość i życie istotnych idei. Rozrysowuje ona ponadto mapę najistotniejszych problemów metafizyki, epistemologii i filozofii człowieka w XX wieku. Jest przykładem rzetelności metodologicznej, która wychodząc od aktualnego stanu badań recepcji kartezjanizmu w fenomenologii francuskiej XX wieku, w oparciu o teksty źródłowe, posuwa daleko naprzód i rozwija ten stan badań. Do książki Starzyńskiego będzie można się odwoływać jak do milowego słupa zarówno w pogłębianiu, jak i poszerzaniu tych badań.

(z recenzji)


Podziękowania
Uwagi wstępne

Rozdział pierwszy
PROBLEM KARTEZJANIZMU EDMUNDA HUSSERLA
I. Punkt wyjścia: kartezjanizm Husserla – historia interpretacji, określenie stanu badań
Początki recepcji „drogi kartezjańskiej” Husserla
Pomyłka Husserla i odwrót od kartezjanizmu
II. Nowsze interpretacje husserlowskiego kartezjanizmu
Dwoistość redukcji
Kwestia oczywistości
Epoché
Konkluzje

Rozdział drugi
KARTEZJAŃSKIE WĄTKI W MYŚLI JEANA PAULA SARTRE’A: OD COGITO DO WOLNOŚCI
Wprowadzenie
I. Stan polskich badań problemu inspiracji kartezjańskich Sartre’a
II. Kartezjańskie wątki Transcendencji ego
III. Byt i nicość – cogito, dowód ontologiczny
W stronę przedrefleksyjnego cogito
Dowód ontologiczny jako doświadczenie świadomości
IV. «Conscience de soi et connaissance de soi»
V. „Wolność kartezjańska”
Konkluzje

Rozdział trzeci
KARTEZJANIZM MAURICE’A MERLEAU-PONTY’EGO
Wprowadzenie
I. Interpretacje kartezjanizmu Merleau-Ponty’ego
II. Droga kartezjańska w Structure du comportement
III. Wykłady na temat jedności duszy i ciała
IV. Wątki kartezjańskie w Fenomenologii percepcji
Zarysowanie problematyki kartezjańskiej
w „Przedmowie” do Fenomenologii percepcji
Krytyka pojęcia uwagi i sądu
Przełom w „kartezjańskiej drodze” – problematyka jedności duszy i ciała
Nowe cogito
V. Wykład o ontologii kartezjańskiej jako próba domknięcia dyskusji z Descartem
Konkluzje

Rozdział czwarty
EMMANUEL LEVINAS: OD PODMIOTUDO IDEI NIESKOŃCZONOŚCI
I. Wykładnia kartezjańskiej Mathesis w Odkrywając egzystencję
II. Kartezjańska podmiotowość w Istniejącym i istnieniu
III. „Droga kartezjańska” a idea nieskończoności  
Stanowisko Husserla
Bóg jako przedmiot pragnienia nieskończoności
(Sartre)
Idea nieskończoności wedle odwróconej
intencjonalności i jej miejsce na „drodze kartezjańskiej”
Konkluzje

Rozdział piąty
DESCARTES JAKO PREKURSOR FENOMENOLOGII MATERIALNEJ MICHELA HENRY’EGO
Otwarcie kwestii kartezjańskiej w dyskusji z Heideggerem
Wpływ „filozofii pierwszej” Husserla i fenomenologia idealna
Kartezjańska filozofia „początku”
Cogito jako videor
Sentio ergo sum
Określenie fenomenologicznej definicji cogito
Procedura amfibologiczna i jej zastosowanie do kartezjańskiej teorii idei
Konkluzje

Rozdział szósty
KARTEZJANIZM FENOMENOLOGII DONACJI JEANA LUCA MARIONA
I. Kartezjanizm ostatecznej zasady?
II. Model interlokutywny subiektywności
III. Model żywej cielesności
Konkluzje

Zakończenie
Indeks osób
Nota bibliograficzna
Bibliografia źródłowa
Bibliografia przedmiotowa


304 strony, Format: 13.5x21.5cm, oprawa miękka

Osoby kupujące tę książkę wybierały także:
 

- HOMO SACER. SUWERENNA WŁADZA I NAGIE ŻYCIE
AGAMBEN G.

- NAGOŚĆ
AGAMBEN G.

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. 2012-2024