|
CIAŁO I SEKSUALNOŚĆ W KINIE POLSKIM
JAGIELSKI S. MORSTIN-POPŁAWSKA A. wydawnictwo: WYD UJ , rok wydania 2009, wydanie I cena netto: 41.50 Twoja cena 39,43 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Ciało i seksualność w kinie polskim
To nowe spojrzenie na kino polskie, spojrzenie – zgodnie z tytułową zapowiedzią
– od strony ciała i seksualności.
Refleksja historyczna i analityczna dotycząca polskiego kina – od lat, ze
zrozumiałych względów, zdominowana jest przez myślenie polityczne, wiążące dzieła
filmowe z kolejnymi fazami dwudziestowiecznych dziejów naszego kraju; toteż pora
najwyższa na jej odświeżenie, wykorzystujące częstsze dziś, uciekające od polityki
normy lektury, wśród nich – właśnie czytanie filmów poprzez zawarty w nich, nieraz
głęboko ukryty przekaz na temat seksualności i ról płciowych.
Mamy tu, z grubsza biorąc reprezentantów (a właściwie reprezentantki, bo wśród
autorów dominują kobiety) dwu pokoleń polskich filmoznawców: jest kilka znakomitych
autorek legitymujących się poważnym, uznanym dorobkiem, są też debiutanci, ale –
sądząc po tekstach – dysponujący znacznymi już kompetencjami i umiejętnościami
pisarskimi. Ta rozmaitość pociąga za sobą różnorodność metodologiczną. Optyka
„genderowa” bynajmniej tu nie dominuje. Są tu analizy o wyraźnym nachyleniu
kulturoznawczym, są też szkice o nastawieniu filozoficznym.
Tom jest pracą nie tylko pionierską, ale wzorowo wykonaną i przejrzyście
skomponowaną, adresowaną nie tylko do zawodowego środowiska filmoznawców (choć do
nich naturalnie w pierwszym rzędzie), ale do czytelników zainteresowanych nowymi
propozycjami współczesnej humanistyki.
Wstęp, 7
Część I CIAŁO I DUCH CZASU. OD DWUDZIESTOLECIA MIĘDZYWOJENNEGO PO
WSPÓŁCZESNOŚĆ
Iwona Kurz – Trędowata albo qui pro quo, czyli ciało w kulturze filmowej
dwudziestolecia międzywojennego, 13
Karolina Kosińska – Manewry tożsamościowe. Kobieta jako mężczyzna i
mężczyzna jako kobieta w przedwojennym polskim kinie komediowym, 25
Ewa Mazierska – Od homoseksualisty do geja: konstrukcja „innych
seksualności” w polskim kinie okresu PRL-u, 43
Izabela Kalinowska – Seks, polityka i koniec PRL-u: o cielesności w polskim
kinie lat osiemdziesiątych, 63
Magdalena Podsiadło – Seksualność kobiet w kinie polskich reżyserek
filmowych po roku 1989, 79
CZĘŚĆ II SEKS I SENS. WIELKOŚĆ KONTEKSTÓW – RÓŻNORODNOŚĆ ZNACZEŃ
Natasza Korczarowska – Histeria jako refleks zrepresjonowanej seksualności,
99
Patrycja Cembrzyńska – Gołębica w klatce. O Matce Joannie od Aniołów
Jerzego Kawalerowicza, 117
Elżbieta Ostrowska-Chmura – Polka – dumny przedmiot pożądania, 139
Elżbieta Korolczuk – Kobiecość jako źródło cierpień. Matki i córki w
polskim kinie, 155
Urszula Kurnik – Agnieszka z Człowieka z marmuru Andrzeja Wajdy – androgyn ze
skazą, 173
CZĘŚĆ III CIAŁO I SEKSUALNOŚĆ W PERSPEKTYWIE AUTORSKIEJ
Wojciech Klimczyk – Erotyzm tajemnicy. Seksualność w „trylogii” o
dojrzewaniu Wojciecha Marczewskiego, 193
Sebastian Jagielski – Patrząc przez peryskop: męskie pragnienie w filmach
Andrzeja Barańskiego, 211
Elżbieta Wiącek – Niemoralny moralista w młodopolskiej masce. Wokół
Dziejów grzechu Waleriana Borowczyka, 239
Monika Nahlik – Archetypy, instynkty, atawizmy i uczucia, czyli o
metakomunikacji Lecha Majewskiego, 261
Anna Taszycka – Ojej! Boli mnie noga…, czyli o cielesności w pracach Józefa
Robakowskiego, 275
Noty o autorach, 287
Indeks nazwisk, 291
300 stron, Format: 16.0x23.0cm, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|