|
DEBATA PUBLICZNA ZMIANY SPOŁECZNYCH NORM KOMUNIKACJI
KAMPKA A. wydawnictwo: OFICYNA NAUKOWA , rok wydania 2014, wydanie I cena netto: 54.40 Twoja cena 51,68 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Debata publiczna
Zmiany społecznych norm komunikacji
Debata publiczna to dzisiaj temat palący, budzący żywe emocje. Kontrowersje
wywołuje zwłaszcza jakość debaty publicznej oraz kwestie jej dopuszczalnych reguł.
Widoczny jest rozdźwięk pomiędzy społecznymi oczekiwaniami wobec debaty a jej
codzienną praktyką.
Z perspektywy socjologii, retoryki oraz nauk o komunikacji Agnieszka Kampka określa,
czym jest debata publiczna, w jakich przestrzeniach się toczy i kim są jej uczestnicy.
Autorka analizuje różne typy debat (przedwyborcze, parlamentarne, konkursowe,
filozoficzne), ich funkcje i cele oraz odpowiednio odmienne reguły i zasady, podejmuje
więc problematykę ważną zarówno dla funkcjonowania współczesnej demokracji, jak i
społeczeństwa obywatelskiego.
Analiza przemian w mediach oraz wizualności współczesnej kultury prowadzi do
diagnozy obecnego stanu debaty publicznej. Powszechnie krytykowany dziś język debaty
może być jedynie powierzchownym przejawem głębokich konfliktów dotyczących postaw
uczestników debaty oraz cenionych przez nich wartości. Czy obserwujemy zatem upadek
debaty publicznej, czy może raczej dostosowanie jej do reguł medialnej komunikacji? Czy
sednem debaty może być słuchanie a argumentem obraz?
Książka napisana jest klarownym językiem. Zainteresuje licznych humanistów –
głównie socjologów, kulturoznawców, filozofów. Stanie się też zapewne inspirująca
lekturą dla dziennikarzy i parlamentarzystów oraz szerokiego grona osób
zainteresowanych publicznym dyskursem.
Wstęp
Rozdział I
Scena i aktorzy - miejsce, uczestnicy, instrumenty debaty publicznej
Między sporem a porozumieniem: definicja debaty
Sfera publiczna jako przestrzeń debaty
Opinia publiczna, czyli głos w przestrzeni
Instytucje i obywatele - uczestnicy debaty
Rozdział II
Społeczne funkcje debaty publicznej
Debata jako odkrywanie poglądów
Debata jako rozwiązanie sporu
Debata jako narzędzie polityki
Debata jako edukacja obywatelska
Debata jako przedstawienie oferty
Rozdział III
Reguły i normy debaty publicznej
Cywilizowana debata
Umiejętności komunikacyjne
Język debaty
Rozdział IV
Zmiany w przestrzeni medialnej a kształt debaty publicznej
Nowe media, nowe style debaty
Odbiorcy mediów jako uczestnicy debaty
Komunikacja polityczna
Debata medialna
Rozdział V
Wizualność debaty publicznej
Rola wizualności w życiu publicznym
Obywatelska kompetencja wizualna
Wizualne formy wypowiedzi
Widoczność medialna
Symbole w debacie publicznej
Zakończenie
Bibliografia
Indeks osób i postaci
Indeks pojęć i terminów
Nota o Autorce
234 strony, Format: 13.5x22.5cm, oprawa twarda
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|