ksiegarnia-fachowa.pl
wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   0 zł   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki

WPROWADZENIE DO MEDIOLOGII


REGIS D.

wydawnictwo: OFICYNA NAUKOWA , rok wydania 2010, wydanie I

cena netto: 59.90 Twoja cena  56,91 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

Wprowadzenie do mediologii


Książką Régisa Debraya jest pierwszym systematyzującym opracowaniem wiedzy o mediologii, nowej powstającej na naszych oczach dziedzinie badań nad szeroko pojętymi przekaźnikami.

W polu współczesnej humanistyki wyróżnia ją fakt, iż jest ona z gruntu inter-, albo lepiej: transdyscyplinarna – jest badaniem śladów kulturowych, pamięci zbiorowej od historii najstarszej po współczesność, od archeologii mediów po filozofię, od początków pisma po internet.

Ukazuje symboliczne skutki innowacji technicznych, a jednocześnie kulturowe uwarunkowania przełomów rozwoju technologii. Przedmiotem mediologii są wzajemne oddziaływania techniki i kultury - dawne i teraźniejsze. Godzi więc obydwie dziedziny tradycyjnie, lecz niebezpiecznie sobie przeciwstawiane. Mediologia nie jest socjologią mediów, z którą bywa niekiedy mylona, nie zajmuje się komunikowaniem, lecz badaniem przekazów kulturowych (transmission) – przenoszeniem w czasie informacji (także postaw życiowych) za pomocą struktur instytucjonalnych (kościoły, szkoły, muzea, biblioteki, itp.).

Kluczowe jest dla niej pojęcie transmisji w dłuższych i długich okresach trwania kultury. Przekaz kulturowy ma horyzont historyczny, imaginacyjną identyfikację wspólnotową (więzy symboliczne) i odbywa się w porządku diachronicznym – a nie, jak komunikacja, w porządku synchronicznym. Jest więc rodzajem antropologii kulturowej, badającej warunki możliwości koegzystencji wielości odrębnych kultur w warunkach globalnej uniformizacji sieci informatycznych. Jest to synteza pobudzająca i przystępna - napisana językiem prostym, ale błyskotliwym, użyteczna zarówno dla studentów, jak i dla osób po prostu zainteresowanych aktualnymi procesami cywilizacyjnymi i dyskusjami wokół nich.


Od Redaktora serii

Rozdział 1
Czas przekazywania
KĄT OBSERWACJI

Więcej niż komunikować: przekazywać 3; Poszerzenie pola poszukiwań 12; Swoistość człowieka 20; Pierwszeństwo pomnika 30

Rozdział 2
The Medium is the message
STARTER METODY

Prześwietlenie kliszy 41; Mediosfery, pierwsze podejście 52; Technika i/lub kultura: jak to rozpoznać? 62; Dowód przez sztukę 73

Rozdział 3
To zabije tamto
PRZEDMIOT: STOSUNKI, NIE PRZEDMIOTY

Między tym a tamtym: rozwarcie cyrkla (od roweru do Pana Boga) 83; Problem determinizmu: medium i środowisko 104; Spojrzenie na poprzedników 117

Rozdział 4
Skuteczność symboliczna
DROGA: OD MEDIUM DO MEDIACJI

ŽPotęga słowa : czarna skrzynka jeszcze zamknięta 127; Kod rozpoczęcia: Wcielenie 139; Podwójne ciało medium 147

Rozdział 5
Rada dyscyplin
PROJEKT: SŁUŻBA POMOCNICZA
Jakie centra zakwaterowania? 163; Nieświadomość techniczna, opór i zaprzeczenie 185; Jeszcze jeden mur do zburzenia 198

Rozdział 6
Mediologia - do czego to służy?
CEL GRY: USPOKOIĆ GRĘ

Ani nauka, ani panaceum 211; Techniki versus etnosy: niebezpieczna strefa 220; Profetyzm high-tech lub nadmiar logiki 226; Efekt-jogging 231; Ku technoetyce 240

Bibliografia
Indeks osób i postaci - Indeks pojęć i terminów
Nota biograficzna
Publikacje Regisa Debray


280 stron, Format: 13.5x21.0cm, oprawa twarda

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. 2012-2024