ksiegarnia-fachowa.pl
wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   0 zł   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki

POROZUMIENIE Z PACJENTEM RELACJE I KOMUNIKACJA


KULUS M. DOROSZEWSKI J. MARKOWSKI A. RED.

wydawnictwo: WOTERS KLUWER , rok wydania 2014, wydanie I

cena netto: 64.90 Twoja cena  61,66 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

Porozumienie z pacjentem

Relacje i komunikacja


Porozumienie z pacjentem. Relacje i komunikacja jest unikatową publikacją prezentującą komunikację z pacjentem jako zbiór wielu umiejętności: humanistycznych i medycznych, teoretycznych i praktycznych.

Główną cechą książki jest interdyscyplinarne podejście do omawianego problemu, uwzględniające aspekty językowe, etyczne, prawne, psychologiczne i społeczne związane z komunikacją. W opracowaniu przedstawiono nie tylko pogłębioną analizę wyżej wymienionych elementów, ale także charakterystykę porozumienia z pacjentami w różnych specjalnościach medycznych.

Czytelnik odnajdzie tu praktyczne wskazówki dotyczące m.in.:

- odpowiedniego sposobu organizacji przestrzeni, w której odbywa się komunikacja,
- właściwych zachowań językowych wykorzystywanych w rozmowie z osobami chorymi,
- zasad przekazywania prawdy klinicznej,
- korzystnych i niekorzystnych metod stosowanych w komunikacji z dzieckiem,
- komunikacji z chorym psychicznie, z uwzględnieniem różnic w podejściu do pacjenta w zależności od jego stanu psychicznego,
- skutecznej komunikacji w zespole terapeutycznym.


Wstęp

Rozdział 1. Podstawy współczesnej komunikacji lekarskiej
[Jan Doroszewski]
1. Zmiany w relacji łączącej lekarza z pacjentem i rozwój nauk medycznych
2. Komunikacja na różnych etapach postępowania leczniczego
3. Rola języka w komunikacji lekarz - pacjent
4. Komunikacja lekarz - pacjent jako system znaków
5. Ogólne cechy choroby a komunikacja lekarz - pacjent
Bibliografia

Rozdział 2. Prawda i prawdomówność w relacjach lekarz - pacjent
[ks. Wiesław Przyczyna]
1. Pojęcie prawdy i prawdomówności
2. Korzyści płynące z mówienia prawdy klinicznej
2.1. Uznanie chorego za pełnowartościową osobę
2.2. Zwiększenie efektywności terapii
2.3. Podtrzymywanie nadziei
3. Sposoby przekazu prawdy klinicznej
3.1. Przekaz prawdy w chorobie przejściowej
3.2. Przekaz prawdy w chorobie nieuleczalnej niezagrażającej życiu
3.3. Przekaz prawdy w chorobie terminalnej, zmierzającej do śmierci
4. Rola empatii w przekazywaniu prawdy klinicznej
5. Dziesięć zasad przekazywania prawdy klinicznej
Bibliografia

Rozdział 3. Prawne aspekty komunikacji lekarza z pacjentem
[Zbigniew Czernicki]
Bibliografia

Rozdział 4. Wybrane psychologiczne aspekty budowania poprawnej komunikacji między lekarzem a pacjentem
[Mariola Kosowicz, Marta Kulpa, Sylwia Świstak-Sawa]
1. Wybrane zasady budowania poprawnej komunikacji
1.1. Umiejętne słuchanie
1.2. Sztuka aktywnego słuchania
1.3. Precyzowanie tematu rozmowy
1.4. Informacje zwrotne
1.5. Kompetentne zadawanie pytań
1.6. Empatia
2. Komunikacja werbalna i niewerbalna
3. Psychologiczne aspekty prowadzenia wywiadu z pacjentem
3.1. Praktyczne zasady prowadzenia wywiadu medycznego
3.2. Wybrane przyczyny uniemożliwiające pacjentowi otwarte odpowiedzi w trakcie wywiadu
4. Przekazywanie informacji o diagnozie
4.1. Kilka wskazówek dotyczących przekazywania informacji o chorobie
5. Uprzedzanie o swoich intencjach
Bibliografia

Rozdział 5. Socjologiczne aspekty komunikacji z pacjentem
[Antonina Doroszewska]
1. Rola lekarza (rola zawodowa) i rola pacjenta oraz relacja lekarz - pacjent w socjologii
2. Modele komunikacji medycznej
3. Kontekst społeczny komunikacji z pacjentem
3.1. Organizacja przestrzeni
3.2. Nawiązanie kontaktu
3.3. Wywiad
3.4. Ustalenie diagnozy/wstępne ustalenie diagnozy, które pozwoli na określenie dalszego postępowania
3.5. Wspólne podjęcie decyzji dotyczącej dalszego postępowania
Bibliografia

Rozdział 6. Kultura języka w porozumiewaniu się lekarza z pacjentem
[Andrzej Markowski]
Bibliografia

Rozdział 7. Innowacyjna komunikacja między medykami a przewlekle chorymi pacjentami
[Jan Tatoń]
1. Wprowadzenie
2. Znaczenie innowacyjności w systemowej komunikacji "medycyna - pacjenci z przewlekłymi chorobami" w opiece zdrowotnej i społecznej XXI wieku
3. Specjalne cele i metody komunikacji lekarza z pacjentem obejmowanym opieką paliatywną
4. Jak wyjątkowy - biologiczny, społeczny i etyczny - charakter relacji lekarza i pacjentów determinuje niepowtarzalne cechy ich wzajemnej komunikacji
5. Definicja profesjonalnej komunikacji medyków z pacjentami
6. Prywatność i autonomia osoby pacjenta w praktyce skutecznej komunikacji (wskazania dla lekarzy)
7. Wpływ osobowości pacjenta na praktykę komunikacji lekarz - pacjent
8. Komunikacja jako metoda radzenia sobie ze stresem
9. Techniki komunikacji
10. Komunikacyjne ograniczenia pacjenta wynikające z wpływów choroby
11. Szacunek i empatia ze strony lekarza
12. Podawanie informacji o nasileniu objawów choroby lub niepomyślnym rokowaniu
13. Wskazówki dotyczące rozmowy o potrzebie dalszych badań klinicznych
14. Wywiady lekarskie - profesjonalna komunikacja do celów klinicznych
15. Edukacja terapeutyczna jako profesjonalna metoda komunikacji
15.1. Pedagogika terapeutyczna
15.2. Motywacja terapeutyczna
15.3. Wzmacnianie osobowości pacjenta do celów terapeutycznych
16. Wpływ lęku przed interwencjami medycznymi na charakter komunikacji lekarz - pacjent
17. Lepsza komunikacja lekarza i pacjenta jako szansa zmniejszenia liczby procesów o błąd medyczny
18. Podsumowanie
Bibliografia

Rozdział 8. Komunikacja w pediatrii
[Marek Kulus]
1. Otoczenie
2. Metody komunikacji
3. Nastolatki
4. Trudne wiadomości
Bibliografia

Rozdział 9. Komunikacja lekarza z pacjentem z zaburzeniami psychicznymi
[Tadeusz Parnowski]
1. Wprowadzenie
2. Ocena stanu psychicznego
3. Wywiad przedmiotowy - obiektywizacja informacji
3.1. Badanie chorego - wywiad podmiotowy - autoanamneza
3.2. Ocena stanu psychicznego
4. Kontakt z pacjentem
4.1. Urealnianie nieprawidłowych przekonań
4.2. Błędy w komunikacji z pacjentem
5. Pacjent trudny
5.1. Pacjent pobudzony
5.2. Pacjent z depresją
5.3. Pacjent z psychozą
5.4. Pacjent z otępieniem
5.5. Konsultacja pacjenta z zaburzeniami psychicznymi na oddziale somatycznym
5.6. Pacjent przyjęty do szpitala wbrew swojej woli
Bibliografia

Rozdział 10. Komunikacja w zespole terapeutycznym oraz pielęgniarki z pacjentem
[Karolina Pietruk]
1. Wstęp
2. Komunikacja w zespole terapeutycznym
3. Środki i systemy komunikacji
4. Komunikacja to nie tylko rozmowa - bariery w komunikacji w zespole terapeutycznym
5. Relacja pielęgniarka - pacjent
6. Komunikacja w chorobie
7. Troska w komunikacji (model CARE)
8. Postawy rodziny wobec choroby bliskiej im osoby
9. Zakończenie
Bibliografia

Rozdział 11. Holistyczne podejście do chorych na nowotwory
[Janusz Meder]
Bibliografia

Rozdział 12. Komunikacja lekarz - pacjent w opiece paliatywnej - wybrane problemy
[Jerzy Jarosz]
1. Wprowadzenie i podstawowe definicje
2. Zagadnienia szczegółowe
2.1. Światopogląd medyczny
2.2. Akceptacja - pogodzenie się z nadchodzącą śmiercią
2.3. Uporczywa terapia
2.4. Oczekiwania pacjentów
3. Podsumowanie
Bibliografia

Informacje o autorach


208 stron, Format: 14.5x20.5cm, oprawa miękka

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. 2012-2024