|
STUDIA NAD CZYTELNOŚCIĄ KROJÓW PISMA I PARAMETRAMI CICHEGO CZYTANIA U POLSKICH UCZNIÓW Z DYSLEKSJĄ
WOLAŃSKI A. wydawnictwo: ELIPSA , rok wydania 2021, wydanie Icena netto: 79.35 Twoja cena 75,38 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Studia nad czytelnością
krojów pisma i parametrami cichego czytania u polskich
uczniów z dysleksją
Problematyka
czytania – także w kontekście trudności w opanowaniu tej
umiejętności przez dzieci z dysleksją – pozostaje od lat w
polu zainteresowań badaczy reprezentujących rozmaite dziedziny nauki.
Przede wszystkim sprawność ta stanowi obiekt analiz dokonywanych przez
pedagogów, psychologów, lingwistów,
psycholingwistów i logopedów.
W
niniejszej monografii przedmiotem badań własnych są czytelność
krojów pisma oraz parametry cichego czytania u polskich
uczniów z dysleksją rozwojową. Pierwszym głównym
celem badań było sprawdzenie, które spośród
ogólnie dostępnych krojów pisma używanych w druku
i na nośnikach elektronicznych oraz krojów zaprojektowanych
specjalnie dla osób dyslektycznych są mniej, a
które bardziej czytelne dla polskich uczniów w
wieku 12–16 lat ze stwierdzoną dysleksją rozwojową.
Dodatkowym celem analiz, który wykraczał poza obszar
eksperymentu, było ustalenie, jakie cechy morfologiczne badanych
krojów pisma decydują o ich czytelności. Drugim
głównym celem badań było ustalenie parametrów
cichego czytania tekstów polskojęzycznych u
uczniów dyslektycznych w wieku 12–16 lat.
Książka stanowi typową monografię naukową poświęconą czytelności
krojów pisma w kontekście procesu czytania ze zrozumieniem.
Choć formalnie ma wiele cech wykładu akademickiego, to w treści stara
się być pragmatyczna. Charakterystyka procesu czytania,
omówienie znaków pisma w systemie języka i w
tekście typograficznym, w końcu opis morfologii i stylistyki
łacińskiego pisma typograficznego dokonywane są zarówno z
poznawczego, jak i praktycznego punktu widzenia.
Książka ma charakter interdyscyplinarny. Daje szerokie spojrzenie na
neurobiologiczny aspekt procesu czytania. Stanowi także kompendium
wiedzy na temat krojów pisma i klasyfikacji jego odmian.
Publikacja łączy zagadnienia językoznawcze (grafematyka i grafetyka),
logopedyczne (zaburzenia czytania) oraz typograficzne (cechy
strukturalne i morfologia pisma). Dużą wartością pracy jest jej
komponent eksperymentalny Są to pierwsze na polskim gruncie badania
okulograficzne, które poddają analizie czytelność
krojów pisma wśród uczniów z dysleksją
rozwojową.
Wstęp
13
1. Czytelność polskojęzycznego tekstu typograficznego dla dzieci i
młodzieży w perspektywie badawczej i
normalizacyjno-edytorskiej
. 16
2. Przedmiot badań własnych oraz zakres
opracowania
24
3. Konwencje
zapisu
31
Podziękowania
. 33
CZĘŚĆ PIERWSZA. Analiza i krytyka
piśmiennictwa
. 35
Wprowadzenie
. 36
ROZDZIAŁ 1. Proces
czytania w normie i patologii – perspektywa
transdyscyplinarna
37
1.1. Istota wizualnego przetwarzania
języka
38
1.2. Neurobiologiczne uwarunkowania procesu
czytania
. 44
1.3. Psycholingwistyczne modele procesu
czytania
59
1.4. Aktywność okulomotoryczna w procesie
czytania
. 70
1.5. Formy i style lektury, tempo oraz techniki
czytania
82
1.6. Symptomatologia i patomechanizm zaburzeń procesu czytania u
osób z dysleksją rozwojową, hiperleksją i
aleksją
94
ROZDZIAŁ 2. Pismo
i jego znaki w systemie języka i w tekście (typo)graficznym
120
2.1. Grafematyka i grafetyka jako subdyscypliny
językoznawcze
121
2.2. Pismo w ujęciu grafematycznym i
grafetycznym
123
2.3. Jednostki pisma alfabetycznego i tekstu
(typo)graficznego
. 129
2.4. Grafemy w piśmie
alfabetycznym
. 136
2.5. Alografy pozycyjne, ortograficzne i fakultatywne w piśmie
alfabetycznym 143
2.6. Reguły odpowiedniości grafem–fonem na przykładzie języka
polskiego 147
2.7. Grafematyczne cechy dystynktywne podstawowych grafemów
pisma
łacińskiego
162
2.8. Czytelność łacińskiego pisma typograficznego i złożonego nim
tekstu . 169
ROZDZIAŁ 3. Morfologia
łacińskiego pisma typograficznego w ujęciu
grafetycznym
. 196
3.1. Geometria łacińskiego pisma
typograficznego
196
3.2. Elementy budowy liter pisma typograficznego i ich tradycyjne
nazwy 201
3.3. Cechy strukturalne krojów łacińskiego pisma
typograficznego
208
3.3.1. Kroje szeryfowe i
bezszeryfowe
208
3.3.2. Kroje jedno- i
dwuelementowe
213
3.3.3. Kroje proporcjonalne i
nieproporcjonalne
. 215
3.3.4. Całkowita wysokość kroju pisma oraz wysokość minuskuły i
majuskuły . 216
3.3.5. Dukt i rytm kroju
pisma
218
3.3.6. Ciężar optyczny kroju
pisma
219
3.4. Cechy graficzne odmian krojów łacińskiego pisma
typograficznego
. 220
3.4.1. Grubość, szerokość i pochylenie znaków
pisma
220
3.4.2. Matryca wariantów kroju
pisma
. 225
3.4.3. Warianty graficzne krojów w różnych
przedziałach stopnia pisma 226
3.4.4. Stylistyczne warianty
glifów
. 228
ROZDZIAŁ 4. Klasyfikacja
i charakterystyka odmian stylowych pisma dziełowego
. 231
4.1. Przegląd najważniejszych współczesnych klasyfikacji
odmian stylowych pisma
typograficznego
232
4.1.1. Klasyfikacja F. Thibaudeau (Francja,
1924)
234
4.1.2. Klasyfikacja M. Voxa i Association Typographique Internationale
(Francja, 1952,
1962–2021)
235
4.1.3. Klasyfikacja A. Novaresego (Włochy,
1957)
237
4.1.4. Klasyfikacja H. Zapfa i W. Wengena oraz Deutschen Instituts
für Normung (Niemcy,
1964)
238
4.1.5. Klasyfikacja British Standards Institution (Wielka Brytania,
1967) 239
4.1.6. Klasyfikacja Polskiego Komitetu Normalizacji, Miar i Jakości
(Polska,
1973)
. 240
4.1.7. Klasyfikacja J. Solpery (Czechosłowacja,
1977)
. 241
4.1.8. Klasyfikacja Ośrodka Badawczo-Rozwojowego Przemysłu
Poligraficznego (Polska,
1977)
. 242
4.1.9. Klasyfikacja R. Bringhursta (Kanada,
1992)
242
4.1.10. Klasyfikacja pism drukarskich ART (Polska,
1993)
. 243
4.1.11. Klasyfikacja H.P. Willberga (Niemcy,
2001)
245
4.1.12. Klasyfikacja C. Dixon (Wielka Brytania,
2001)
. 246
4.2. Odmiany stylowe łacińskich krojów dziełowych
– próba klasyfikacji własnej
248
4.2.1. Kroje dziełowe ogólnego przeznaczenia
(antykwy)
. 250
4.2.1.1. Antykwa wczesnorenesansowa (wenecka,
humanistyczna) 253
4.2.1.2. Antykwa późnorenesansowa (francuska,
aldyńska) .
255
4.2.1.3. Antykwa barokowa
(niderlandzka)
256
4.2.1.4. Antykwa
klasycystyczna
258
4.2.1.5.
Egipcjanka
. 259
4.2.1.6.
Neogrotesk
. 262
4.2.1.7. Grotesk
amerykański
263
4.2.1.8. Grotesk
geometryczny
. 265
4.2.1.9. Grotesk
humanistyczny
266
4.2.1.10. Antykwy dwuelementowe
modyfikowane
. 267
4.2.1.10.1. Antykwa
szkocka
267
4.2.1.10.2. Antykwa typu
klarendon
. 269
4.2.1.10.3. Antykwy bezszeryfowe lub z szeryfami
skrytymi . 270
4.2.2. Kroje dziełowe specjalnego
przeznaczenia
. 271
4.2.3. Kroje dziełowe
martwe
. 273
4.2.3.1. Kroje łamane (gotyckie i
postgotyckie)
. 274
4.2.3.1.1.
Tekstura
275
4.2.3.1.2.
Rotunda
276
4.2.3.1.3.
Szwabacha
277
4.2.3.1.4.
Fraktura
278
4.2.3.2. Kroje gaelickie
(insularne)
283
CZĘŚĆ DRUGA. Metodologiczne podstawy
badań własnych
285
Wprowadzenie
. 286
ROZDZIAŁ 5. Metodologia
eksperymentalno-instrumentalnych badań czytelności krojów
pisma u uczniów z dysleksją
287
5.1. Model badań i jego
uzasadnienie
. 287
5.2. Etapy postępowania
eksperymentalnego
. 288
5.3. Przedmiot i cele
badań
291
5.4. Pytania
badawcze
292
5.4.1. Pytanie
główne
292
5.4.2. Pytania
szczegółowe
292
5.5. Hipotezy
badawcze
. 293
5.5.1. Hipoteza
główna
. 293
5.5.2. Hipotezy
szczegółowe
294
5.6. Zmienne i wskaźniki
pomiaru
. 294
5.7. Metoda analizy
statystycznej
. 296
5.7.1. Analiza danych
statystycznych
. 296
5.7.2. Wizualna prezentacja danych
statystycznych
. 297
5.7.3. Procedura weryfikacji hipotez
badawczych
298
5.8. Organizacja i przebieg
eksperymentu
. 300
5.9. Charakterystyka badanych
osób
307
5.10. Charakterystyka materiału
badawczego
. 308
5.10.1. Kroje pisma poddawane badaniom na
czytelność
. 310
5.10.2. Warstwa językowa tekstu przeznaczonego do
czytania
317
5.10.3. Warstwa typograficzna tekstu przeznaczonego do
czytania
324
CZĘŚĆ TRZECIA. Analiza wyników
badań własnych i ich interpretacja
. 333
Wprowadzenie
. 334
ROZDZIAŁ 6. Kompleksowa
analiza formy strukturalno-graficznej krojów pisma
poddawanych badaniom na czytelność
. 335
6.1. Złożoność minuskuły i majuskuły polskiego alfabetu
narodowego
. 335
6.2. Opis i porównanie podstawowych cech strukturalnych
krojów pisma poddawanych badaniom na
czytelność
343
6.2.1. Antykwa
Półtawskiego
343
6.2.2.
Arial
. 344
6.2.3.
Baskerville
344
6.2.4. Comic Sans
MS
345
6.2.5. Courier
New
346
6.2.6.
Doferm
. 346
6.2.7. Fraktur
BT
347
6.2.8.
Garamond
348
6.2.9.
Georgia
348
6.2.10.
Lato
349
6.2.11.
OpenDyslexic
. 350
6.2.12.
Tahoma
350
6.2.13. Times New
Roman
. 351
6.2.14.
Verdana
352
6.3. Analiza porównawcza szczegółowych cech
strukturalnych krojów pisma poddawanych badaniom na
czytelność
354
6.3.1. Całkowita wysokość kroju
pisma
. 355
6.3.2. Wysokość
majuskuły
. 357
6.3.3. Wysokość
minuskuły
. 358
6.3.4. Wysokość wydłużeń górnych i dolnych
liter
. 360
6.3.5. Grubość trzonów
liter
361
6.3.6. Kontrast kresek grubych i cienkich w krojach
dwuelementowych . 363
6.3.7. Szerokość znaku
pisma
. 364
6.3.8. Szerokość spacji międzywyrazowej i świateł
międzyliterowych . 366
6.4. Odróżnialność wybranych liter w krojach pisma
poddawanych badaniom na
czytelność
369
ROZDZIAŁ 7. Czytelność
krojów pisma w badaniu
eksperymentalno-instrumentalnym
. 373
7.1. Rozumienie
tekstu
373
7.2. Czytelność krojów mierzona łącznym czasem czytania oraz
czasem i liczbą
fiksacji
375
7.2.1. Łączny czas
czytania
. 375
7.2.2. Łączny czas
fiksacji
378
7.2.3. Liczba
fiksacji
. 380
7.2.4. Dyskusja wyników dotyczących czytelności
krojów
pisma
. 383
7.3. Czytelność grup krojów
pisma
. 388
7.3.1. Kroje szeryfowe i
bezszeryfowe
388
7.3.2. Kroje jedno- i
dwuelementowe
388
7.3.3. Kroje proporcjonalne i
nieproporcjonalne
. 389
7.3.4. Dyskusja wyników dotyczących czytelności grup
krojów
pisma 390
7.4. Subiektywna ocena czytelności krojów pisma w świetle
wyników badań
instrumentalnych
393
7.4.1. Kroje pisma najbardziej i najmniej czytelne w subiektywnej
ocenie
badanych
. 393
7.4.2. Związek pomiędzy subiektywną oceną krojów pisma a ich
czytelnością
obiektywną
. 395
7.4.3. Dyskusja wyników dotyczących subiektywnej oceny
krojów pisma 398
7.5. Czytelność pism typograficznych a wiek, płeć i korekcja
okularowa
399
7.5.1. Wiek badanych
uczniów
399
7.5.2. Płeć badanych
uczniów
. 401
7.5.3. Korekcja okularowa u badanych
uczniów
402
7.5.4. Dyskusja wyników dotyczących czytelności
krojów pisma w kontekście wieku, płci i korekcji
okularowej
. 403
ROZDZIAŁ 8.
Parametry cichego czytania tekstu łatwego u uczniów z
dysleksją
rozwojową
405
8.1. Średnie tempo czytania cichego – analiza i dyskusja
wyników
405
8.2. Średni czas fiksacji podczas czytania cichego – analiza
i dyskusja wyników . 407
8.3. Średni czas sakkad podczas czytania cichego – analiza i
dyskusja wyników . 410
8.4. Średni zakres fiksacji podczas czytania cichego –
analiza i dyskusja wyników . 413
Podsumowanie wyników badań własnych oraz wnioski
aplikatywne
. 417
Aneks
. 427
Załącznik 1. Arkusz testu badającego rozumienie czytanych
fragmentów tekstu . 428
Załącznik 2. Kwestionariusz subiektywnej oceny czytelności badanych
krojów pisma . 429
Załącznik 3. Materiał językowy i typograficzny poddawany badaniom w
eksperymencie
. 430
A. Fragment 1. (krój Garamond, skala: 1 :
1)
. 430
B. Fragment 2. (krój Arial, skala: 1 :
1)
. 431
C. Fragment 3. (krój Baskerville, skala: 1 :
1)
. 432
D. Fragment 4. (krój Courier New, skala: 1 :
1)
433
E. Fragment 5. (krój Georgia, skala: 1 :
1)
434
F. Fragment 6. (krój Lato, skala: 1 :
1)
435
G. Fragment 7. (krój Times New Roman, skala: 1 :
1)
436
H. Fragment 8. (krój Tahoma, skala: 1 :
1)
437
I. Fragment 9. (krój Antykwa Półtawskiego, skala:
1 :
1)
438
J. Fragment 10. (krój Verdana, skala: 1 :
1)
. 439
K. Fragment 11. (krój Doferm, skala: 1 :
1)
. 440
L. Fragment 12. (krój Comic Sans MS, skala: 1 :
1)
441
M. Fragment 13. (krój OpenDyslexic, skala: 1 :
1)
. 442
N. Fragment 14. (krój Fraktur BT, skala: 1 :
1)
443
Bibliografia
445
Summary
475
Spis
rycin
481
Spis
tabel
489
492
strony, B5, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|