ksiegarnia-fachowa.pl
wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   0 zł   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki

PRESTIŻ ZAWODOWY W PERSPEKTYWIE INDYWIDUALNEJ


CZERANOWSKA O.A.

wydawnictwo: SCHOLAR , rok wydania 2021, wydanie I

cena netto: 35.70 Twoja cena  33,92 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

Prestiż zawodowy w perspektywie indywidualnej


Prestiż zawodowy jest jednym z klasycznych tematów socjologii już od początków XX wieku. Jest to pojęcie niejednoznaczne i trudne do zdefiniowania. Co więcej, znaczna część badań dotyczących prestiżu uwzględnia jedynie perspektywę makrostrukturalną – jak poszczególne grupy zawodowe są postrzegane przez ogół społeczeństwa i którym z nich przypisywany jest najwyższy prestiż.

Opisane w tej książce badanie (przeprowadzone w ramach pracy doktorskiej autorki) miało na celu uzupełnienie dotychczasowej refleksji nad prestiżem o perspektywę indywidualną. Projekt badawczy, łączący ilościowe i jakościowe techniki zbierania danych, pozwolił na przeanalizowane w jaki sposób prestiż zawodowy jest odczuwany i przeżywany przez osoby należące do wysoko prestiżowych grup zawodowych. Na podstawie zebranych danych zaproponowana została definicja prestiżu zawodowego oparta na trzech binarnych opozycjach: prestiż zewnętrzny / prestiż wewnętrzny, prestiż zawodu / prestiż osoby, prestiż funkcjonalny / prestiż niefunkcjonalny.

W badaniu uwzględniona została perspektywa płci kulturowej jako ważnego czynnika wpływającego na całokształt funkcjonowania jednostek na rynku pracy.

Olga Anna Czeranowska – socjolożka, absolwentka Międzywydziałowych Środowiskowych Studiów Doktoranckich przy Wydziale Historycznym Uniwersytetu Warszawskiego. Obroniła pracę doktorską dotyczącą prestiżu zawodowego w perspektywie indywidualnej. Jej zainteresowania badawcze obejmują socjologię pracy, badania nad migracjami i mobilnością, gender studies oraz metodologię badań ilościowych. Od 2020 roku pracuje na Uniwersytecie SWPS w Warszawie.

Wstęp
Podziękowania

Rozdział I. Definicje prestiżu w teoriach socjologicznych
1. Prestiż stanów i grup społecznych
2. Prestiż i praca
3. Definiując prestiż
4. Dygresja lingwistyczna

Rozdział II. Zawód i tożsamość zawodowa
1. Definicja i znaczenie zawodu
2. Znaczenie zawodowego podziału pracy z punktu widzenia struktury społecznej
3. Znaczenie zawodowego podziału pracy z punktu widzenia jednostki
4. Zawód w badaniach społecznych
5. Kariera zawodowa
6. Wpływ płci kulturowej na życie zawodowe

Rozdział III. Przegląd wcześniejszych badań dotyczących prestiżu zawodów
1. Prestiż zawodów przed II wojną światową i badania retrospektywne
2. Badanie na próbie ludności warszawskiej w roku 1958
3. Badania śląskie w roku 1959
4. Badania wśród ludności wiejskiej w roku 1960
5. Badania płockie w roku 1962
6. Badania mężczyzn będących mieszkańcami miast (Łodzi, Szczecina i Koszalina) 1964-1967
7. Skala prestiżu w Społecznej Klasyfikacji Zawodów - badania ogólnopolskie w roku 1975
8. Badania prestiżu społecznego w kontekście płci na próbie mieszkańców Warszawy w roku 1980
9. Ogólnopolskie badania Instytutu Filozofi i i Socjologii
Polskiej Akademii Nauk w roku 1987
10. Badanie eksperckie w ramach opracowywania Nowej Klasyfikacji Zawodów w roku 2005
11. Badanie w ramach Europejskiego Sondażu Społecznego 2008
12. Ogólnopolskie badania CBOS 1987-2013
13. Podsumowanie - zmiany w hierarchii zawodów

Rozdział IV. Metodologia badania
1. Problem badawczy
2. Logika koncepcji badawczej
3. Techniki badawcze
3.1. Ankieta audytoryjna PAPI
3.2. Wywiady indywidualne

Rozdział V. Wyniki badania ankietowego
1. Charakterystyka próby
2. Wyniki badania
2.1. Pierwsze skojarzenie związane ze sformułowaniem "prestiż zawodowy"
2.2. Prestiż zawodowy i poważanie dla zawodów
2.3. Biografia zawodowa - wybór drogi zawodowej i odczuwane skutki tej decyzji
3. Podsumowanie

Rozdział VI. Wyniki badania jakościowego
1. Definicja prestiżu
1.1. Prestiż zewnętrzny i prestiż wewnętrzny
1.2. Prestiż zawodu i prestiż osoby
1.3. Prestiż funkcjonalny i prestiż niefunkcjonalny
2. Osoby i grupy cieszące się wysokim prestiżem na polskim rynku pracy
2.1. Jakość pracy
2.2. Osobowość
2.3. Kwalifikacje
2.4. Sława i popularność
2.5. Status materialny
2.6. Płeć kulturowa
2.7. Osoby i grupy zawodowe o wysokim prestiżu
3. Opinie na temat własnego prestiżu
3.1. Prestiż zawodowy a samoocena i satysfakcja z pracy
3.2. Prestiż zawodowy jako zobowiązanie
3.3. Wpływ zawodu na życie prywatne
3.4. Relacje międzyludzkie
4. Różnice prestiżu płci we własnej grupie zawodowej
4.1. Państwowa Straż Pożarna
4.2. Opieka nad osobami starszymi
4.3. Działalność artystyczna i medialna
4.4. Nauka i szkolnictwo wyższe
4.5. Medycyna
5. Podsumowanie

Podsumowanie. Indywidualna teoria prestiu zawodowego
1. Definicja prestiżu - czym jest prestiż na współczesnym rynku pracy?
2. Kto się cieszy prestiżem na współczesnym polskim rynku pracy?
3. Jak odczuwany jest prestiż zawodowy przez cieszące się nim jednostki?
4. Jaki jest wpływ płci kulturowej na prestiż zawodowy?
5. Zakończenie

Spis tabel
Bibliografia
Indeks osób

188 stron, B5, oprawa miękka

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. 2012-2024