|
BIZNES LOTNICZY
HOSZMAN A. RED. wydawnictwo: SGH , rok wydania 2019, wydanie Icena netto: 59.40 Twoja cena 56,43 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Biznes lotniczy
Oddajemy
w ręce Czytelników monografię prezentującą najważniejsze
naszym zdaniem zagadnienia związane z funkcjonowaniem sektora
lotniczego w ujęciu ekonomicznym i zarządczym. Treści zawarte w
niniejszej książce są efektem badań naukowych prowadzonych przez
autorów oraz ich doświadczeń we współpracy z
szeregiem podmiotów działających na rynku transportu
lotniczego, począwszy od organów regulacyjnych, przez
zarządzających portami lotniczymi i przestrzenią powietrzną, aż po
linie lotnicze. Dzięki takiemu połączeniu publikacja ma charakter nie
tylko naukowy, lecz także praktyczny - wiele poruszanych w niej
zagadnień dotyczy bowiem rozwiązań stosowanych w różnych
obszarach funkcjonowania sektora lotniczego.
Monografia
składa się z ośmiu rozdziałów. Pierwszy z nich, autorstwa
Dariusza Tłoczyńskiego, ma charakter wprowadzający. Zaprezentowano w
nim analizę danych statystycznych dotyczących rynku lotniczego
zarówno w Polsce, jak i na świecie w ujęciu przekrojowym,
tak aby zarysować możliwie najszerszy kontekst problematyki poruszanej
w kolejnych częściach publikacji. W rozdziale drugim Elżbieta
Marciszewska i Dominik Boniecki analizują wpływ procesów
liberalizacyjnych na sektor transportu lotniczego, a w
szczególności na rozwój relacji między liniami
lotniczymi. W rozdziale trzecim Adam Hoszman przedstawia podstawowe
zagadnienia dotyczące ekonomiki linii lotniczych, prezentując
najważniejsze narzędzia i sposoby analizy przychodów,
kosztów i efektywności funkcjonowania
przewoźników lotniczych. W kolejnym rozdziale Paweł Zagrajek
i Adam Hoszman omawiają najważniejsze elementy ich modeli biznesowych,
które pozwalają różnicować
przewoźników na sieciowych i niskokosztowych.
Zwrócono tu również uwagę na to, jak modele
biznesowe ewoluują, co przełożyło się w szczególności na
wnioski dotyczące bieżącego stanu i perspektyw zastosowania modelu
niskokosztowego w obsłudze połączeń dalekiego zasięgu. W rozdziale
piątym Paweł Zagrajek porusza zaś najważniejsze kwestie dotyczące
planowania operacyjnego w linii lotniczej, tj. w odniesieniu do floty i
siatki połączeń. Natomiast autor kolejnych dwóch
rozdziałów Adam Hoszman przedstawia problematykę
przychodów w linii lotniczej oraz obszaru revenue
managmenet, tj. zarządzania podażą (ceną i wielkością oferowania w
przypadku poszczególnych rejsów), oraz
sposób, w jaki zarządzający portami lotniczymi mogą
wykorzystywać opłaty lotniskowe do osiągania celów o
charakterze strategicznym oraz rozwiązywania problemów
operacyjnych. W ostatnim, ósmym rozdziale Bartosz Stolarek
szczegółowo omawia problemy dotyczące bezpieczeństwa w
sektorze lotniczym, wskazując, w jaki sposób ważne
wydarzenia (takie jak ataki terrorystyczne z 11 września 2001 roku)
wpłynęły na podejście do tych kwestii.
Rozważania
zawarte w niniejszej publikacji skupiają się przede wszystkim na
zagadnieniach odnoszących się do rynku przewozów
pasażerskich. Problematyka przewozu ładunków została celowo
pominięta, ponieważ ze względu na swoją rozległość zasługuje na odrębną
publikację.
Autorzy
mają świadomość, że w monografii nie znalazły się wszystkie ważne wątki
dotyczące ekonomiki transportu lotniczego oraz zarządzania w tym
sektorze. Omawiana problematyka została jednak dobrana w taki
sposób, aby naświetlić czytelnikom najważniejsze zagadnienia
i przedstawić tym samym szeroki i aktualny obraz rynku transportu
lotniczego oraz kontekst jego funkcjonowania zarówno w
Polsce, jak i na świecie.
Adam
Hoszman
Wstęp
Dariusz Tłoczyński
1.
Rynek usług transportu lotniczego
1.1. Wprowadzenie
1.2. Specyfika rynku usług transportu lotniczego
1.3. Polski rynek usług transportu lotniczego
1.4. Struktura podmiotowa i przedmiotowa rynku jako determinanta
prowadzenia działalności operacyjnej w transporcie lotniczym
1.5. Podsumowanie
Bibliografia
Dominik Boniecki, Elżbieta Marciszewska
2. Liberalizacja,
globalizacja, relacje kooperencyjne w transporcie lotniczym
2.1. Wprowadzenie
2.2. Relacje kooperencyjne w sektorze lotniczym
2.3. Rozwój umów joint venture na rynku lotniczym
2.4. Kooperencja w wielostronnych sojuszach lotniczych
2.4.1. Przypadki kooperencji w sojuszu Star Alliance
2.4.2. Przypadki kooperencji w sojuszu SkyTeam
2.4.3. Przypadki kooperencji w sojuszu Oneworld
2.5. Podsumowanie
Bibliografia
Adam Hoszman
3. Ekonomika
linii lotniczej
3.1. Wprowadzenie
3.2. Koszty, przychody i wynik finansowy
3.3. Przychody i koszty jednostkowe
3.3.1. Długookresowe tendencje zmian RASK i CASK i ich przyczyny
3.3.2. Yield
3.4. Wskaźniki load factor w przewozach pasażerskich i cargo
3.5. Zarządzanie przychodami i kosztami na poziomie strategii
3.5.1. Kluczowe determinanty kosztów
3.5.2. Stymulowanie przychodów
3.6. Podsumowanie
Bibliografia
Adam Hoszman, Paweł Zagrajek
4.
Modele biznesowe linii lotniczych
4.1. Wprowadzenie
4.2. Systematyka i analiza modeli biznesowych wykorzystywanych na
krótkim dystansie
4.2.1. Wybory w ramach komponentów tradycyjnego i
niskokosztowego przewoźnika lotniczego
4.2.2. Wybory przewoźników niskokosztowych i ich konsekwencje
4.2.3. Przewaga kosztowa przewoźników niskokosztowych oraz
różnice w przychodach w stosunku do linii tradycyjnych
4.3. Koncepcja przewoźnika niskokosztowego operującego na dalekim
dystansie
4.3.1. Różnice o charakterze operacyjnym
4.3.2. Różnice o charakterze handlowym
4.3.3. Potencjał rozwoju światowych przewozów niskokosztowych
4.4. Podsumowanie
Bibliografia
Paweł Zagrajek
5. Planowanie
operacyjne w przewoźniku lotniczym - wybrane elementy
5.1. Wprowadzenie
5.2. Planowanie floty
5.3. Planowanie siatki połączeń
5.4. Podsumowanie
Bibliografia
Adam Hoszman
6. Przychody
linii lotniczych i revenue management
6.1. Wprowadzenie
6.2. Źródła przychodów linii lotniczych
6.2.1. Przychody taryfowe
6.2.2. Przychody dodatkowe
6.3. Przesłanki różnicowania cen
6.4. Revenue management w praktyce
6.4.1. Rola klas rezerwacyjnych i zarządzanie nimi
6.4.2. Znaczenie restrykcji taryfowych
6.4.3. Niedopasowanie podaży i popytu oraz jego skutki
6.5. Konkurencja ze strony przewoźników korzystających z VI
wolności
6.6. Podsumowanie
Bibliografia
Adam Hoszman
7. Rola
opłat lotniskowych w zarządzaniu portem lotniczym
7.1. Wprowadzenie
7.2. Regulacje dotyczące opłat lotniskowych
7.3. Typologia opłat lotniskowych i zasady ich ustalania
7.4. Zarządzanie strategiczne
7.5. Zarządzanie operacyjne
7.6. Podsumowanie
Bibliografia
Bartosz Stolarek
8. Bezpieczeństwo
w transporcie lotniczym
8.1. Wprowadzenie
8.2. Ewolucja bezpieczeństwa w transporcie lotniczym
8.3. Transformacja w zakresie bezpieczeństwa w transporcie lotniczym
8.3.1. Wpływ procesów administracyjnych i organów
odpowiedzialnych za ich kontrolę
8.3.2. Analiza kontroli bezpieczeństwa w portach lotniczych
8.3.3. Zmiany w postrzeganiu bezpieczeństwa przez pasażerów
8.4. Ekonomiczne skutki środków ochrony w portach lotniczych
8.4.1. Środki bezpieczeństwa a popyt w pasażerskim transporcie lotniczym
8.4.2. Złożoność systemu transportu towarów a zagrożenia w
transporcie lotniczym
8.5. Podsumowanie
Bibliografia
199
stron, B5, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|