ksiegarnia-fachowa.pl
wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   1 egz. / 79.90 75,91   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki

PODSTAWY REKONSTRUKCJI WYPADKÓW DROGOWYCH


WICHER J. PROCHOWSKI L. UNARSKI J. WACH W.

wydawnictwo: WKŁ , rok wydania 2014, wydanie II

cena netto: 79.90 Twoja cena  75,91 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

Podstawy rekonstrukcji wypadków drogowych


Podręcznik akademicki poświęcony rekonstrukcji wypadków drogowych.

Opisano podstawy mechaniki ruchu samochodu w sytuacjach krytycznych oraz przebieg i charakterystykę wypadku drogowego, ze szczególnym uwzględnieniem procesów hamowania, wywracania i zderzenia (także z pieszym).

Przedstawiono najważniejsze zagadnienia z zakresu medycyny wypadkowej i biomechaniki.

Podano zasady opracowywania opisu i dokumentacji miejsca wypadku. Zaprezentowano stosowane metody analizy jego przebiegu (obliczeniowe, graficzne i wspomagane komputerowo), ilustrując wykład konkretnymi przykładami z praktyki sądowej.

Odbiorcy książki: studenci kierunków samochodowych i transportowych wyższych uczelni technicznych, rzeczoznawcy, biegli sądowi, funkcjonariusze wydziałów ruchu drogowego Policji, prokuratorzy, pracownicy firm ubezpieczeniowych.


Wykaz ważniejszych oznaczeń

Przedmowa

Rozdział 1. Ogólna charakterystyka wypadków drogowych
1.1. Pojęcia i określenia
1.2. Klasyfikacja zderzeń
1.3. Statystyka wypadków drogowych i ich przyczyn

Rozdział 2. Przebieg wypadku drogowego
2.1. System człowiek-pojazd-otoczenie
2.2. Proces narastania zagrożenia w sytuacji krytycznej
2.3. Fazy wypadku drogowego
2.4. Przebieg typowych wypadków drogowych
2.4.1. Zderzenie samochodów
2.4.2. Potrącenie pieszego
2.4.3. Zderzenie pojazdu jednośladowego z samochodem
2.5. Kompatybilność pojazdów a przebieg zderzenia

Rozdział 3. Mechanika ruchu samochodu w sytuacjach krytycznych
3.1. Koło jezdne samochodu
3.1.1. Podstawowe informacje techniczne o oponach
3.1.2. Poślizg koła
3.1.3. Siły i momenty działające na koło samochodu
3.1.4. Opór toczenia
3.1.5. Ogólna charakterystyka przyczepności
3.1.6. Przyczepność na mokrej nawierzchni. Aquaplaning
3.2. Siły oporu ruchu pojazdów
3.3. Napędzanie
3.3.1. Wyznaczanie prędkości jazdy i siły napędowej. Przełożenie
3.3.2. Równanie ruchu samochodu
3.3.3. Bilans mocy podczas napędzania
3.4. Ruch swobodny samochodu
3.5. Nacisk kół na drogę. Reakcje normalne
3.6. Rozpędzanie i właściwości trakcyjne
3.6.1. Charakterystyka trakcyjna i zapas siły napędowej
3.6.2. Maksymalne przyspieszenie osiągane podczas rozpędzania
3.7. Hamowanie
3.7.1. Siły działające na pojazd podczas hamowania
3.7.2. Maksymalna siła hamowania. Hamowanie a przyczepność kół do drogi
3.7.3. Przebieg hamowania. Długość drogi hamowania i zatrzymania
3.8. Ruch krzywoliniowy
3.8.1. Promień skrętu
3.8.2. Boczne znoszenie ogumienia i jego wpływ na krzywoliniowy ruch pojazdu
3.8.3. Nadsterowność i podsterowność pojazdu
3.9. Zarzucenie samochodu i osi jezdnych
3.9.1. Wyznaczenie wartości prędkości granicznej
3.9.2. Wpływ nachylenia łuku drogi na prędkość graniczną

Rozdział 4. Zasady opisu miejsca wypadku drogowego
4.1. Oględziny i opis miejsca wypadku
4.1.1. Uwagi ogólne
4.1.2. Ślady na miejscu wypadku
4.1.3. Ślady kół
4.1.4. Zarysowania nawierzchni
4.1.5. Obszary rozrzutu odłamków
4.2. Pomiary na miejscu wypadku i wykonanie szkicu
4.2.1. Uwagi ogólne
4.2.2. Punkty i linie bazowe
4.2.3. Pozycja pojazdu
4.2.4. Pomiar śladów prostoliniowych
4.2.5. Pomiar śladów krzywoliniowych
4.2.6. Pomiar krzywizny jezdni
4.2.7. Pomiar kąta nachylenia jezdni
4.3. Uwagi końcowe

Rozdział 5. Dokumentacja fotograficzna. Fotogrametria
5.1. Optyka kamery fotograficznej
5.2. Dokumentacja fotograficzna
5.2.1. Uwagi ogólne
5.2.2. Czynności wstępne na miejscu wypadku przed przystąpieniem do fotografowania
5.2.3. Informacje na temat kamery oraz zdjęcia źródłowe
5.2.4. Widoki sytuacyjne z dalszej odległości
5.2.5. Widoki ogólne miejsca wypadku
5.2.6. Widoki szczegółowe
5.2.7. Położenia powypadkowe pojazdów i pozycje końcowe ofiar wypadku
5.2.8. Uszkodzenia i odkształcenia pojazdów
5.2.9. Widok z miejsca kierowcy
5.2.10. Zdjęcia nocne
5.3. Rzut środkowy i rzut równoległy prostokątny
5.4. Fotogrametria
5.4.1. Uwagi ogólne
5.4.2. Metoda siatki
5.4.3. Metoda restytucji koła głębokości

Rozdział 6. Proces hamowania i jego rekonstrukcja
6.1. Wiadomości wstępne
6.2. Hamowanie w ruchu prostoliniowym
6.2.1. Zachowanie prostoliniowego toru podczas hamowania
6.2.2. Wyznaczanie długości śladów hamowania
6.3. Ocena prędkości początkowej na podstawie śladów hamowania
6.3.1. Nawierzchnia jednorodna
6.3.2. Nawierzchnia o zróżnicowanej przyczepności
6.4. Hamowanie w krzywoliniowym ruchu samochodu
6.4.1. Wyznaczanie toru ruchu
6.4.2. Obliczenie prędkości jazdy
6.4.3. Obliczenia z wykorzystaniem współczynników korekcyjnych
6.5. Hamowanie z niesprawnym układem hamulcowym
6.5.1. Hamowanie jednej osi kół w samochodzie dwuosiowym
6.5.2. Hamowanie z wykorzystaniem jednego obwodu układu krzyżowego (diagonalnego)
6.6. Hamowanie z układem ABS
6.7. Hamowanie silnikiem

Rozdział 7. Proces wywracania samochodu
7.1. Obliczenie prędkości maksymalnej na łuku drogi
7.2. Obliczenia z uwzględnieniem elastyczności zawieszenia
7.3. Stan równowagi nietrwałej przy wywracaniu. Prędkość krytyczna
7.4. Typowe odkształcenia nadwozia w procesie wywracania

Rozdział 8. Elementy mechaniki zderzenia
8.1. Podstawowe pojęcia i równania mechaniki
8.2. Podstawowe pojęcia mechaniki zderzenia ciał
8.3. Zderzenie centralne i mimośrodkowe
8.4. Ciała gładkie i szorstkie
8.5. Zasada zachowania pędu i krętu
8.6. Współczynnik restytucji
8.7. Energia w układzie zderzających się ciał

Rozdział 9. Analiza procesu zderzenia samochodów
9.1. Wiadomości wstępne
9.2. Model matematyczny zderzenia dwóch samochodów. Równania pędu i krętu
9.3. Oszacowanie masowego momentu bezwładności
9.4. Oszacowanie współczynnika restytucji
9.5. Model matematyczny zderzenia dwóch samochodów. Zapis macierzowy
9.6. Metody energetyczne analizy zderzeń samochodów
9.6.1. Uwagi ogólne
9.6.2. Charakterystyki sztywności nadwozia
9.6.3. Metoda Campbe11a
9.6.4. Rozwinięcie metody Campbe11a. Pojęcia pomocnicze
9.6.5. Siatki energetyczne
9.6.6. Metoda McHenry‘ego
9.7. Korekta obliczonych prędkości w rekonstrukcji wypadku drogowego
9.8. Problem zmiany prędkości w analizie zderzenia samochodów
9.8.1. Uwagi ogólne
9.8.2. Definicje zmiany prędkości samochodów w fazie zderzenia
9.8.3. Zmiana prędkości samochodów w zderzeniu czołowym

Rozdział 10. Zderzenie samochodu z pieszym
10.1. Wpływ różnych czynników na bezpieczeństwo pieszego
10.2. Rekonstrukcja wypadku drogowego z udziałem pieszych
10.3. Fazy wypadku z udziałem pieszych
10.4. Konstrukcja przedniej części nadwozia
10.5. Klasyfikacja nadwozi
10.6. Trajektorie pieszego w fazie lotu
10.7. Rozwinięcie pieszego
10.8. Sunięcie pieszego
10.9. Prędkość kolizyjna samochodu a prędkość odrzutu pieszego
10.10. Modele matematyczne
10.10.1. Uwagi ogólne
10.10.2. Modele o postaci sOD = f(v)
10.10.3. Modele o postaci v = f(sOD)

Rozdział 11. Medycyna wypadkowa i biomechanika
11.1. Wiadomości wstępne
11.2. Charakterystyczne cechy ciała ludzkiego
11.3. Typologia i stopień natężenia obrażeń w niektórych rodzajach wypadków
11.4. Odporność ciała na urazy
11.5. Obrażenia szyjnego odcinka kręgosłupa "Whiplash"
11.6. Manekiny i komputerowe modelowanie ludzi

Rozdział 12. Analiza czasowo-przestrzenna wypadku drogowego
12.1. Wiadomości wstępne
12.2. Formy analizy czasowo-przestrzennej
12.2.1. Uwagi ogólne
12.2.2. Analiza czasowo-przestrzenna w formie analitycznej
12.2.3. Analiza czasowo-przestrzenna w formie graficznej
12.3. Uniknięcie potrącenia (najechania)
12.3.1. Uwagi ogólne
12.3.2. Uniknięcie potrącenia - ujęcie analityczne
12.3.3. Uniknięcie potrącenia - interpretacja geometryczna
12.4. Uniknięcie najechania poprzez omijanie
12.5. Czas reakcji kierowcy
12.6. Prędkość ruchu pieszych

Rozdział 13. Urządzenia rejestrujące ruch pojazdów
13.1. Wiadomości wstępne
13.2. Tachografy mechaniczne
13.2.1. Uwagi ogólne
13.2.2. Tolerancje przy zapisie na karcie tachografu
13.2.3. Zapis z karty tachografu w sytuacji szczególnej
13.3. Tachografy cyfrowe
13.4. Inne urządzenia rejestrujące, "czarne skrzynki"

Rozdział 14. Programy komputerowe wspomagające proces rekonstrukcji
14.1. Wiadomości wstępne
14.2. Programy rysunkowe
14.3. Programy fotogrametryczne
14.3.1. PC-Rect
14.3.2. PhotoModeler
14.4. Programy kalkulacyjne
14.4.1. CRASH3
14.4.2. Rec-Tec
14.4.3. Drive3
14.4.4. RWD
14.4.5. Programy do analizy widoczności w warunkach jazdy nocnej
14.5. Programy wspomagające analizę czasowo-przestrzenną
14.5.1. Titan
14.5.2. Slibar+
14.6. Programy symulacyjne
14.6.1 Uwagi ogólne
14.6.2. SMAC
14.6.3. CARAT
14.6.4. V-SIM
14.6.5. Virtual CRASH
14.6.6. PC-Crash
14.6.7. HVE

Rozdział 15. Ocena wiarygodności procesu rekonstrukcji
15.1. Wiadomości wstępne
15.2. Część rekonstrukcyjna ekspertyzy
15.3. Część ocenna ekspertyzy
15.4. Opinie wersyjne
15.5 Rzetelność prac rekonstrukcyjnych
15.6. Taktyka rekonstrukcji zdarzenia

Rozdział 16. Analiza wypadków drogowych w warunkach ograniczonej widoczności
16.1. Podstawy widoczności i zauważania
16.2. Podstawowe jednostki i zależności świetlne, podstawy dostrzegania
16.3. Uproszczone sposoby wyznaczania zasięgu widoczności w światłach mijania
16.4. Zasady opiniowania wypadków drogowych w warunkach nocnych
16.5. Widoczność na łuku drogi

Załączniki
Z1. Podstawy oceny niepewności w obliczeniach związanych z rekonstrukcją wypadku drogowego
Z1.1. Błąd pomiaru bezpośredniego
Z1.2. Błąd a niepewność pomiaru
Z1.3. Parametry zmiennej losowej Xi
Z1.4. Niepewność pomiaru pośredniego
Z1.5. Szacowanie niepewności wielkości wejściowych
Z2. Protokół oględzin miejsca wypadku drogowego
Z3. Przykład akt z postępowania sądowego

Bibliografia


360 stron, Format: 17.0x24.5cm, oprawa twarda

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. 2012-2025