W poradniku dla nauczyciela zostały przedstawione cele lekcji, propozycje
aktywizujących metod nauczania, klucz do wszystkich ćwiczeń oraz wskazówki do ich
rozwiązania.
Materiał zawarty w podręczniku dla nauczyciela został przygotowany do
realizacji w warunkach szkolnych w oparciu o podręcznik z ćwiczeniami dla ucznia o tym
samym tytule co poradnik, w którym zawarte są przykładowe scenariusze lekcji,
dodatkowy materiał ćwiczeniowy, test z odpowiedziami i rozwiązania ćwiczeń zawartych
w podręczniku dla ucznia.
Proponowana w poradniku kolejność jednostek dydaktycznych jest taka sama, jak w
podręczniku dla ucznia, a całość jest zgodna z podstawą programową. Układ jednostek
jest taki, że z powodzeniem można wykorzystywać je w kształceniu modułowym.
Elżbieta Mitura
- mgr ekonomii, absolwentka Uniwersytetu Marii Curie
Skłodowskiej w Lublinie, Wydział Ekonomiczny, podyplomowe studia: Zarządzanie Szkołą,
nauczyciel dyplomowany, naucza przedmioty ekonomiczne i przedsiębiorczość, doradca
metodyczny nauczycieli przedmiotów ekonomicznych i przedsiębiorczości, egzaminator
egzaminów zawodowych, ekspert komisji kwalifikacyjnych dotyczących awansu zawodowego
nauczycieli, przewodnicząca komisji przedmiotów ekonomicznych, edukator Nowej Szkoły
Zawodowej, autor projektu edukacyjnego dla nauczycieli i wojewódzkiego konkursu dla
uczniów "Przedsiębiorczy uczeń na rynku pracy". Autor i współautor
publikacji (głoszonych na ogólnopolskich konferencjach metodycznych) miedzy innymi
"Analiza uwarunkowań rozwoju małej i średniej przedsiębiorczości w województwie
lubelskim", "Przedsiębiorczy uczeń na rynku pracy", "Jak zmniejszyć
deficyt w budżecie gminy", "Motywowanie nauczycieli w nowym systemie
oświatowym". Prowadzenie zajęć wykładowych i warsztatowych z wykorzystaniem
różnorodnych aktywizujących metod nauczania i kształcenia młodzieży i
dorosłych.
Elżbieta Koniuszewska - absolwentka Uniwersytetu Łódzkiego,
wydziału Biologii i Nauk o Ziemi, kierunku: geografia, specjalności: geografia
turyzmu i hotelarstwa oraz studiów podyplomowych na wydziale prawa i administracji UMCS.
Nauczycielka geografii i przedmiotów zawodowych (organizacja i technika pracy w
hotelarstwie, usługi turystyczne).
Spis treści
Wstęp
Rozdział 1. Wstępne wiadomości
1.1. Historia hotelarstwa na świecie i w Polsce
1.2. Prekursorzy współczesnego hotelarstwa
1.3. Polskie i światowe organizacje hotelarskie
Rozdział 2. Organizacja i funkcjonowanie przedsiębiorstwa hotelowego
2.1. Pięciogwiazdkowy hotel - jak nim zostać?
2.2. Co to jest hotel? klasyfikacja obiektów hotelarskich
2.3. Per aspera ad astra, czyli kategoryzacja obiektów hotelarskich
2.4. Usługi hotelarskie. Ile ich jest?
2.5. Jak cię widzą..., czyli image hotelarza
2.6. Porządek musi być, czyli struktura organizacyjna hotelu
2.7. Opłaca się być uczciwym, czyli Kodeks Etyki Hotelarza
2.8. Jak dobrze mieć sąsiada, czyli makro- i mikrootoczenie hotelu
2.9. Zagospodarowanie terenu wokół hotelu
2.10. Najważniejsze miejsce w hotelu? Recepcja
2.10.1. Serce hotelu - recepcja
2.10.2. Obowiązki i zadania pracowników recepcji
2.10.3. Czynności związane z obsługą gościa podczas pobytu w hotelu
2.10.4. Bardzo ważny gość - VIP
2.10.5. Inny nie znaczy gorszy - przystosowanie hoteli do potrzeb gości
niepełnosprawnych
2.10.6. Na 100% czy na słowo? Rezerwacja usług hotelowych
2.11. Kto pierwszy wita gości? Służby parterowe
2.12. Ktoś tu musi posprzątać...Służba pięter
2.12.1. Zadania i struktura organizacyjna służby pięter
2.12.2. Wyposażenie jednostek mieszkalnych i pomieszczeń ogólnego użytku
2.13. Kto trafia do serca gości? Dział gastronomiczny
2.13.1. Rodzaje usług gastronomicznych w hotelach
2.13.2. Struktura organizacyjna działu gastronomicznego
2.13.3. Wyposażenie i wystrój wnętrza części gastronomicznej
2.14. Kto zmienia żarówki? Dział techniczny
2.15. Kto tym wszystkim rządzi? Dyrektor i administracja hotelowa
Rozdział 3. Elementy prawa w hotelarstwie
3.1. Podstawowe pojęcia z zakresu prawa
3.2. Obowiązek meldunkowy w hotelu
3.3. Umowa hotelowa
3.4. Zasady tworzenia regulaminu hotelowego
3.5. Prawa gościa hotelowego w prawie europejskim
Rozdział 4. Kontakty interpersonalne w hotelarstwie
4.1. Potrzeby człowieka i ich klasyfikacja
4.2. Konfrontacja oczekiwań hotelarza i potrzeb gościa
4.3. Typy i temperamenty gości hotelowych
4.4. Komunikacja interpersonalna
4.5. Uśmiechem, słowem, gestem...Rozmawiamy
4.5.1. Czasem nie wystarczy uśmiech - komunikacja werbalna
4.5.2. Gdy brakuje nam słów - komunikacja niewerbalna
4.6. Nić porozumienia czy kłębek nerwów - bariery w komunikacji
4.7. Nie zawsze bywa miło, czyli konflikty w hotelu
4.8. Cały świat w hotelu, czyli savoir-vivre w kontaktach z obcokrajowcami
Rozdział 5. Elementy marketingu w hotelarstwie
5.1. Co to jest marketing?
5.2. Czy hotel coś produkuje? Produkt jako podstawowy element marketingu mix
5.3. Tanio, drogo czy przeciętnie? Cena jako instrument marketingu
5.4. Komu pokój, komu, bo idę do domu! Sprzedaż usług hotelarskich
5.5. Mój hotel jest najlepszy. Promocja, reklama i jakość w hotelu
5.6. Polskie grupy marketingowe
Rozdział 6. Przepisy bhp i ppoż. w hotelu
6.1. Obowiązki pracodawcy w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy
6.2. Prawa i obowiązki pracowników związane z przestrzeganiem przepisów bhp
6.3. Obciążenie pracą fizyczną
6.4. Obciążenie psychiczne pracą
6.5. Analiza zagrożeń wypadkowych
6.6. Pierwsza pomoc przedlekarska
6.7. Wymagania higieniczno-sanitarne dla hoteli
6.8. Postępowanie w przypadku zagrożenia pożarowego
126 stron, B5, miękka oprawa