W latach 2007-2013 Polska otrzyma poprzez politykę spójności bezprecedensowy "zastrzyk"
finansowy największy wśród 27 krajów członkowskich. Aby wykorzystać tę
niepowtarzalną szansę, władze polskie zarówno centralne jak i samorządowe muszą
skupić się na maksymalnym uproszczeniu systemu wdrażania funduszy, równocześnie
podejmując odważne decyzje inwestycyjne. Priorytetem powinny stać się działania
zmierzające do stworzenia innowacyjnej gospodarki, która umożliwi Polsce osiągniecie
wzrostu, tworzenie nowych i lepszych miejsc pracy, a dzięki temu, aktywne uczestnictwo w
konkurencyjnym rynku europejskim.
Danuta Huebner,
Komisarz Unii Europejskiej ds. Polityki Regionalnej
Jerzy Skrzypek - dr nauk ekonomicznych, wieloletni pracownik Katedry
Ekonometrii, Akademii Ekonomicznej w Krakowie, praktyk w dziedzinie sporządzania
biznesplanów, w tym planów finansowych, wykorzystujących symulacyjne modele finansowe.
Autor i współautor publikacji z zakresu zasad sporządzania biznesplanów oraz
symulacyjnych modeli finansów przedsiębiorstw. Zajmuje się również, zarówno od
strony teoretycznej jak i praktycznej problemami e-edukacji w ekonomicznym szkolnictwie
wyższym.
Spis treści
Wstęp
Wprowadzenie
l. Przedsięwzięcia i projekty współfinansowane ze środków UE
1.1. Wprowadzenie
1.2. Przedsięwzięcia i projekty
1.2.1. Podstawowe definicje
l.2.2. Atrybuty projektu
1.2.3. Przedsięwzięcia i projekty a wniosek o dofinansowanie
1.3. Typy projektów współfinansowanych ze środków UE
l.3.1. Wprowadzenie
1.3.2. Projekty inwestycyjne i nieinwestycyjne
l.3.3. Zróżnicowanie projektów ze względu na kształtowanie się salda środków
pieniężnych
1.3.4. Branżowe zróżnicowanie tematyki projektów
l.3.5. Zróżnicowanie projektów ze względu na typ beneficjenta
l.3.6. Projekty różnicowe
l.3.7. Ranking projektów
2. Cykl projektów współfinansowanych ze środków UE
2.1. Elementy cyklu projektu
2.1.1. Wprowadzenie
2.1.2. Cykl projektu
2.2. Faza opracowania projektu
2.2.1. Założenia
2.2.2. Etap "przygotowanie"
2.2.3. Etap "planowanie"
2.2.4. Etap "wykonanie"
2.2.5. Etap "kontrola wewnętrzna"
2.3. Pozostałe fazy projektu
2.3.1. Wprowadzenie
2.3.2. Faza "ocena zewnętrzna projektu"
2.3.3. Faza wdrożenia
2.3.4. Faza eksploatacji
2.3.5. Faza oceny końcowej
2.4. Studium wykonalności a cykl projektu
2.5. Faza opracowania projektu "Utworzenie Regionalnego Centrum Edukacji"
2.5.1. Wprowadzenie
2.5.2. Etap przygotowania projektu
2.5.3. Etap planowania projektu
2.5.4. Pozostałe etapy
3. Studium wykonalności i biznesplan
3.1. Podstawowe definicje
3.1.1. Wprowadzenie
3.1.2. Związki pomiędzy studium wykonalności i biznesplanem
3.2. Struktura biznesplanu - model najlepszych praktyk
3.2.1. Zasady konstrukcji
3.2.2. Podstawowe elementy biznesplanu
3.2.3. Formułowanie celów strategicznych
3.2.4. Symulacyjny model finansowy
3.3. Kluczowe elementy biznesplanu spółki "Regionalne Centrum Edukacji"
3.3.1. Wprowadzenie
3.3.2. Opis projektu - sekcja OP
3.3.3. Dane podmiotu - sekcja "DP"
3.3.4. Plan strategiczny - sekcja "PS"
3.3.5. Plan marketingowy -sekcja "FM"
3.3.6. Plan techniczny - sekcja "PT"
3.3.7. Plan organizacyjny - sekcja "PO"
3.3.8. Plan finansowy - sekcja "PF"
3.3.9. Wnioski i podsumowania - część "WN"
4. Zawartość studium wykonalności (biznesplanu) zalecana w ramach programów
operacyjnych
4.1. Związki pomiędzy zawartością wniosku i studium wykonalności
4.2. Struktura studium wykonalności właściwa dla typowych programów operacyjnych
4.2.1. Wprowadzenie
4.2.2. Wnioski z przeprowadzonej analizy
4.2.3. Definicja projektu
4.2.4. Charakterystyka projektu
4.2.5. Analiza techniczna i/lub technologiczna
4.2.6. Różne analizy specyficzne dla danego rodzaju projektu/sektora
4.2.7. Analiza finansowa
4.2.8. Analiza ekonomiczna
4.3. Kluczowe elementy studium wykonalności projektu "Rozszerzenie działalności
Regionalnego Centrum Edukacji o sferę internetową"
4.3.1. Definicja projektu
4.3.2. Charakterystyka projektu
4.3.3. Analiza techniczna
4.3.4. Różne analizy specyficzne dla danego rodzaju projektu
4.3.5. Pozostałe elementy studium
5. Analiza finansowa i ekonomiczna
5.1. Wprowadzenie
5.2. Niezbędne elementy analizy finansowej
5.3. Schemat konstrukcji sprawozdań wchodzących w skład analizy finansowej
5.3.1 Założenia
5.3.2. Prognoza aktywów trwałych
5.3.3. Prognoza przychodów
5.3.4. Prognoza kosztów
5.3.5. Prognoza aktywów obrotowych
5.3.6. Prognoza pasywów
5.3.7. Prognoza rachunku przepływów pieniężnych
5.4. Sposób rozliczenia dofinansowania z funduszy unijnych
5.4.1. Wprowadzenie
5.4.2. Bilans
5.4.3. Rachunek zysków i strat
5.4.4. Rachunek przepływów pieniężnych
5.5. Finansowa ocena efektywności projektu inwestycyjnego
5.5.1. Wprowadzenie
5.5.2. Dane wejściowe
5.5.3. Rachunek przepływów pieniężnych przystosowany do potrzeb finansowej oceny
efektywności projektów inwestycyjnych
5.5.4. Stopa dyskontowa
5.5.5. Wartość bieżąca netto (NPV)
5.5.6. Współczynnik KK
5.5.7. Wewnętrzna stopa zwrotu IRR
5.5.8. Ryzyko projektów inwestycyjnych
5.6. Ocena uzyskanych wyników
5.6.1. Wprowadzenie
5.6.2. Montaż finansowy
5.6.3. Podstawowe wskaźniki
5.6.4. Interpretacja wyników oceny efektywności projektu inwestycyjnego
5.7. Analiza ekonomiczna
5.7.1. Wprowadzenie
5.7.2. Ekonomiczna ocena efektywności projektu
5.7.3. Pozostałe elementy analizy ekonomicznej
5.8. Akceptacja wyników analizy finansowej i ekonomicznej
6. Analiza finansowa i ekonomiczna projektu realizowanego przez Regionalne Centrum
Edukacji
6.1. Podstawowe założenia
6.1.1. Wprowadzenie
6.1.2. Wydatki związane z realizacją projektu
6.1.3. Źródła finansowania projektu
6.2. Plan finansowy
6.2.1. Wprowadzenie
6.2.2. Rzeczowe aktywa trwałe
6.2.3. Prognoza przychodów
6.2.4. Prognoza kosztów
6.2.5. Aktywa obrotowe (wariant z projektem)
6.2.6. Prognoza pasywów (wariant z projektem)
6.3.1. Analiza płynności
6.3.2. Analiza rentowności
6.3.3. Sprawność działania
6.4. Ocena finansowej i ekonomicznej efektywności projektu inwestycyjnego
6.5. Rekomendowane rozwiązania
Podsumowanie
Bibliografia
Spis tabel
Spis wykresów
Spis rysunków
Spis wzorów
236 stron, A5, miękka oprawa