Publikacja ta ma na celu przedstawienie założeń rodzimej polityki
konsumenckiej oraz charakterystykę przyjętych w naszym kraju rozwiązań
instytucjonalnych i legislacyjnych. Na treść książki składają się jednak nie tylko
rozważania nad uwarunkowaniami realizowanej w Polsce polityki konsumenckiej, jej
przesłankami i modelami. Szczególny atut opracowania stanowi dogłębna (w większości
poparta wynikami własnych badań empirycznych) analiza rozwiązań legislacyjnych na
rynkach obciążonych zwiększonym ryzykiem konsumenckim.
Jedną z najważniejszych konsekwencji transformacji polskiej gospodarki są zmiany w
warunkach i zasadach funkcjonowania podmiotów rynkowych, w tym również konsumentów. Im
większa jest ich swoboda w dokonywaniu wyborów, im bogatsza jest kierowana do nich
oferta, tym wyraźniej ujawnia się słabość ich pozycji w stosunku do podmiotów
reprezentujących podażową stronę rynku. Stanowi to zasadniczą przesłankę objęcia
polskich konsumentów kompleksową opieką prawną i organizacyjną w ramach sprawnie
działającego systemu ochrony ich interesów. Tworzeniu takiego systemu sprzyja fakt
wstąpienia naszego kraju do struktur Unii Europejskiej. Wiąże się to bowiem z
dokonaniem przez Polskę implementacji unijnego prawa konsumenckiego do rodzimego systemu
prawnego. W jej wyniku wprowadzono wspólnotowe procedury kontroli rynku, unijne zasady
organizacji instytucji oraz struktur kształtujących i realizujących politykę
konsumencką, a także przyjęto rozwiązania dotyczące źródeł finansowania takiej
polityki. W tę istotną i jakże aktualną problematykę w pełni wpisuje się oddawana
do rąk Czytelnika książka. Jest ona jednym z nielicznych na naszym rynku księgarskim,
kompleksowych opracowań poświęconych ochronie interesów konsumenta w Polsce na tle
rozwiązań unijnych.
W książce omówiono też zagadnienia związane ze specyficznymi uwarunkowaniami
ochrony tych konsumentów, których decyzje rynkowe obarczone są zwiększonym ryzykiem
wynikającym z ich zaawansowanego wieku. Książka jest dziełem zbiorowym pracowników
Katedry Badań Konsumpcji Akademii Ekonomicznej w Katowicach.
Autorzy kierują ją do szerokiego kręgu odbiorców. Jej głównymi adresatami są
studenci uczelni ekonomicznych, nauczyciele akademiccy, osoby reprezentujące
odpowiedzialne za politykę konsumencką instytucje rządowe oraz przedstawiciele
organizacji konsumenckich. Zaprezentowane tu wnioski z powodzeniem mogą też być
wykorzystywane przez ustalające zasady samoregulacji związki przedsiębiorców, a także
przez zwykłych konsumentów pragnących poszerzyć swoją wiedzę na temat własnych praw
i sposobów ich egzekwowania.
Spis treści (skrócony):
Wprowadzenie
Rozdział 1. Przesłanki, istota i cele ochrony interesów konsumentów
- Ewa Kieżel
1.1. Przesłanki ochrony interesów konsumentów
1.2. Ochrona interesów konsumentów
1.3. Podmioty ochrony interesów konsumentów - cele i zadania
Rozdział 2. Polityka konsumencka w Unii Europejskiej i Polsce - Izabela Sowa
2.1. Rola państwa w zakresie ochrony praw konsumenta
2.2. Rozwój wspólnotowej polityki ochrony konsumenta
2.3. Programy konsumenckie realizowane przez polski Rząd
2.4. Założenia strategii polityki konsumenckiej na lata 2004-2006
2.5. Implementacja dyrektyw konsumenckich UE do polskiego systemu prawnego
Rozdział 3. Modele instytucjonalne ochrony interesów konsumentów w krajach Unii
Europejskiej a polskie realia - Agata Małysa-Kaleta
3.1. Rozwiązania instytucjonalne w zakresie ochrony interesów konsumentów w krajach
Europy Zachodniej
3.2. Instytucje ochrony konsumentów w Polsce - geneza powstania, zakres działań i
kompetencji
Rozdział 4. Ochrona interesów konsumentów w Polsce w świetle obowiązujących
przepisów prawa - Urszula Grzega
4.1. Konsument jako podmiot rynku
4.2. Podstawowe prawa konsumentów
4.3. Wybrane regulacje prawne dotyczące ochrony interesów konsumentów w Polsce
Rozdział 5. Ochrona interesów konsumentów na rynku usług finansowych - Sławomir
Smyczek
5.1. Ochrona interesów konsumentów na rynku usług finansowych w UE
5.2. Podstawy prawne ochrony konsumentów na rynku usług finansowych w Polsce
5.3. Instytucje ochrony konsumenta na rynku usług finansowych w Polsce
5.4. Zasady dobrych praktyk na rynku usług finansowych w Polsce
5.5. Ochrona interesów konsumenta na rynku usług finansowych w świetle badań
bezpośrednich
Rozdział 6. Ochrona interesów konsumentów w handlu elektronicznym - Jolanta
Zrałek
6.1. Wybrane zagadnienia związane z ochroną konsumentów w świetle przepisów
prawa polskiego oraz dyrektyw Unii Europejskiej
6.2. Handel elektroniczny jako forma zawierania umowy sprzedaży na odległość
6.3. Ocena stopnia ochrony interesów konsumenta w handlu elektronicznym w świetle badań
bezpośrednich
Rozdział 7. Ochrona interesów konsumentów na rynku usług telekomunikacyjnych i
pocztowych - Aleksandra Burgiel
7.1. Istota usług telekomunikacyjnych i pocztowych. Pojęcie i znaczenie usługi
powszechnej
7.2. Specyfika rynku usług pocztowych i telekomunikacyjnych
7.3. Instytucjonalny wymiar ochrony interesów konsumentów na rynku usług
telekomunikacyjnych i pocztowych
7.4. Zasady zawierania umów o świadczenie usług telekomunikacyjnych i pocztowych oraz
ich funkcje ochronne wobec konsumentów
7.5. Wymagania dotyczące świadczenia i jakości usług telekomunikacyjnych i pocztowych
7.6. Ochrona interesów ekonomicznych konsumentów usług telekomunikacyjnych i pocztowych
7.7. Odpowiedzialność za niewykonanie lub nienależyte wykonanie usług
telekomunikacyjnych i pocztowych
Rozdział 8. Ochrona interesów konsumentów w starszym wieku (w świetle badań
opinii) - Marcin Świtała
8.1. Konsument w starszym wieku jako podmiot rynkowy
8.2. Świadomość praw konsumenckich i umiejętność ich egzekwowania przez ludzi
starszych
Zakończenie
Bibliografia
Spis rysunków
Spis tabel
Spis wykresów
272 strony, B5, miękka oprawa