Książka jest pierwszą na naszym rynku monografią prezentującą
dyrektywę o nieuczciwych praktykach handlowych przedsiębiorców.
Autor w klarowny i pogłębiony sposób przedstawia cele oraz znaczenie nowego
unormowania dla funkcjonowania jednolitego rynku, a szczególnie kształtowania na nim
rzetelnych relacji przedsiębiorca-konsument. Analizuje jednocześnie trudną
problematykę związaną z implementacją dyrektywy, dokonując wyważonej oceny
niektórych rozwiązań zawartych w projektach ustawy służących transpozycji. Szeroko
nawiązuje do dorobku doktryny krajowej i zagranicznej oraz orzecznictwa sądowego,
zwłaszcza wyroków Trybunału Konstytucyjnego oraz Europejskiego Trybunału
Sprawiedliwości. Niewątpliwą zaletą publikacji jest odwołanie do wielu aktów
prawnych i dokumentów wspólnotowych pozostających w bezpośrednim związku z omawianą
ramową dyrektywą.
Publikacja może zainteresować szerokie kręgi przedstawicieli profesji prawniczych,
przedsiębiorców i organizacje konsumenckie.
Spis treści
Wprowadzenie
Rozdział 1. ZAGADNIENIA OGÓLNE
1.1. Ewaluowanie polityki ochrony konsumenta w programach i legislacji Wspólnoty
1.2. Geneza i cel dyrektywy
1.3. Rozdzielenie ochrony konsumenta od ochrony konkurencji
1.4. Podstawa prawna dyrektywy
1.5. Zalety ramowej regulacji
1.6. Zupełny charakter harmonizacji wyznaczony dyrektywą 2005/29
1.7. Ochrona zbiorowych czy indywidualnych interesów konsumentów
1.8. Zestawienie dyrektywy 84/450 z dyrektywą 2005/29
1.9. Wspólna aksjologia dyrektywy 2005/29 oraz Konstytucji RP
1.10. Implementacja dyrektywy
Rozdział 2. ZAKRES STOSOWANIA DYREKTYWY
2.1. Zasada swobodnego przepływu towarów i świadczenia usług (art. 4 dyrektywy)
2.2. Przedmiot regulacji
2.3. Dyrektywa 2005/29 a dyrektywa 1999/44
2.4. Derogacja określona art. 3 ust. 5 dyrektywy
2.5. Zasada proporcjonalności
2.6. Stosunek przepisów dyrektywy do regulacji szczegółowych w zakresie usług
finansowych i nieruchomości
2.7. Wymogi prawne związane z poczuciem dobrego smaku i przyzwoitości a zakres
stosowania dyrektywy
2.8. Miejsce kodeksów postępowania w nowej regulacji
2.9. Definicja praktyk handlowych
2.10. Projekt rozporządzenia o promocji a dyrektywa 2005/29
2.11. Reklama
2.12. Pojęcie konsumenta
2.13. Zmiany wprowadzone komentowaną dyrektywą do niektórych aktów wtórnych prawa
wspólnotowego
2.14. Wybór prawa
Rozdział 3. GENERALNIE UJĘTY ZAKAZ STOSOWANIA NIEUCZCIWYCH PRAKTYK HANDLOWYCH
I JEGO KONKRETYZACJA (ART. 5 DYREKTYWY)
3.1. Uwagi ogólne
3.2. Klauzula generalna jako nowa konstrukcja w europejskim prawie nieuczciwej konkurencji
3.3. Kryteria słusznościowe elementem pojęcia "staranność zawodowa"
3.4. Wzorzec konsumenta
3.5. Wyłanianie praktyk niestypizowanych w dyrektywie w oparciu o przesłanki art. 5 ust.
2
Rozdział 4. NIEUCZCIWE PRAKTYKI HANDLOWE STYPIZOWANE W DYREKTYWIE
4.1. Uwagi ogólne
4.2. Działania wprowadzające w błąd
4.3. Doniosłość wprowadzenia w błąd wyznacznikiem zakresu przysługującej
konsumentowi ochrony
4.4. Zakaz wprowadzania zamieszania na rynku jako kategorii praktyk wprowadzających w
błąd
4.5. Zaniechania wprowadzające w błąd
4.5.1. Kryptoreklama
4.5.2. Oferta
4.6. Operowanie ceną
4.7. Ciężar dowodu
4.8. Zakaz stosowania agresywnych praktyk handlowych przez przedsiębiorcę wobec
konsumentów
Rozdział 5. ANEKSY DO DYREKTYWY
Załącznik I. Praktyki handlowe uznawane za nieuczciwe w każdych
okolicznościach
1. Próba oceny "czarnej listy"
2. Przykłady działań handlowych przedsiębiorcy wprowadzających w błąd lub
agresywnych zakazanych w każdych okolicznościach
2.1. Zakaz powoływania się przez przedsiębiorcę na nieprzysługujące mu tytuły lub
uprawnienia
2.2. Nieuczciwe powoływanie się w praktyce handlowej przedsiębiorcy na kodeksy
postępowania
2.3. Skuteczność prawna sfery przedkontraktowej a zakaz prowadzenia reklamy
"przynęty"
2.4. Zakaz demonstrowania "wadliwej" próbki produktu
2.5. Zakaz prezentowania praw przysługujących konsumentom na mocy przepisów prawnych
jako cechy wyróżniającej ofertę przedsiębiorcy
2.6. Zakaz promowania produktu jako imitacji lub naśladownictwa produktu podobnego
2.7. Zakaz wprowadzania w błąd przez wyolbrzymianie rodzaju i stopnia ryzyka
2.8. Niedopuszczalne ograniczenia praw konsumenta w fazie wykonywania umów
2.9. Zakazane promocyjne praktyki handlowe
2.10. Zakaz zakładania, prowadzenia lub propagowania systemów promocyjnych typu
"piramida"
2.11. Zakaz nadużywania technicznych środków komunikacji w działalności promocyjnej
przedsiębiorstwa
2.12. Zakaz wywierania presji na dzieci
Załącznik II. Przepisy prawa wspólnotowego określające zasady reklamy i
komunikacji handlowej
1. Uwagi ogólne
2. Odwołanie do wspólnego dorobku europejskiego prawa
3. Uzależnienie rodzajów obowiązków przedsiębiorcy wobec konsumenta od charakteru
umowy i skali zagrożeń związanych z transakcją
4. Funkcje, rodzaje i zakres doradztwa w zakresie usług finansowych
5. Obowiązki informacyjne dotyczące ofert promocyjnych
6. Rozbudowany obowiązek informacyjny ciążący na przedsiębiorcy w fazie
poprzedzającej zawarcie umowy na odległość
7. Ochrona zdrowia i życia ludzkiego wyznacznikiem zakresu i charakteru rozbudowanego
obowiązku informacyjnego
8. Wiążący charakter zapewnień
9. Ochrona konsumentów w transakcjach związanych z nieruchomościami
Zakończenie
Bibliografia
280 stron, B5, miękka oprawa