Publikacja stanowi kolejny, wydany przez Instytut Wymiaru Sprawiedliwości, tom z serii
Prawo Wspólnot Europejskich poświęcony prawu karnemu i ma charakter niejako
komplementarny w odniesieniu do poprzedniego tomu z tej serii, jak również tomu III z
serii Standardy prawne Rady Europy. Prawo karne.
Potrzeba przygotowania tej publikacji wiąże się z faktem, że ostatnie lata
charakteryzowała intensyfikacja działań legislacyjnych Unii Europejskiej zmierzająca
do zapewnienia swym obywatelom możliwie najwyższego poziomu bezpieczeństwa, wolności i
sprawiedliwości. Temu celowi miało między innymi służyć zwiększenie efektywności
współpracy sądowej w sprawach karnych, a także harmonizacja ustawodawstw dotyczących
w szczególności przestępstw o charakterze transgranicznym, najczęściej popełnianych
w ramach przestępczości zorganizowanej.
Zapowiedź takich zmian znalazła się już w postanowieniach Rady Europejskiej z
Tampere z 1999 r., które nie tylko potwierdziły wolę państw członkowskich rozwijania
współpracy w sprawach karnych, lecz ponadto wyznaczyły priorytetowe działania unijne w
tym zakresie. W dokumencie tym wzywano państwa członkowskie między innymi do
ratyfikacji konwencji w sprawach karnych, wzajemnego uznawania decyzji sądowych oraz
ujednolicania definicji przestępstw, sankcji, a także standardów w zakresie traktowania
uczestników postępowań karnych.
Dążeniu temu sprzyjała dokonana z wejściem w życie Traktatu Amsterdamskiego w dniu
l maja 1999 r. rewolucyjna zmiana instrumentów prawnych w ramach III filaru. Polegała
ona w szczególności na włączeniu postanowień podjętych przez grupę z Schengen do
prawa Unii Europejskiej. Traktat zmienił też w istotny sposób katalog środków
prawnych mających zastosowanie w III filarze. W szczególności doszło do wprowadzenia
dwóch nowych środków prawnych w postaci decyzji i decyzji ramowych (które w praktyce
zastąpiły dotychczasowe wspólne działania), a także uproszczenia trybu wchodzenia w
życie konwencji. Publikacja zawiera bliższą charakterystykę aktualnego systemu
instrumentów prawnych III filaru.
Wskutek tych zmian przeobrażeniu uległa dotychczasowa forma współpracy państw
członkowskich w ramach III filaru - tradycyjnie oparta na formule współpracy
międzyrządowej, rozwijanej w płaszczyźnie horyzontalnej. Współpraca ta stopniowo w
coraz większym stopniu zaczęła nabierać nowego, wertykalnego wymiaru, opierającego
się, podobnie jak w I filarze, na wysoce zharmonizowanym prawie oraz wspólnych organach.
Świadczy o tym z jednej strony fakt, że decyzje ramowe mają formę i moc wiążącą
zbliżoną do dyrektyw wydawanych w I filarze, z drugiej zaś - tendencja do tworzenia
zunifikowanych organów zaangażowanych, w różnych formach, w zwalczanie
przestępczości, których jurysdykcja rozciągać się ma na obszar całej Unii
Europejskiej (w postaci np. Europolu i Eurojustu). Szansę na całkowite zatarcie
specyfiki obu filarów stwarza Konstytucja Unii Europejskiej, która wprowadza system
ujednoliconych unijnych instrumentów prawnych, a w dziedzinie współpracy sądowej w
sprawach karnych przewiduje wprowadzenie instytucji Prokuratora Europejskiego, którego
mandat ma wynikać z nadania Unii.
O intensyfikacji działań w obszarze III filaru świadczy fakt wypracowania w ciągu 4
lat tego wieku kilku nowych konwencji oraz kilkunastu decyzji ramowych.
Na dorobek w tym zakresie składają się z jednej strony akty prawne zmierzające do
usprawnienia i zacieśnienia współpracy sądowej w sprawach karnych. Z drugiej zaś akty
prawne w postaci decyzji ramowych zmierzające do ujednolicenia definicji niektórych
przestępstw, przewidzianych za nie sankcji oraz stworzenia minimalnych standardów
postepowania - zwłaszcza wobec osób pokrzywdzonych przestępstwem. Publikacja
odzwierciedla to zróżnicowanie.
Niniejszy tom zawiera teksty wszystkich wydanych do grudnia 2003 r. decyzji ramowych, a
także konwencji unijnych dotyczących harmonizacji typów przestępstw oraz sankcji, a
także współpracy sądowej w sprawach karnych, które nie zostały uwzględnione w
poprzednim tomie. Zamieszczono również dokumenty, których treść wiąże się ściśle
ze współpracą sądową w sprawach karnych (decyzję Komisji Europejskiej o ustanowieniu
Europejskiego Urzędu ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych, OLAF, oraz dyrektywę w
sprawie definiowania ułatwiania nielegalnego wjazdu, tranzytu i pobytu osób).
Proces opracowywania nowych aktów prawnych w ramach III filaru jest kontynuowany. Już
w trakcie przygotowywania materiałów do tej publikacji pojawiła się nowa decyzja
ramowa dotycząca zwalczania handlu narkotykami, której tekst, z powodu braku w
odpowiednim czasie oficjalnego tłumaczenia na język polski, nie mógł zostać
umieszczony w niniejszym tomie.
Tłumaczenia dokumentów na język polski zostały zamieszczone w formie przekazanej
Instytutowi Wymiaru Sprawiedliwości przez Urząd Komitetu Integracji Europejskiej, z
zastrzeżeniem, że tekstami autentycznymi są wyłącznie teksty opublikowane w Dzienniku
Urzędowym Unii Europejskiej (Wspólnot Europejskich). Nie ingerowaliśmy w treść
tłumaczeń, nawet gdy w naszej ocenie nie oddają one trafnie postanowień oryginału lub
gdy nie stosowano w nim przyjętej powszechnie w dziedzinie prawa karnego terminologii.
Autorzy komentarzy pisali swe teksty, zanim odpowiednie decyzje ramowe doczekały się
oficjalnych tłumaczeń, co wyjaśnia niektóre różnice terminologiczne występujące w
tłumaczeniach dokumentów oraz tekstach komentarzy.
Komentarze dotyczące poszczególnych decyzji ramowych były zazwyczaj pisane jeszcze w
2003 r., tzn. zanim nastąpiło dostosowanie polskiego prawa karnego do większości ich
postanowień. W pierwszych miesiącach 2004 r. doszło do przyjęcia kilku ustaw
zmieniających w szczególności kodeks karny w zakresie definicji przestępstw o
charakterze terrorystycznym, związanych z nielegalną migracją, oraz kodeksu
postępowania karnego, do którego wprowadzono uregulowania dotyczące między innymi
europejskiego nakazu aresztowania czy wspólnych ekip dochodzeniowo-śledczych. W miarę
możliwości starano się zaktualizować zamieszczone teksty komentarzy, sygnalizując
wprowadzone zmiany do prawa polskiego. Bez dalszego opóźniania publikacji nie było
możliwe pogłębienie analizy porównawczej w tym zakresie. Niemniej jednak dostarcza ona
najistotniejszych aktualnych informacji o unijnym prawie karnym i z tego względu powinna
być przydatna zarówno dla teoretyków, jak i praktyków prawa karnego, a także może
stanowić z punkt wyjścia do dalszych studiów w tym zakresie.
654 strony