Publikacja jest obecnie niedostępna
BUDOWA POWIĄZAŃ NAUKI Z BIZNESEM W GOSPODARCE OPARTEJ NA WIEDZY
Rola i miejsce uniwersytetu w procesach innowacyjnych
Celem pracy jest próba określenia roli i miejsca uniwersytetu w
procesach innowacyjnych w warunkach gospodarki opartej na wiedzy.
Bogate tradycje akademickie ulegają przewartościowaniu w kierunku poszukiwania
efektywnych mechanizmów współpracy z biznesem oraz szerszego włączenia się w procesy
gospodarowania i budowy przewago konkurencyjnej.
Dynamiczna gospodarka stawia przed instytucjami naukowo-badawczymi wyzwania w
zakresie rozwoju:
(1) zdolności do przekształcania wiedzy w nowe produkty i usługi,
(2) kadro adaptacyjnych umiejętnościach przystosowania się do
zmieniających się warunków rynkowych,
(3) ustawicznego uczenia się i doskonalenia przez całe życie oraz
(4) integracji z otoczeniem ekonomiczno-społecznym.
W ramach tradycyjnego modelu uniwersytetu (tzw. humboldtowskiego) mechanizmy
adaptacji do zmieniającego się otoczenia, a przede wszystkim komercjalizacji wyników
badań naukowych i współpracy środowisk akademickich z gospodarką, realizowane są w
sposób niedostatecznie efektywny. Pojawia się potrzeba nowego modelu szkoły wyższej,
szeroko współpracującej i budującej przewagę konkurencyjną. najbliższego otoczenia.
Mówimy o potrzebie transformacji uniwersytetu i świata nauki w siłę napędową rozwoju
gospodarczego.
W ramach uczelni XXI w. potrzebny jest kompromis mechanizmów
innowacyjnych z wielowiekowymi tradycjami akademickimi oraz specyfiką sektora nauki
(wolność badań, rynki przyszłe i funkcje kulturotwórcze). Tym samym budowa
nowoczesnej uczelni nie powinna polegać na upodobnieniu uniwersytetu do przedsiębiorstwa
zorientowanego na zysk.
Spis treści:
Wstęp
Rozdział I. Uwarunkowania współczesnych procesów innowacyjnych
1. Wyzwania ekonomiczno-społeczne początku XXI w.
2. Innowacja i pojęcia pokrewne
3. Procesy innowacyjne
4. Innowacyjna przedsiębiorczość
4.1. Innowacyjny przedsiębiorca
4.2. Determinanty innowacyjności w biznesie
4.3. Mała firma technologiczna
5. Koncepcja kreatywnej gospodarki
6. Regionalny kontekst innowacji
Rozdział II. Polityka innowacyjna i systemy wsparcia innowacyjnej
przedsiębiorczości
1. Ekonomiczne przesłanki wspierania
przedsiębiorczości i procesów innowacyjnych
2. Rola polityki innowacyjnej
3. Narodowy system innowacji i systemy regionalne
4. Organizacja systemów wsparcia
5. Typy ośrodków innowacji i przedsiębiorczości
6. Rozwój sieci współpracy nauka-biznes
7. Etapy rozwoju infrastruktury wsparcia w Polsce
Rozdział III. Adaptacja instytucji uniwersytetu do wyzwań gospodarki wiedzy
1. Ewolucja tradycji akademickich
1.1. Narodziny idei uniwersytetu
1.2. Uniwersytet humboldtowski
1.3. Rozwój uczelni amerykańskich
2. Poszukiwanie nowego modelu uniwersytetu
3. Przedsiębiorczy uniwersytet i akademickie firmy
odpryskowe
4. Kadry dla gospodarki opartej na wiedzy
5. Transfer technologii i formy współpracy nauki z
biznesem
6. Zintegrowany model wsparcia rozwoju
przedsiębiorczości akademickiej
Rozdział IV. Przedsiębiorczość akademicka i rozwój ośrodków innowacji w
Polsce
1. Źródła i bariery rozwoju przedsiębiorczości
akademickiej
2. Zaangażowanie instytucji akademickich w tworzenie i
działalność ośrodków akademickich
3. Rozwój uczelnianych centrów transferu technologii
4. Akademickie inkubatory przedsiębiorczości
5. Inkubatory technologiczne
6. Parki technologiczne
7. Instrumenty wsparcia finansowego
8. Kierunki aktywizacji przedsiębiorczości akademickiej
Zakończenie
Bibliografia
Wykaz skrótów
Załączniki
328 stron, B5, oprawa miękka