Tematyka refleksyjności to jeden z głównych tematów analiz
społecznych.
W prezentowanej książce 3 wybitnych teoretyków zabiera głos w sprawie wpływu
refleksyjności na współczesną teorię społeczną.
Ulrich Beck rozwija swoją znaną koncepcję „społeczeństwa ryzyka” w
odniesieniu do państwa i organizacji politycznych.
Anthony Giddens proponuje pogłębione rozważania na temat powiązań między
„instytucjonalną refleksyjnością” a detradycjonalizacją współczesnego świata,
argumentując, iż wkraczamy w fazę rozwoju społeczeństwa globalnego.
Scott Lash łączy temat refleksyjności z estetyką i interpretacją kultury, rozwijając
koncepcję „estetycznej nowoczesności”.
Książkę kończy dyskusja na temat podejmowanych zagadnień i próba systematycznego
podsumowania zawartych w niej idei.
Modernizacja refleksywna, czyli nieuporządkowana, zmieniająca swoją strukturę
modernizacja na dużą skalę, zasługuje na więcej niż jedynie litościwe
zainteresowanie jako swego rodzaju «nowe dziwactwo». Również w wymiarze politycznym ta
modernizacja modernizacji jest zjawiskiem ważnym i wymagającym najwyższej uwagi. Po
pierwsze, wiąże się z trudną do sprecyzowania, głęboką niepewnością całego
społeczeństwa, czemu towarzyszą równie trudne do zdefiniowania walki frakcyjne na
wszystkich jego poziomach. Jednocześnie modernizacja refleksywna wiąże się tylko z
jednym dynamizmem rozwojowym, który w różnych kontekstach może prowadzić do
całkowicie przeciwnych skutków. W różnych grupach kulturowych i na różnych
kontynentach modernizacja refleksywna łączy z nacjonalizmem, powszechnym ubóstwem,
fundamentalizmem religijnym rozmaitych odłamów i wyznań, kryzysami gospodarczymi,
kryzysami ekologicznymi, prawdopodobnie również wojnami i rewolucjami, a nie należy
też zapominać o stanach nadzwyczajnych wywoływanych przez wielkie katastrofy –
krótko mówiąc, wiąże się z konfliktowym dynamizmem społeczeństwa ryzyka w jego
najwęższym sensie.
(Z tekstu)
Anthony Giddens
Urodzony w 1938 roku; socjolog brytyjski; wykładowca uniwersytetu w Londynie; od 1985
roku profesor uniwersytetu w Cambridge, od 2003 roku rektor London School of Economics and
Political Science; jeden z najbardziej znanych i wpływowych przedstawicieli
współczesnej socjologii teoretycznej na świecie; twórca programu nowej partii pracy
Tony’ego Blaira; autor ponad 30 książek i setek artykułów.
Skupił się na budowie własnego systemu teoretycznego, którego zasadniczą cechą jest
dążenie do przezwyciężenia tradycyjnej opozycji jednostki i społeczeństwa,
działania i struktury społecznej, a także uwzględnienie w analizie zjawisk
społecznych wymiarów przestrzeni i czasu. W swoich pracach wiele miejsca poświęcił
reinterpretacji socjologicznej tradycji (Capitalism and Modern Social Theory, 1971) oraz
teorii klas społecznych; inne jego dzieła to: New Rules of Sociological Method (1976),
Central Problems in Social Theory (1979), The Constitution of Society (1984), Social
Theory and Modern Sociology (1987), Politics, Sociology and Social Theory (1995).
W Polsce szeroko znany dzięki bestsellerowemu podręcznikowi Socjologia, a także z prac:
Nowoczesność i tożsamość, Przemiany intymności, Konsekwencje nowoczesności,
Stanowienie społeczeństwa, Nowe zasady metody socjologicznej, Poza lewicą i prawicą
czy Trzecia droga.
Ulrich Beck
Urodzony w 1944 roku; niemiecki socjolog, profesor monachijskiego Ludwig-Maximilians-
Universität (LMU) oraz London School of Economics and Political Science. W Polsce znany z
prac: Społeczeństwo ryzyka. W drodze do innej nowoczesności oraz Władza i
przeciwwładza w epoce globalnej.
Scott Lash
Urodzony w 1945 roku; brytyjski socjolog, wykładowca w londyńskim Goldsmiths College,
autor wielu książek na temat globalizacji, tożsamości i nowoczesności, w tym m.in.:
The End of Organized Capitalism i Economies of Signs and Space (napisanymi wspólnie z
Johnem Urrym), Sociology of Postmodernism, Another Modernity czy Global Culture Industry.
Spis treści:
Przedmowa
Rozdział 1. Ponowne odkrycie polityki: przyczynek do teorii modernizacji
refleksywnej (Ulrich Beck)
Wprowadzenie: czym jest "modernizacja refleksywna"?
Samokrytycyzm społeczeństwa ryzyka
Subpolityka - powrót jednostek do społeczeństwa
Drogi do nowej nowoczesności
Wynalezienie polityczności
Rozdział 2. Życie w społeczeństwie posttradycyjnym (Anthony Giddens)
Porządki transformacji
Wyszydzanie mięsa
Powtarzalność jako neuroza: zagadnienie uzależnienia
Wybory i decyzje
Uzupełnianie się natury i tradycji
Tradycja jako kontekst
Strażnicy i eksperci
Mądrość a wiedza ekspercka
Tradycja w nowoczesności
Globalizacja i wymywanie tradycji
Detradycjonalizacja
Tradycja, dyskurs, przemoc
Rozdział 3. Refleksyjność i jej sobowtóry: struktura, estetyka, wspólnota (Scott
Lash)
Dlaczego nowoczesność "refleksyjna"?
Podmiotowość czy struktura?
Refleksyjność: kognitywna czy estetyczna?
"Ja" lub "My"
Wnioski: refleksyjna wspólnota i "ja"
Rozdział 4. Odpowiedzi i krytyka
Wewnętrzny rozpad i wewnętrzne zagrożenie społeczeństwa przemysłowego: co to znaczy?
(Ulrich Beck)
Ryzyko, zaufanie, refleksywność (Anthony Giddens)
Systemy eksperckie czy kontekstowa interpretacja? Kultura i instytucje w zdezorganizowanym
kapitalizmie (Scott Lash)
Bibliografia
Indeks nazwisk
288 stron,A5, oprawa miękka