Portretowanie psychologiczne ma w sobie coś z zimnej diagnozy, werdyktu,
etykiety, klasyfikacji typologicznej. Wszystko w nim powinno zostać nazwane - często w
trudnym dla laika języku, wedle ustalonych arbitralnie miar opisu. Wbrew pozorom owe
miary nie wywodzą się z wieloznacznych kodów kulturowych, a są jedynie konstruktami
teoretycznymi, odzwierciedlającymi zracjonalizowane mniemania czy domniemania na temat
hipotetycznie założonej konstrukcji ludzkiej psychiki [...]. To, co się temu zabiegowi
wymyka, bywa kwalifikowane jako "reszta" o marginalnym lub bliżej nieznanym
znaczeniu, wymykająca się definicyjnemu domknięciu czy uchwyceniu w związki
przyczynowe. A przecież to w niej właśnie zwykle kryje się to, co najistotniejsze -
cała wieloznaczność natury człowieka, wszystkie zawirowania emocji, meandry i niuanse
myślenia i kojarzenia, wahania decyzyjne, konflikty sumienia, siła wiary lub rozpacz
pustki duchowej, wreszcie świadomość i wola tworzenia.
Fragment książki
Spis treści:
 
Przedmowa (Tadeusz Gałkowski) 
O wielowymiarowym portretowaniu 
Część I. Czym jest i czym może być portret psychologiczny
(Roman Zawadzki) 
Rozdział 1. Psychologia i sztuka - dwie strony medalu 
Rozdział 2. Psychobiografia - portret czy diagnoza 
Rozdział 3. Trójdzielność opisu postaci - funkcje, struktura, kultura 
Rozdział 4. Tożsamość i jej rozwój 
Początki odmienności 
Tożsamość zadana i własna - społeczna i psychologiczna
Tożsamość moralna - świat dobra i zła 
Tożsamość przekłamana 
Rozdział 5. Kilka uwag o metodzie 
Zakończenie 
Bibliografia 
Część II. Jakie bywają portrety psychologiczne 
Rozdział 1. Problematyka związku twórczości i zaburzeń psychicznych
(Judyta Urszulak) 
Wstęp 
Teorie psychologiczne dotyczące związku zaburzeń psychicznych i twórczości 
Badania psychologiczne dotyczące związku twórczości i zaburzeń psychicznych 
Rola emocji w procesie twórczym 
Problem pojęcia zdrowia psychicznego a wyniki twórców w testach psychologicznych 
Ograniczenia psychologii w badaniach nad twórczością (i szaleństwem) 
Bibliografia 
Rozdział 2. Czego się bała Virginia Woolf- studium depresji kobiety i artystki
(Magdalena Dybek) 
Wstęp 
Depresja 
Pozycja kobiety w społeczeństwie XIX wieku 
Przypadek Virginii Woolf w ujęciu psychoanalizy 
Fenomen samobójstwa 
Biografia Virginii Woolf według psychodynamicznego modelu depresji 
Zakończenie 
Bibliografia
Rozdział 3. Powieściopisarstwo jako autoterapia - analiza dzieł i biografii
Johna Irvinga (Joanna Burgiełł) 
Wstęp 
Teoria Erika Eriksona 
Poszukiwanie autoterapeutycznych aspektów prozy
Johna Irvinga 
Powieść debiutancka - nieobecny ojciec 
Powieść, która przyniosła sławę - problem ojca przez relację z matką 
Kolejna powieść - problem ojca i relacja z ojczymem 
Najnowsza powieść - ostateczny rozrachunek z przeszłością 
Podsumowanie 
Wnioski 
Bibliografia 
Rozdział 4. Józef Hen - życie w konfrontacji z historią (Judyta
Urszulak) 
Wstęp 
Fazy przeżyć i fazy dokonań według teorii
Charlotte Buhler 
Rola przeszłości: autonarracje i tożsamość 
Pisarz i historia - dylematy etyczne 
Bibliografia 
Rozdział 5. August Strindberg - zespolenie życia i twórczości (Paweł
Tomczuk) 
Wstęp 
Życie i dzieło Strindberga 
Podsumowanie 
Bibliografia 
Rozdział 6. Czy psychologia może wyjaśniać historię? Szkic psychobiograficzny
postaci Józefa Piłsudskiego (Anna Pietruszewska) 
Wstęp 
Psychobiografia Józefa Piłsudskiego 
Ocena Piłsudskiego jako człowieka i jako działacza politycznego 
Bibliografia 
340 stron, A5, oprawa miękka
Księgarnia nie działa. Nie odpowiadamy na pytania i nie realizujemy zamówien. Do odwolania !.